[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه ژیگو فرانسوی، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه
 زمان پخت: 90 دقیقه

 مواد لازم برای 5 نفر
گوشت ران گوسفند یا گوساله: 1 عدد (2 کیلو گرم)
سیر: چند عدد
پیاز بزرگ: 1 عدد
سیب زمینی درشت خرد شده: 2 عدد
لوبیا سبز خرد شده: 100 گرم
هویج خرد شده: 3 عدد
فلفل دلمه خرد شده: 1 عدد
رزماری تازه: 1 دسته کوچک
آویشن تازه: 1 بسته کوچک
کره: 100 گرم
نمک و فلفل: به مقدار نیاز

آشپزی میراثی گرانبها برای کشور فرانسه است و می‌توان گفت غذا عضوی جدا نشدنی از فرهنگ این کشور است تا جایی که در سال 2010 دانش غذایی فرانسه به فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو اضافه شد. تازگی و طبیعی بودن مزه و مواد غذایی در آشپزی فرانسوی بسیار حایز اهمیت است. هرچند غذاهای فرانسوی از نظر مواد اولیه تفاوت چندانی با غذاهای سایر ملت‌ها ندارد اما طعم خاص آن‌ها را با حداقل یک بار چشیدنشان می‌توان تجربه کرد. علاوه بر نان و دسرهای معروف فرانسوی، سوپ پیاز، خوراک اردک، کروک موسیو، حلزون پر شده با سبزیجات، ژیگو ، استیک فریت و … از جمله لذیذترین و بنام‌ترین غذاهای فرانسوی‌اند.
خوراک ژیگو (gigot) در بین غذاهای فرانسوی برای ما ایرانی‌ها شناخته شده‌ترین است و می‌توان گفت با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن، ژیگو سازگاری بسیار با طبع ایرانی‌ها دارد؛ به گونه‌ای که انواع آن: ژیگو مرغ، ژیگو بوقلمون، ژیگو بره، ژیگو گوساله و… در رستوران‌ها سرو می‌شود.
ژیگو که نوعی غذای مجلسی به شمار می‌رود، برای سرو در میهمانی‌های خاص و خانوادگی و حتی دوستانه مناسب است؛ هر چند آن را از جمله غذاهای وقت گیر به حساب می‌آورند اما به جرئت می‌توان گفت طبخ آن  در مقایسه با بیشتر غذاهای سنتی ایران چندان هم زمان بر نیست و تنها موردی که در پخت آن اهمیت دارد و شاید نکته اصلی تهیه ژیگو باشد، به اندازه پخته شدن گوشت است یعنی گوشت باید به اندازه‌ای بپزد که تا حدودی آب‌دار باشد و هنگام برش زدن شاهد رنگ صورتی میان آن باشیم. در آشپزی ایرانی گوشت باید به خوبی پخته شود، پس در پخت ژیگو باید دقت کنیم تا بافت گوشت پخته به سبک آشپزی فرانسوی نزدیک‌تر باشد نه به سبک آشپزی ایران.
هر چند ماده اصلی ژیگو گوشت تازه ران گوسفند یا گوساله جوان است اما اصولاً در کنار آن، انواع سبزیجات هم سرو می‌شود که  این سبزیجات یا به صورت جداگانه پخته شده‌اند و یا همراه گوشت؛ پس این مورد نشان دهنده سلامت و مغذی بودن خوراک ژیگو است چرا که علاوه براینکه منبعی غنی از پروتئین است همراه بودنش با انواع سبزیجات پخته آن را از نظر مواد مفید مغذی‌تر می‌کند.
در این مطلب شما دوستان خوب و همراه را با طرز تهیه ژیگو فرانسوی، از معروف‌ترین غذاهای بین‌المللی، آشنا می‌کنیم.

 طرز تهیه
 مرحله اول
پوست سیر‌ها را جدا کنید. هشت حبه سیر پوست گرفته را از وسط دو نیم کنید و آن را با آویشن و رزماری جدا شده از ساقه و نمک و فلفل مخلوط کنید.
 مرحله دوم
پس از جدا کردن چربی اضافه گوشت، روی سطح گوشت، از زیر و از رو، با چاقویی که نوک تیز و باریکی دارد چند سوراخ تقریباً عمیق ایجاد کنید و داخل هر سوراخ مقداری کره و مقداری از مواد ترکیبی سیر و سبزیجات قرار دهید، سعی کنید به خوبی داخل گوشت فرو رود ( در انتهای کار سوراخ‌ها را با نخ و سوزن مخصوص آشپزی بدوزید تا هنگام پخت محتویات آن خارج نشود.
 مرحله سوم
سطح گوشت را  با کمی ‌نمک و کره به خوبی مالش دهید، پیاز را خلالی خرد کنید و در سینی بریزید، مقداری هم آویشن و رزماری روی گوشت بگذارید و آن را در سینی فر چرب شده قرار دهید(می‌توانید سطح گوشت چند دور نخ آشپزی نسوز بپیچید تا پس از پخت ظاهری زیباتر داشته باشد)
2 پیمانه آب کف سینی فر بریزید و سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی‌گراد به مدت یک ساعت و نیم قرار دهید. اگر مایل بودید، در زمان پخت دو یا سه بار سطح ژیگو را به وسلیه قلم مو به کره آغشته کنید.
 مرحله چهارم
باقی سیرها را همراه سبزیجات خرد شده با مقداری کره تفت دهید و بگذارید نیم پز شوند.
 مرحله پنجم
سبزیجات نیم پز را در نیم ساعت پایانی زمان پخت در سینی فر حاوی ژیگو بریزید (با این روش خواص سبزیجات بهتر حفظ می‌شود). دقت  داشته باشید در سینی فر باید مقداری از آب گوشت غلیظ باقی بماند تا هنگام سرو به عنوان سس استفاده شود. پس اگر آب گوشت کشیده شده مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
 مرحله ششم
برای امتحان کردن گوشت و مطمئن شدن از پخته شدن آن، کافی است چاقوی باریکی را داخل گوشت فرو ببرید، اگر به راحتی فرو رفت و بعد از خارج کردن خونابه‌ای روی چاقو نبود نشانه کامل شدن زمان پخت است.
در انتهای کار اگر نیاز بود گریل فر را روشن کنید تا سطح گوشت کمی ‌برشته شود. پس از کمی ‌خنک شدن نخ‌ها را جدا کنید و هنگام سرو ژیگو را به شکل استیک برش بزنید. سس گوشت باقی مانده در سینی را روی آن بریزید و نوش جان کنید.

 نکات کلیدی 
 اینکه گوشت را با استخوان یا بی استخوان استفاده کنید بستگی به سلیقه شما دارد.
 سعی کنید گوشت حتماً تازه و جوان باشد. اگر از گوشت گوساله استفاده می‌کنید، نیم ساعت تا چهل‌وپنج دقیقه به زمان پخت بیافزایید.
 می‌توانید پس از قرار دادن سیر و سبزیجات داخل گوشت یک شب آن را استراحت دهید تا به خوبی طعم دار شود و روز بعد اقدام به پخت کنید.
 سبزیجات را می‌توانید به سلیقه خود انتخاب کنید و در ضمن می‌توان از ابتدا سبزیجات  خرد شده را در سینی فر ریخت تا همراه گوشت بپزد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی