[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این دلایل باعث سکته مغزی می‌شود، روزنامه شیراز نوین

سکته مغزی، مرگ ناگهانی بافت مغز است؛ این عارضه به دو علت کلی ایجاد تنگی و انسداد در رگ‌های خون رساننده به مغز و بروز خونریزی در اثر آسیب عروقی در مغز بروز می‌کند. به گزارش صد آنلاین،  ذکر این نکته مهم است که بیشتر سکته‌های مغزی به علت لخته خون در مغز ایجاد می‌شوند، اما فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، دیابت و استعمال سیگار، بزرگترین عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی هستند. هرچند عوامل کمتر شناخته‌شده‌ای نیز در این میان وجود دارد که شاید کمتر در مورد ارتباط آنها با سکته مغزی، شنیده باشید.
هفت عامل زیر می‌توانند در بروز سکته مغزی مؤثر باشند:
کاهش کیفیت خواب:
مطالعات نشان داده‌اند که هم خواب بیش از حد و هم کمبود خواب با خطر ابتلا به سکته مغزی رابطه دارند. خواب کمتر از شش ساعت در شب، خطر ابتلا به سکته مغزی را چهار برابر افزایش می‌دهد. کمبود خواب باعث افزایش التهاب در بدن و افزایش تولید هورمون‌های استرس، افزایش فشارخون و قند خون می‌شود.
کاهش بهداشت دهان و دندان:
استفاده از مسواک و نخ دندان تنها برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان نیست. این کار باعث حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی شده و احتمال سکته مغزی را نیز به دنبال آن کاهش می‌دهد. باکتری‌های موجود در لثه می‌توانند به جریان خون رفته و باعث التهاب رگ‌های خونی و سایر مشکلات سلامت شوند.
ضربان قلب نامنظم:
فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم درمان نشده، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را دو برابر می‌کند و احتمال ابتلا به سکته مغزی را نیز بالا می‌برد. اکثریت قریب به اتفاق کسانی که دچار ضربان قلب نامنظم هستند از وجود آن بی‌خبرند.
مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌ها:
مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به مدت دو ماه یا بیشتر، خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. باکتری‌های خوب روده در نتیجه مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها از بین می‌روند و این تغییر در میکروبیوم روده‌ها، باعث افزایش التهاب، تنگ شدن رگ‌های خونی و بیماری‌های قلبی می‌شود. مصرف محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک برای کاهش این عارضه خطرناک آنتی‌بیوتیک‌ها ضروری است.
بیماری آنفلوانزا:
اگر اخیراً دچار آنفلوانزا و یا عفونت تنفسی فوقانی شده‌اید، بدانید که اگر علائم این بیماری‌ها را به خوبی کنترل نکنید، خطر ابتلا به سکته مغزی را بالا برده‌اید. محققان دانشگاه کلمبیا ثابت کرده‌اند که بیماری آنفلوانزای کنترل‌نشده خطر ابتلا به سکته مغزی را تقریباً ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها باعث افزایش التهاب در جریان خون می‌شود و ممکن است منجر به لخته شدن خون شده و شانس سکته مغزی را بالا ببرد.
بی‌تحرکی:
نشستن برای مدت طولانی با افزایش قابل‌توجه بیماری‌های قلبی و سکته مغزی مرتبط است. افرادی که روزانه ۱۰ ساعت یا بیشتر می‌نشینند، ۱۸ درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته مغزی هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی