[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۵۲
  • دوره جدید

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری: خیابان‌های شیراز زیر باران مدار بسته ها، روزنامه شیراز نوین

گروه خبر- سمیرا مولودی  

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز از ممانعت شهرداری شیراز با تأسیس کاربری‌های ترافیک‌زا در حریم 500 متری تقاطع‌ها خبر داد. 
به گزارش خبرنگار شیراز نوین، ناصر شمس در نشست خبری صبح دیروز با بیان اینکه آمار کشته شدگان ناشی از تصادفات درون شهری کاهش یافته است، گفت: در گذشته یکی از مشکلات عمده شهر شیراز بالا بودن آمار قربانیان ناشی از تصادفات درون شهری بود که طبق قولی که به شهروندان داده بودیم، این آمار با هوشمندسازی معابر شهری تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. او با یادآوری اینکه تعداد دوربین‌های منصوبه در سطح شهر شیراز طی 5 ماهه گذشته سه برابر شده است، اظهار داشت: این تعداد از 119 دوربین به 300 دوربین افزایش یافته و امید است این رقم تا پایان سال جاری به 1000 دوربین پایش تصویر و ثبت تخلفات برسد که نقاط پرخطر و حادثه‌خیز شهری در اولویت قرار دارند. معاون حمل و نقل ترافیک با اشاره به تبدیل بلوار رحمت شیراز، از حادثه‌خیزترین بلوار کشور به هوشمندترین بلوار کشور اعلام داشت: در سال 94 در فاصله 17 کیلومتری چهارراه باهنر تا تقاطع تخت جمشید، تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات 38 نفر بود که خوشبختانه در 5 ماه گذشته حتی یک قربانی هم در این محور نداشتیم. 
شمس افزود: بر این اساس هوشمندسازی ورودی شرقی شیراز در بلوار مدرس و بزرگراه خلیج فارس، با همکاری پلیس راهور در دستور کار سازمان قرار گرفت که پیشرفت فیزیکی این طرح در بلوار مدرس و بزرگراه خلیج فارس به ترتیب 80 و 60 درصد گزارش شده شده است که تا پایان سال جاری به بلوارهای تمام هوشمند تبدیل خواهند شد. 
او با اشاره به محرمانه بودن تعداد دوربین‌های منصوبه در این مسیر اذعان داشت: در مسیر رفت و برگشت بلوار مدرس هر کدام به صورت مجزا 10 گیت نصب می‌شود که در هر گیت بین 1 تا 3 دوربین نصب می‌شود که تعداد آن محرمانه است؛ اما شایان ذکر است که برخی از این دوربین‌ها قابلیت کنترل شریان‌های فرعی را نیز داراست. همچنین تعداد کل دوربین‌های منصوبه در بلوار مدرس و بزرگراه خلیج فارس 108 دوربین خواهد بود که قدم به قدم رفتارهای ترافیکی و تخلفات رانندگی را نظارت و ثبت می‌کند. معاون شهردار شیراز با ابراز خوشحالی از کاهش 43درصدی آمار تصادفات در 5 ماهه اول سال جاری، نسبت به همین مدت در سال گذشته، اظهار داشت: در طول سال 94 تعداد 196 قربانی ناشی از تصادفات را در شیراز داشتیم که طبق آخرین آمار پزشکی قانونی تاکنون این تعداد به 161 نفر کاهش یافته است و شیراز را از رتبه 4 دارندگان آمار قربانیان در بین کلان‌شهرهای کشور به رتبه 27 رسانده است که امید است با هوشمندسازی این آمار در سال آینده به زیر 100 نفر برسد. 
شمس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی تصادفات و قربانیان آن، راکبین بی‌احتیاط موتورسیکلت‌ها هستند که معمولاً از پیاده روها و خطوط ویژه عبور کرده و باعث بروز حوادث متعددی می‌شوند. سال گذشته در حدود 1000 کلاه ایمنی توسط شهرداری شیراز بین موتورسواران توزیع شد که متأسفانه امروز شاهد استفاده تنها 10درصد راکبین از کلاه ایمنی هستیم و 40 درصد از قربانیان نیمه دوم سال جاری را شامل می‌شوند. او در ادامه اضافه کرد: از این رو طرح برخورد با موتورسواران متخلف در دستور کار قرار گرفته که با همکاری علوم پزشکی و پلیس راهور در حال تدوین است. معاون حمل و نقل ترافیک با اشاره به نارضایتی برخی متخلفین از توسعه شبکه دوربین‌های کنترل و نظارت، بیان داشت: بسیاری از این دوربین‌ها در جعبه‌هایی قرار گرفته اند که قابل رؤیت نیست اما هر 200 متر یکبار تابلوی اعلان نظارت با دوربین نصب شده است؛ همچنین در گذشته برخی از دوربین‌ها خارج از عرشه پل‌ها منصوب بودند که به دلایل مختلف اکنون وارد عرشۀ پل‌ها شده و اکثر این دوربین‌ها با توجه به جنبه امنیتی قادر به ثبت تخلفاتی نظیر صحبت با موبایل در حین رانندگی و نبستن کمربن