[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مجاهدت عمرانی در محضر شهدا، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
بزرگراه سرلشکر شهید عبدالرسول استوار با اعتبار ۱۲۷۸میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.آیین بهره‌برداری از بزرگراه سرلشکر شهید عبدالرسول استوار، افتتاح پل مولوی و هم‌زمان افتتاح و کلنگ‌زنی پروژ‌ه‌های مناطق ۷ و ۱۱ شهرداری شیراز در چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور دبیر و سخنگوی هیئت دولت، استاندار فارس، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز، مقامات ملی، استانی و شهری با اعتبار ۲۹۳۳میلیارد تومان برگزار شد.
 معادله غیرممکن عملیاتی شد
دبیر و سخنگوی هیئت دولت در این آیین از نحوه اطلاع‌رسانی پروژه‌های شهرداری شیراز در دهه فجر مبنی بر ۴۵۶=۲۰+۳۰ که به افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۴۵۶ پروژه با اعتبار ۵۰هزار میلیارد تومان می‌پردازد، تقدیر و اظهار کرد: این طرح به‌‌طور خوش‌سلیقه‌ای ردیف شده که در اذهان ماندگار می‌شود. علی بهادری جهرمی بیان کرد: امروز با نگاه همدلانه‌ای که کلیه دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر دارند، کشور به یک میدان بزرگ خدمت‌رسانی جهادی تبدیل شده است. سخنگوی هیئت دولت افزود: در ایام دهه فجر بیش از ۲۳۰۰ پروژه به همت بخش‌های مختلف همچون شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، نیروهای مسلح و دولت افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. وی ادامه داد: امروز همه مجموعه‌های خدمت‌رسان در کشور در کنار یکدیگر در مسیری واحد که مسیر خدمت‌رسانی به مردم است، حرکت می‌کنند و مجلس و دولت، قوه قضائیه، نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح و مجموعه مدیریت شهری همه با هم در کنار یکدیگر یک نگاه مشترک در جهت خدمت به مردم دنبال می‌کنند.
 تمرکز دولت بر محرومیت‌زدایی
سخنگوی هیئت دولت در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی که مورد توجه و در دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد، تصریح کرد: دولت نیز طی سال‌های گذشته تلاش کرده است توجه به طبقات و نقاط محروم‌تر را در اولویت قرار بدهد؛ چراکه این طبقه مالکان اصلی انقلاب هستند. بهادری جهرمی به افتتاح طرح‌های نیمه‌تمام که سال‌ها و دهه‌های گذشته به اتمام نرسیده بود، در ایام دهه فجر اشاره کرد و افزود: نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با مشارکت و همدلی همه دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر است. این در حالی است که در طرح‌های جدید که ضرورت اجرا دارند، همچون پروژه بزرگراه شهید استوار با مدیریت جهادی و انقلابی طی ۱۱ ماه احداث چنین پروژه‌ای به نتیجه رسید. وی با اشاره به متبرک بودن نام این پروژه که مزین به نام شهید استوار است، اضافه کرد: اگر امروز ملت ما در هر حوزه‌ای شاهد رشد و توسعه است، هیچ‌گاه از یاد نخواهند برد که این رشد نشان از آثار، برکات، جان‌فشانی و ازخودگذشتگی شهدا بوده است و امید است با همدلی، مودت و همراهی که میان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، سرعت مسیر خدمات‌رسانی به مردم افزایش یابد. دبیر و سخنگوی هیئت دولت اظهار امیدواری کرد: با افتتاح بزرگراه شهید استوار ترافیک شهری کاهش و تردد در رفت و آمد شهروندان سهولت یابد. بهادری جهرمی گفت: استاندار فارس و شهردار شیراز در حاشیه افتتاح این پروژه مباحثی پیرامون موضوعات شهری و استانی مطرح کردند که تأمین واگن برای مترو کلان‌شهر شیراز موضوع مورد تأکید و خاص بود و در این خصوص مقرر شد برای افزایش بهره‌برداری از خطوط مترو تأمین واگن انجام شود.
 امیدآفرینی در پرتو خدمات عمرانی
استاندار فارس نیز اظهار کرد: این اقدام حرکتی بسیار جهادی و فعالانه در راستای ایجاد امیدآفرینی برای مردم دوست‌داشتنی، فرهنگی و اعتقادی شهر شیراز بود. محمدهادی ایمانیه با اشاره به اقدامات شهرداری شیراز در اجرای پروژه‌های شهری، افزود: هرجای شهر شیراز قدم گذاشته می‌شود، آثاری از سازندگی، عمران و پیشرفت مشاهده می‌شود که زمینه امیدواری بسیاری ایجاد کرده است. وی اضافه کرد: از شهردار شیراز خواسته‌ایم تا در محدوده شیراز کمربند سبز ایجاد شود و بتوانیم از حاشیه‌نشینی‌های جدید احتراز شود و کمک کنیم که حاشیه‌نشینان به روستاهای خود بازگردند و مهاجرت معکوس در سطح استان فارس صورت گیرد و فارس به استان نمونه مهاجرت معکوس تبدیل شود. ایمانیه ادامه داد: درخواست دیگر در خصوص فاضلاب شهری بود و ‌شورای اسلامی شهر شیراز در این راستا مصوبه‌ای را به زودی در تبصره ۳ تصویب خواهد کرد تا بتوانیم از عواید ناشی از این تبصره در راستای بازسازی شبکه آب آشامیدنی و شبکه فاضلاب شهری شیراز اقدام شود تا بتوان باغات معروف این کلان‌شهر که در سطح کشور معروف هستند، با پساب ناشی از فاضلاب‌های موضعی در مناطق مختلف شهر شیراز آبیاری و از خشک شدن درختان جلوگیری شود. چراکه کلان‌شهر شیراز توسط مراجع جهانی به عنوان پایتخت محیط‌زیست آسیا انتخاب و معرفی شد. وی تصریح کرد: در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز با توجه به اینکه شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) است، طی ۲ سال گذشته طرح سامان‌دهی بافت‌های اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) و بازسازی این مناطق بدون تخریب به‌عنوان نمادی که در فرهنگ اسلامی انتظار است، صورت گرفت. استاندار فارس همچنین افزود: در حوزه گردشگری سلامت نیز اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است و در حوزه گردشگری تاریخی نیز از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرداری شیراز اقدامات بسیاری در حال انجام است. ایمانیه اظهار امیدواری کرد: با انجام اقدامات متفاوتی که توسط این ۲ دستگاه اجرایی دنبال می‌شود، تعداد گردشگران افزایش یابد. به گفته استاندار فارس، این موضوع منبعی برای درآمد شهری و منبعی برای انتقال فرهنگ اصیل کلان‌شهر شیراز به همه‌جای دنیا خواهد بود.
 اختصاص بودجه ویژه برای محرومیت‌زدایی
شهردار کلان‌شهر شیراز نیز اظهار کرد: افتتاح بزرگراه شهید استوار در ایام دهه فجر در راستای سومین مرحله افتتاح پروژه‌های مدیریت شهری در این ایام بود. محمدحسن اسدی افزود: در ایام دهه فجر محور جنوبی بزرگراه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی به طول ۸ کیلومتر به بهره‌برداری رسید؛ همچنین در این ایام عملیات حفاری مکانیزه خط ۳ مترو شیراز آغاز شد و ۲ مرحله افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت شهری ادامه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: پروژه بزرگ‌مقیاس سرلشکر شهید استوار توسط سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز با تلاش شبانه‌روزی کارکنان خدوم و معاونت‌های مختلف در دهه فجر افتتاح شد. اسدی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز در پیشبرد امورات شهری این کلان‌شهر تلاش بسیاری دارد، ادامه داد: افتتاح این پروژه طی یک و نیم سال گذشته در راستای بیست و یکمین مرحله افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی صورت گرفت.شهردار شیراز به تشریح مشخصات اجرایی بزرگراه شهید استوار اشاره و تصریح کرد: این پروژه از بلوار خلیج ‌فارس به سمت دروازه قرآن به بولوار نصر شرقی متصل می‌شود و موجب تحول در جنوب‌شرق شیراز خواهد شد و این منطقه را از بن‌بست خارج می‌کند.
 پیشتازی از برنامه زمان‌بندی
اسدی تأکید کرد: پروژه‌های شهرداری شیراز ویژگی خاص دارد و در جلسه‌ای که با حضور وزیر کشور برگزار شد این موضوع مطرح شد که بسیاری از پروژه‌های شهرداری شیراز زودتر از موعد مقرر تکمیل، افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد. وی تأکید کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر شیراز در دستور کار است و امروز در این کلان‌شهر حتی یک پروژه نیمه‌تعطیل وجود ندارد و کلیه پروژه‌ها در شهر شیراز فعال هستند. شهردار شیراز در ادامه به برخی از شاخصه‌های برتر این کلان‌شهر اشاره کرد و افزود: کلان‌شهر شیراز به‌عنوان پایتخت محیط‌زیست آسیا انتخاب شد و این انتخاب از میان ۸۰ شهر و‌ کلان‌شهر صورت گرفت. اسدی ادامه داد: شیراز، شهر جهانی صنایع‌دستی و مجموعه مدیریت شهری این کلان‌شهر عضو هیئت‌مدیره متروپلیس و کلان‌شهرهای بزرگ دنیاست و این شهر عضو هیئت‌مدیره شهرهای تاریخی جهان است و امروز این کلان‌شهر به یک کارگاه بزرگ سازندگی، اجرای پروژه‌های عمرانی، خدمات شهری، سیما و منظر و فضای سبز و حمل‌ونقلی تبدیل ‌شده است. وی اضافه کرد: بودجه شهرداری شیراز در متمم ۲۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است و ۸۲.۵ درصد از اعتبارات مختص به حوزه عمرانی است. شهردار شیراز تصریح کرد: امروز اعتبارات پروژه‌های عمرانی ۲۰هزار میلیارد تومان است و در سال آینده بودجه پیشنهادی به شورای شهر شیراز ۳۰هزار میلیارد تومان است و این احتمال وجود دارد که موضوع افزایش بودجه از سوی شورای اسلامی شهر شیراز مطرح شود. اسدی با اشاره به اینکه 3 درصد از مجموع بودجه عمرانی شهرداری شیراز صرف محرومیت‌زدایی کلان‌شهر شیراز می‌شود، خاطرنشان کرد: طی دو هفته گذشته بالغ‌بر ۷۰۰میلیارد تومان پروژه محرومیت‌زدایی در شهر شیراز افتتاح و به بهره‌برداری رسید؛ این در حالی است که سه درصد از پروژه عمرانی شهر شیراز نیز سهم اجرای پروژه‌های محله و‌ مسجدمحوری است. ایجاد مشکل در تأمین واگن مترو درخواست شهردار شیراز از سخنگوی دولت در این مراسم بود و وی اظهار کرد: در این حوزه مشکلات بسیاری داریم و با توجه به تکمیل شدن خط ۲ مترو، شایسته نیست که این خط تنها ۵ ساعت با سرفاصله ۳۰ دقیقه حرکت، خدمات بیشتری نداشته باشد. اسدی اضافه کرد: امروز امیدآفرینی سرلوحه کار تمام مجموعه‌هاست و این موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و شعار دولت است؛ اما در تأمین واگن علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته با مشکل مواجه هستیم. وی با بیان اینکه در پایان سال فروش و انتشار اوراق مشارکت انجام می‌شود، از سخنگوی دولت خواست با مشارکت دولت این کمک به مجموعه شهرداری صورت گیرد تا میزان اوراق مشارکت که در بودجه شهرداری شیراز مصوبه شده است، بتوان آنها را به فروش برسانیم. شهردار شیراز همچنین تصریح کرد: امروز تقاضای شهرداری‌ها از دولت و‌ مجلس شورای اسلامی، ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه شهری است تا تحقق آن صورت گیرد. اسدی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در دولت سیزدهم صورت گرفت، تصویب قانون درآمدهای پایدار بود که در تیرماه سال گذشته به شهرداری‌ها ابلاغ شد و این اقدام مزایای بسیار خوبی به همراه داشت.
 یادی از سردار رشید اسلام
رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز نیز از اجرای این پروژه به‌عنوان یک کار ارزشمند عمرانی یاد کرد و افزود: پروژه بزرگراه سردار شهید استوار در مدت‌زمان کوتاه‌تری از برآوردهای اولیه به بهره‌برداری رسید که نشان از تلاش و زحمت شبانه‌روزی مدیریت شهری به‌خصوص سازمان عمران شهرداری شیراز دارد. مهدی طاهری با اشاره به این نکته که مدیریت شهری شیراز با اجرای این پروژه، یادگار بزرگی را برای شیراز و ایران عزیزمان به یادگار گذاشت، عنوان کرد: شهید استوار، شخصیت بی‌نظیری بود که در ایران عزیزمان کمتر شناخته‌شده است؛ اما در منطقه به‌خصوص در محور مقاومت او را به‌خوبی می‌شناسند. وی بیان کرد: شهید استوار نه‌تنها در حوزه نظامی، بلکه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی شخصیتی بی‌نظیر بود و هنوز هم تمام ابعاد شخصیت او شناسانده نشده است. رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: شهید استوار هم در دوران دفاع مقدس به‌عنوان فرمانده تیپ ۳۵ امام حسن مجتبی(ع) حضوری فعال داشت و پس از دفاع مقدس نیز دانشکده علوم و فنون پیاده سپاه را راه‌اندازی کرد. طاهری خاطرنشان کرد: شهید استوار پس از دفاع مقدس از بنیان‌گذاران سازمان اطلاعات نوین سپاه به‌ویژه در حوزه شبکه‌سازی هم بود. اگر دو شخصیت بزرگ در حوزه اطلاعات و عملیات در کل کشور داشته باشیم، بعد از شهید باقری، باید از شهید استوار به‌عنوان کسی که بعد از جنگ به مجموعه اطلاعات، یک نظام نوین و شبکه یکپارچه داد، یاد کرد؛ به‌گونه‌ای که در حوزه اطلاعات و عملیات، شهید استوار به‌عنوان یک مرجع تقلید شناخته می‌شود. وی شهید استوار را بنیان‌گذار یگان ویژه صابرین دانست و گفت: برای اولین بار شهید استوار تجهیزات ورزشی هوایی، هزار چتر را به طرق مختلف از اروپا وارد ایران کرد و ورزش پاراگلایدر و پاراموتور را تبدیل به یک هجوم چریکی هوایی کرد؛ چیزی که در طوفان الاقصی فلسطینی‌ها از همین شیوه حاج رسول استفاده کردند. رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز همچنین شهید استوار را بنیان‌گذار قرارگاه مدینه منوره در جنوب کشور معرفی کرد و اظهار داشت: در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد که آمریکایی‌ها ایران را در شرایط سختی قرار داده بودند، با تشکیل این قرارگاه پایه‌گذار شهرهای موشکی زیرزمینی جمهوری اسلامی در منطقه شد و آمریکا را به نقطه بازدارندگی رساند. وی در ادامه فعالیت‌های مفید و مثمر ثمر حاج استوار، او را بنیان‌گذار شیوه نبرد دفاع هجومی نامتقارن نیز دانست و عنوان کرد: این شیوه نبرد، ترکیبی از دفاع و هجوم به شکل کاملاً نامتقارن، شیوه‌ای بسیار استثنایی و بی‌بدیل است که بعدها به‌عنوان شیوه مبارزه محور مقاومت قرار داده شد که تقریباً مواجهه کاملی از طریق استکبار ندارد.
 بزرگداشتی برای سردار جبهه مقاومت
طاهری بیان کرد: در اواخر دهه هشتاد، شهید استوار فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در شمال غرب را بر عهده گرفت و درواقع بنیان‌گذار امنیت مردم پایه در شمال غرب بود؛ چیزی که بنیانش را شهید بروجردی با سازمان پیش‌مرگان کرد گذاشته بود و حاج استوار توانست با یک کار سخت و بهره‌گیری از شخصیت کاریزماتیکی که خداوند متعال به او هدیه کرده بود، به سرانجام برساند. وی ادامه داد: شهید استوار در ابتدای جنگ در سوریه واحد اطلاعات عملیات‌محور مقاومت را از صفر راه‌اندازی کرد و بعد از آن شهید سردار همدانی او را مسئول کرد که دفاع وطنی سوریه را راه‌اندازی کند. رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: این شخصیت بی‌نظیر در اوایل ۱۳۹۴ سازمان مستشاری ارتش سوریه را در سوریه به‌ فرمان شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی ایجاد کرد و برای این کار حدود سی نفر از بهترین و باتجربه‌ترین سرداران سپاه را با خود به سوریه برد. طاهری اظهار کرد: شهید استوار همچنین در اواخر سال ۹۴ که عملیات بزرگ محرم برای آزادسازی منطقه غرب حلب شروع شد، ایشان فرماندهی جبهه آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا را که چندین سال حدود شصت‌هزار نفر از ساکنان شیعه این منطقه در محاصره بودند، با فرماندهی بی‌نظیر و در یک عملیات پیچیده و بی‌بدیل، آن منطقه آزاد کرد. وی با تقدیر از کلیه دست‌اندرکاران اجرای این بزرگراه بزرگ و ارزشمند، اضافه کرد ما مرهون مجاهدت‌ها و رشادت‌های چنین شهدای گران‌قدری هستیم که برای شیراز ما نامشان همیشه جاودان خواهد ماند.
 ۴۴ پروژه با اعتبار ۲۹۳۳میلیارد تومان
بنا بر این گزارش، در این آیین ۴۴ پروژه با اعتبار ۲۹۳۳میلیارد تومان پروژه شامل افتتاح بزرگراه سرلشکر شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی و پل مولوی با اعتبار ۱۲۷۸میلیارد تومان که بولوار خلیج ‌فارس را به بولوار نصر شرقی متصل می‌کند و تکمیل رینگ شرقی شهر و هدایت ترافیکی از پلیس‌راه پل فسا به سمت دروازه قرآن- ورودی غربی شیراز را برعهده دارد. عملیات بهسازی، زیرسازی و آسفالت معابر دست‌خضر، تراش و ترمیم و روکش آسفالت در سطح منطقه ۷، عملیات لوله‌گذاری ادامه خیابان سهل‌آباد شرقی، عملیات بهسازی بولوار ولایت و منشعبات، اجرای زمین ورزشی در تعاونی فضای سبز قطعه شماره ۸، سرپوشیده کردن کانال روباز (لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی) واقع در وزیرآباد بولوار ولایت موضوع پروژه‌های محرومیت‌زدایی، اجرای پیاده‌رو و مسیر دوچرخه‌سواری بولوار شهید استوار فاز یک، جابه‌جایی شبکه و اجرای شبکه روشنایی بزرگراه شهید استوار فاز یک حدفاصل اتحاد تا ولایت و فاز ۲ حدفاصل نصر شرقی تا اتحاد مجموعاً با اعتبار ۱۰۲٫۹میلیارد تومان از پروژه‌های منطقه ۷ بودند که به افتتاح رسیدند. عملیات لوله‌گذاری سهل‌آباد ۲ جنب اراضی حاج مصلح و کوچه ۲۸ تا کوچه ۳۷ نصر شرقی، پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی احمدآباد، سهل‌آباد و سطح منطقه و منظر حاشیه‌ای خیابان شهید دوران مقابل مجتمع الهادی، اجرای بوستان در زمین‌های تعاونی فضای سبز قطعه ۴ و ۱۰، بهسازی زیرسازی و آسفالت معابر وزیرآباد (بولوار ولایت و منشعبات)، معابر بولوار اتحاد (محلات ترکان، شرغان، قلعه‌نو، مهرگان، کوشکک و...)، معابر سهل‌آباد، معابر احمدآباد صغاد و بولوار اتحاد فاز یک (دوراهی قلعه‌نو تا کوچه ۶۷ باند جنوبی)، احداث انبار و پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه ۷ در مجموع با اعتبار ۱۸۰٫۵میلیارد تومان از پروژه‌های منطقه ۷ بودند که عملیات اجرایی آنها آغاز شد. آسفالت معابر سطح منطقه، احداث سرویس بهداشتی بولوار فرصت شیرازی، اجرای سیستم روشنایی خیابان اقبال لاهوری و حدفاصل خیابان کاووسی تا خیابان سلحشور، لوله‌گذاری بولوار رسول اعظم و سرداران فاز اول و دوم مجموعاً با اعتبار ۱۱۷٫۹میلیارد تومان از پروژه‌های منطقه ۱۱ بودند که به افتتاح رسیدند.
 فجر عمرانی سهم شیراز
فاز دوم بوستان ساحلی شهدای حج، اجرای لوپ شمال شرقی پل غدیر، احداث سالن ورزشی توپی شهیدان اسماعیلی ابهری، پروژه‌های محرومیت‌زدایی محله شاهیجان، محله پودنک، محله قناعت‌پیشه، اجرای تقاطع الگو، احداث پایگاه چندمنظوره و انبار مدیریت بحران، فاز سوم دیوارگذاری رودخانه خشک، آرام‌سازی مسیر سواره‌رو بولوار شهدای حج، سرداران شهید، شهید کلانتری، جدول‌گذاری و کانیواگذاری سطح منطقه، پروژه محرومیت‌زدایی بنیانی شامل پلاستر و مرمت و مقاوم‌سازی و رنگ‌آمیزی دیوارها، لوله‌گذاری خیابان شهیدان بنیانی (فاز دوم)، بولوار جانبازان و خیابان قناعت‌پیشه شمالی و احداث گوراب، پیاده‌روسازی بولوار جانبازان و خیابان قناعت‌پیشه جنوبی مجموعاً با اعتبار ۱۲۵۳٫۷میلیارد تومان از پروژه‌های منطقه ۱۱ بودند که عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی