[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

دارویی گیاهی برای سلامت دستگاه گوارش، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، پوسته پسیلیوم حاوی فیبر محلول است که می‌تواند از عملکرد صحیح دستگاه گوارش و سلامت قلب حمایت کند. این ماده همچنین قابلیت کاهش ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها و ناخوشی‌ها را نیز در اختیار دارد. پسیلیوم نوعی فیبر است که از پوسته‌های دانه گیاه Plantago ovata تهیه می‌شود و به آن موسیلیوم، اسفرزه، بارهنگ تخم مرغی یا پلانتاژل هم می‌گویند.
پوسته پسیلیوم حاوی فیبر محلول است که می‌تواند از عملکرد صحیح دستگاه گوارش و سلامت قلب حمایت کند؛ این ماده همچنین قابلیت کاهش ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها و ناخوشی‌ها را نیز در اختیار دارد.
پسیلیوم نوعی فیبر است که از پوسته‌های دانه گیاه Plantago ovata تهیه می‌شود و به آن موسیلیوم، اسفرزه، بارهنگ تخم مرغی یا پلانتاژل هم می‌گویند.
ترکیب مذکور بیشتر به‌عنوان ملین کاربرد دارد؛ با این‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف پسیلیوم برای بسیاری از قسمت‌های بدن انسان از جمله قلب و پانکراس نیز مفید است.
تمامی فواید و نکاتی که در خصوص این گیاه مورد بررسی قرار می‌گیرند، با استناد به مقالات نمایه‌شده توسط مجله معتبر نیچر جمع‌آوری شده‌اند.
سلامت دستگاه گوارش
پسیلیوم یک ملین بالک است؛ بدین معنی که آب را در روده جذب و حرکات روده‌ای را تسهیل می‌کند. در نتیجه می‌تواند بدون افزایش نفخ به منظم‌تر شدن فعالیت روده کمک کند. علاقه‌مندان می‌توانند از این ترکیب به‌عنوان یک دارو برای کاهش یبوست استفاده یا آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا از این طریق به نظم حرکات روده و سلامت کلی دستگاه گوارش یاری برسانند.
افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر(IBS) و بیماری کرون به خوبی با بی‌نظمی در فعالیت روده آشنا هستند. نتایج مطالعات مختلف در مورد اثربخشی پسیلیوم در درمان چنین اختلالی مثبت بوده است.
از طرفی دیگر پسیلیوم یک پری بیوتیک است؛ ماده‌ای که برای رشد کلنی‌های سالم پروبیوتیک‌ها در روده لازم است. یک کلنی سالم از باکتری‌های مفید در سیستم گوارش برای عملکرد بهینه دستگاه ایمنی ضروری است؛ بدین‌ترتیب بدن بهتر می‌تواند با عفونت مبارزه کند، التهاب را کاهش دهد و بافت‌ها و سلول‌های سالم را حفظ کند.
علاوه بر منظم نگه داشتن حرکات روده و مدیریت امراض مزمن، پسیلیوم این توانایی را دارد که مدفوع را به شرط نوشیدن آب کافی نرم کند؛ این عملکرد می‌تواند برای بیماری‌های کوتاه‌مدت و گذرا مانند یبوست مفید باشد. استفاده از این مزیت از عوارض یبوست مانند هموروئید و شقاق مقعدی جلوگیری می‌کند.
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که پسیلیوم ممکن است به علائم دردناک مرتبط با این شرایط نیز کمک کند، اما از آنجایی که شواهد علمی مشخصی در این زمینه وجود ندارد بهتر است پیش از هرگونه اقدامی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
سلامت قلب
تحقیقات نشان داده اند که مصرف فیبر محلول می‌تواند به افراد در مدیریت سطح کلسترول کمک کند؛ هرچند تنظیم سطح کلسترول برای همه رده‌های سنی مهم است، اما افراد بالای ۵۰ سال بیش از دیگران از مزایای منحصر به فرد آن بهره‌مند خواهند شد.
با استناد به یافته‌های پژوهشی معتبر، مصرف روزانه پسیلیوم به مدت حداقل شش هفته روشی مؤثر برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن به منظور کاهش کلسترول با عوارض جانبی بسیار کم است.
در نتیجه اگر شما نیز باید مراقب سطح کلسترول خود باشید، از پزشکتان درباره افزودن پسیلیوم به یک رژیم غذایی کم‌چرب و کم‌کلسترول سؤال کنید.
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که فیبر‌ها مانند پسیلیوم که به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف می‌شوند، به کاهش خطر بیماری‌های قلبی در مصرف کنندگان کمک می‌کنند. پسیلیوم می‌تواند با کاهش فشارخون، بهبود پروفایل لیپیدی و تقویت عضله قلب بر سلامت سیستم قلبی عروقی تأثیر مثبت بگذارد.
کمک به کاهش وزن
حفظ وزن در محدوده سالم برای بسیاری از افراد، به ویژه آنهایی که به بیماری‌های مزمن مانند دیابت مبتلا هستند، یک نگرانی و چالش بزرگ است. پسیلیوم علاوه بر اینکه برای قلب و سطح قند خون مفید است، ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند.
از آنجایی که پسیلیوم مایعات بدن را جذب می‌کند، می‌تواند به ایجاد احساس سیری یاری برساند؛ این موضوع به فرد در کنترل مقدار غذایی که می‌خورد کمک خواهد کرد؛ از این‌رو اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید، در مورد احتمال مصرف پسیلیوم با پزشک معالج یا داروساز صحبت کنید.
کمک به درمان دیابت
افراد مبتلا به دیابت برای حفظ تعادل سالم میان انسولین و قند خون(گلوکز) باید بسیار مراقب رژیم غذایی خود باشند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که فیبر‌هایی مانند پسیلیوم می‌توانند به افراد در حفظ تعادل گلیسمی کمک کنند.
دوز مصرفی پسیلیوم
دوز دقیق پسیلیوم به محصولی که استفاده می‌کنیم و همچنین هدف ما از مصرف بستگی دارد؛ به طور معمول می‌توان محصولات حاوی پسیلیوم را یک تا سه بار در روز همراه با یک لیوان آب مصرف کرد.
برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ۷.۹ گرم پسیلیوم در روز(به اضافه یا منهای ۳.۶ گرم) در کنار پروبیوتیک‌ها روشی ایمن و مؤثر برای درمان بیماری کرون است؛ با این‌حال، یافته‌های دیگر حاکی از آن هستند که فیبر محلول مانند پسیلیوم می‌تواند علائم بیماری را در برخی از افراد تشدید کند.
در پژوهشی مشخص شد که مصرف ۵ گرم پسیلیوم به صورت دو بار در روز می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند تا قند خون خود را کنترل کنند. مطالعه دیگری روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز با نتایج مشابهی همراه بود، اما تأکید شده است که درمان با پسیلیوم باید متناسب با شرایط خاص هر فرد باشد.
در مجموع توصیه می‌شود که تمام دستورالعمل‌های درج‌شده در بروشور محصول به دقت مطالعه شوند. 
این گیاه به هیچ عنوان نباید بیش از دوز توصیه‌شده مصرف شود؛ مگر به دستور پزشک.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی