[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

معرفی مؤثر ظرفیت‌های گردشگری فارس ، روزنامه شیراز نوین


 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: سالانه 5/4میلیون نفر از کشور عراق به ایران می‌آیند. استان فارس دارای ظرفیت‌های گردشگری عدیده‌ای است و در حوزه گردشگری زیارت و سلامت یکی از مقاصد اصلی گردشگران عراقی به شمار می‌رود. همچنین شهرستان‌های استان دارای ظرفیت‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده‌ای هستند که باید مورد معرفی مؤثر قرار بگیرند و در این میان فعالان بخش خصوصی و دولتی و دفاتر خدمات گردشگری می‌توانند نقش مؤثری ایجاد کنند تا شاهد رونق اقتصاد گردشگری در استان باشیم.
محمد ثابت اقلیدی یکی از اقدامات مؤثر در خصوص توسعه و رونق گردشگری را تمرکز بر بازارهای جدید گردشگری سلامت می‌داند و به خبرنگار ما می‌گوید: تمرکز بر این بازارها باید در اولویت قرار بگیرد و در این راستا اجرای تورهای آشناسازی(فم‌تور) گردشگری سلامت و زیارت در استان مورد توجه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس قرار 
دارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، کشور عراق را در حوزه‌های زیارت و سلامت بازار بسیار خوبی برای فارس می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر استان فارس از این بازار سهمی ندارد و لازم است تا فعالان دفاتر خدمات گردشگری تمرکز و اولویت خود را بر بازارهای جدید در حوزه گردشگری سلامت و زیارت بگذارند.
وی اضافه می‌کند: حوزه‌های زیارت و سپس سلامت در استان ما اولویت اول مردم کشور عراق به شمار می‌روند و ما باید در فارس در این حوزه‌ها فعال‌تر عمل کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اعلام می‌کند: سالانه 5/4میلیون نفر از کشور عراق به ایران می‌آیند که فرصت خوبی برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان فارس است تا ضمن تمرکز بر بازارهای گردشگری سلامت و زیارت در استان سهم بیشتری از این مسافران و زائران داشته باشیم.
وی در ادامه به طرح مثلث نور اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این طرح بین سه شهر زیارتی مشهد، قم و شیراز شکل گرفته و توسعه گردشگری زیارتی این شهرها را در پی دارد و فرصت مطلوبی برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان فارس به شمار می‌رود.
ثابت اقلیدی با تأکید بر ظرفیت‌های عدیده فارس در حوزه‌های مختلف گردشگری بیان می‌کند: 37 درصد جاذبه‌های گردشگری کشور در فارس قرار دارد و اگر به گردشگری استان به عنوان یک مزیت رقابتی پرداخته شود، بی‌شک شاهد متحول شدن اقتصاد فارس خواهیم بود.
وی تصریح می‌کند: برای رونق گردشگری در فارس علاوه بر تلاش و فعالیت حوزه‌ها و فعالان گردشگری باید تمام دستگاه‌ها، ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی پای کار بیایند.
ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس متولی اصلی گردشگری سلامت و تمام اجزایی است که گردشگری کنار آنها بیاید، بیان می‌کند: با تلاش‌های انجام شده، هم‌اکنون محصولات گردشگری دارای میزهای تخصصی چون ادبی، عشایر و خوراک است؛ هدف تمامی این محصولات هم توسعه گردشگری و تخصص‌محور شدن آنهاست.
وی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد گردشگری در شهرستان‌های فارس هم اظهار می‌کند: شهرستانی همچون قیروکارزین دارای ظرفیت‌های گردشگری عدیده بوده و با برخورداری از باغات مرکبات و نخلستان‌ها از نظر گردشگری کشاورزی غنی است (۴۰ درصد نخیلات استان در قیروکارزین است) که می‌تواند برای گردشگران حوزه اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی یک مقصد سفر و جاذبه مطلوب باشد؛ متأسفانه این ظرفیت‌ها به‌ درستی معرفی و برندسازی نشده‌اند.
ثابت اقلیدی تصریح می‌کند: برای معرفی این ظرفیت‌ها در قیروکارزین می‌توان با برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره لیمو و مرکبات، رویدادهای مبتنی بر فرهنگ و آداب سنن شهرستان، حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی پویاکننده صنعت گردشگری اقدام کرد.
وی به منطقه سرآسیاب قیر اشاره می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های مناسبی توسط میراث‌فرهنگی پیش ‌از این ایجاد شده و طرح تکمیل محوطه‌سازی امسال با اعتبار ۳۰۰میلیون تومان ادامه یافته است.
ثابت اقلیدی می‌افزاید: روستای هورز تولیدکننده بزرگ‌ترین گلیم جهان با ابعاد ۱۱۰ مترمربع است و روستای دهبه نیز در حصیربافی شاخص می‌باشد و هر دو روستا به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی قابلیت ثبت ملی دارند که برای آن تلاش می‌کنیم.
وی اظهار می‌کند: از میان آثار ثبتی شهرستان قیروکارزین، 50 اثر در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و پرونده ۵ اثر تاریخی، یک غار طبیعی و ۵ درخت کهنسال برای طرح در شورای ثبت ملی در حال آماده شدن است.
ثابت اقلیدی از مرمت مسجد قدیمی کارزین هم خبر می‌دهد و می‌گوید: این مسجد اثری است که واجد ارزش‌های تاریخی می‌باشد و مرمت آن در پروژه‌های پیشنهادی سال آینده قرار خواهد گرفت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی