[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حذف ۲میلیارد دلار از درآمد ارزی ، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
نایب‌رئیس اتاق ایران با ابراز تأسف از اینکه صادرات فرش ایران از دومیلیارد دلار به اعدادی در حد 50میلیون دلار و اخیراً نیز به 300هزار دلار رسیده است، گفت: امروز مهم‌ترین مأموریت ما احیای جایگاه تجارت جهانی و صادرات فرش است. او با بیان راهکاری برای جبران خسارت‌های وارده گفت: برای احیای جایگاه صنعت فرش، باید زیست‌بوم اقتصادی این صنعت با محوریت صادرات تعریف شود و اتاق ایران با همراهی سایر بازیگران صنعت فرش، آماده طراحی این زیست‌بوم است.
پیام باقری در بازدید از بیستمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف فارس ادامه داد: صنعت فرش فی‌نفسه استعداد و ظرفیت صادرات دارد؛ اما وظیفه همه بازیگران این عرصه رفع موانع از پیش پای این صنعت است. لذا حتماً باید مشوق‌های صادراتی به سمت این صنعت هدایت شود. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مهم‌ترین مانع توسعه صنعت فرش را موضوع رفع تعهد ارزی دانست و بیان کرد: رفع تعهد ارزی باید به صورت هدفمند اجرا شود. رفع تعهد ارزی منوط به صنایعی است که از مواهب دولتی، از رانت و یارانه و منابع ارزان انرژی استفاده می‌کنند. در صنعتی مانند فرش که بهره‌ای از این مواهب ندارد، اعمال سیاست رفع تعهد ارزی موجب افول صادرات شده است. بنابراین اگر قرار است رفع تعهد ارزی انجام شود، باید هدفمند صورت بگیرد و نباید باعث ضرر و زیان صنایع و صادرات شود. او با تأکید بر اهمیت نحوه سیاست‌گذاری‌ها در توسعه یک صنعت، بیان کرد: ما نیازمند تعریف زیست‌بوم اقتصادی با محوریت صادرات با حضور تمام بازیگران صنعت فرش هستیم. اگر این زیست‌بوم را تعریف کرده و در آن نقشه راه خودمان را تبیین کنیم و ابعاد حمایتی لازم درباره این صنعت اعمال بشود، می‌توانیم شاهد رشد و توسعه و بازگرداندن صنعت فرش به جایگاه اصلی خود باشیم.
نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: ما در اتاق ایران با کمک اتاق‌های سراسر کشور به ویژه اتاق‌هایی که کانون اصلی تولید فرش هستند، تشکل‌های تخصصی، کمیسیون‌های تخصصی ذی‌ربط در اتاق ایران به ویژه کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی، آماده هستیم تا این زیست‌بوم را طراحی کنیم. البته در کنار این موضوع آموزش، استفاده کردن از روش‌های نوین بازاریابی و استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت فرش ضروری است.
او با بیان اینکه یکی از نکات مهم در صنعت فرش، موضوع برندسازی است، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌هایی که در اتاق‌های سراسر کشور وجود دارد و با استفاده از روش‌های نوین در تبلیغات، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، یک بار دیگر جایگاه ارزشمند صنعت فرش در کشور را احیا کنیم.
باقری با اشاره به اینکه اقتصاد صنعت فرش یک اقتصاد پویاست که هنر را تبدیل به ثروت می‌کند، ادامه داد: در صنعت فرش اشتغال‌زایی قابل توجهی وجود دارد. این اشتغال‌زایی اتفاقاً بر اقتصاد خانوار و اقتصاد روستا و صنایع کوچک متمرکز است و زنان ایران نقش مهمی در آن دارند.
او با تأکید بر اینکه توسعه اقتصاد فرش می‌تواند روند مهاجرت را از روستا به شهر کند کرده و حتی آن را معکوس کند، گفت: ضرورت اقتصاد ما ایجاب می‌کند تمرکز خود را بر نقاط ارزش‌آفرینی بگذاریم که خلق ثروت می‌کند. بخش‌هایی مانند صنعت فرش که اتفاقاً از مواهب دولتی برخوردار نیستند و بخش خصوصی واقعی در آن فعالیت می‌کنند و از یارانه و رانت ارتزاق نمی‌کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی