[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

منجی طبیعت در برزخ معیشت، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

/// اشاره: 
مادر طبیعت زخمی و رنجور است. اکوسیستم طبیعت و میراث محیط زیست از سوی گذشتگان به شایستگی در اختیار ما قرار گرفت و در قبال آن برای آیندگان مسئول هستیم؛ به همین دلیل دغدغه‌های اقتصادی، جنگ و تحریم، بازی‌های کهنه سیاسی، ناکامی‌های ورزشی، معادلات چندمجهولی اجتماعی و همه تنش‌های پیرامون نباید زمینه‌ساز غفلت از محیط زیست و طبیعت شود و از کنار تهدیدهای آن به سادگی عبور کنیم.
ما در جنگ تحمیلی به رشادت های سربازان میهن پی بردیم و در کشاکش کرونا به ایثارگری کادر درمان واقف شدیم، اما متأسفانه شهادت محیط‌بانان تلنگری بر افکار عمومی وارد نکرد تا نسبت به دغدغه‌های این اقشار شریف و زحمت‌کش توجه بیشتری مبذول داریم.
 اهمیت ترمیم حقوق محیط‌بانان
امروزه محیط‌بانان با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی روبه‌رو هستند و متأسفانه دست رنجور آنها از حق و حقوق قانونی بازمانده است؛ چنانکه رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیش از این با اشاره به اختصاص ۲۸۸ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای ترمیم حقوق محیط‌بانان گفت: متأسفانه علی‌رغم اختصاص این اعتبار عملاً شاهد بهبود پرداختی و معیشت محیط‌بانان نیستیم. سمیه رفیعی با تأکید بر اینکه یگان حفاظت سازمان محیط زیست باید تمام توان خود را برای رفع مشکلات محیط‌بانان به کار بگیرد، افزود: در این حوزه عملاً شاهد اقدامات نمایشی هستیم، مشکلات محیط‌بانان کشور به قوت خود باقی مانده است و چالش‌های معیشتی، تجهیزاتی و نیازهای فنی آنها پابرجاست.
 حمایت از محیط‌بانان به منظور پایداری اکوسیستم
در همین زمینه نماینده تشکل‌های کشور در ستاد ملی تالاب‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین خواستار حمایت از جامعه محیط‌بانان به منظور صیانت از محیط زیست شد.
سید علی اکبر کاظمینی با تأکید بر این موضوع که پایداری اکوسیستم‌ها تأثیر بسزایی بر وضعیت عمومی کشور دارند، اظهار داشت: براساس آخرین آمار، 10 درصد از خاک کشور زیر نظر محیط زیست است و حفاظت این مناطق حساس تأثیر بسزایی در حفظ منابع آب، خاک، تقویت آبخوان‌ها و مدیریت بحران دارد.
وی از محیط‌بانان به‌عنوان پیشتازان حفاظت از منابع طبیعی یاد کرد و افزود: رسالت محیط‌بانان منحصر به صیانت از محیط زیست نمی‌شود، بلکه آنها در کنار مسئولیت ارزنده حفاظتی، نقش سرنوشت‌سازی در پیشبرد مسائل اکولوژیکی منطقه براساس تصمیم‌سازی طبیعت دارند.
عضو ستاد احیای تالاب‌های استان فارس در این رابطه بیان کرد: بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور پهناور ایران دارای موقعیت کوهستانی است و انجام وظیفه در چنین شرایطی را برای محیط‌بانان سخت و دشواتر است.
او بذل توجه به محیط‌بانی را به منزله سرمایه‌گذاری برای آینده کشور ارزیابی کرد و افزود: کوهستان‌ها تأمین‌کننده منابع آبی کشور هستند و چنانچه توان اکولوژی آنها حفظ شود می‌توان انتظار داشت ساختارهای اصلی آب، خاک و تنوع زیستی کشور محافظت شوند.
 نقش محیط‌بانان در تنوع زیستی گیاهی و جانوری
این فعال حوزه محیط زیست بیان داشت: محیط‌بانان در حوزه تنوع زیستی گیاهی و جانوری نقش بنیادین دارند و این به منزله ارتقای اکوسیستم است که تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی انسان دارد.
وی خاطر نشان کرد: محیط‌بانان معمولاً اولین افرادی هستند که نسبت به پیشامدهای مناطق حفاظت‌شده آگاهی یافته و در صدد برطرف‌سازی آن بر می‌آیند. برای مثال بارها شاهد این ماجرا بوده‌ایم که محیط‌بانان نسبت به درمان حیات وحش اقدام کرده و حریق را در نطفه خاموش ساخته‌اند.
مدیرعامل مؤسسه 13 فروردین در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر محیط‌بانان نقش آنان را در بهبود محیط زیست بی‌همتا ارزیابی کرد و افزود: بخش عمده‌ای از مناطق حفاظت‌شده را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند و پوشش‌های گیاهی نقش حیاتی در مهار سیلاب، بازچرخش آب در منطقه، حاصلخیزی خاک و تقویت آبخوان‌ها دارند.
کاظمینی با یادآوری این موضوع که محیط‌بانان همواره دچار فشارهای روحی و روانی دوچندانی به دلیل ماهیت شغلی‌شان می‌شوند، اظهار داشت: رسالت محیط‌بانی مبتنی بر عشق به طبیعت و میهن‌دوستی است و باید در کنار آن شرایطی را فراهم آورد که این اقشار زحمتکش به همراه خانواده‌های‌شان از رفاه معیشتی برخوردار باشند.
 فاصله محیط‌بانی ایران با استانداردهای جهانی
او با اشاره به جایگاه شایسته محیط‌بانان در دنیا گفت: براساس استانداردهای جهانی هر محیط‌بان قلمرویی معادل یک‌هزار هکتار را باید تحت پوشش قرار دهد و این در حالی است که در کشور ما این سرانه به طور متوسط در حدود یازده هزار هکتار به‌ازای هر محیط‌بان است؛ این امر مسئولیت و فشارهای مضاعفی را بر آنها تحمیل می‌کند.
وی خواستار افزایش استخدام محیط‌بانان به منظور صیانت از طبیعت و چرخه اکوسیستم شد و اظهار داشت: در کشور ما هر محیط‌بان وظیفه 10 محیط‌بان را براساس استانداردهای جهانی ایفا می‌کند و باید به این گروه شریف و زحمتکش که منجی محیط زیست و طبیعت هستند، نگاه ویژه‌ای داشت.
نماینده تشکل‌های کشور در ستاد ملی تالاب‌ها با اشاره به این موضوع که محیط‌بانان معمولاً در مناطق سخت و دشوار جغرافیایی انجام وظیفه می‌کنند، اظهار داشت: میزان ادوات، ماشین‌آلات، تجهیزات و دریافتی محیط‌بانان در کشور ما نسبت به استانداردهای جهانی پایین‌تر است و از مسئولان امر انتظار می‌رود حداقل‌های لازم را برای آنها فراهم سازند.
این فعال حوزه محیط زیست بر این نکته تأکید داشت که مهم‌ترین عامل برای یک محیط‌بان که به واسطه آن بتواند بر دغدغه‌های خود و خانواده‌اش فائق آید مربوط به میزان درآمد و برخورداری از حق و حقوق‌های قانونی است و در شرایط فعلی بسیاری از محیط‌بانان از رفاه اقتصادی برخوردار نیستند.
 گرفتاری محیط‌بانان در تنش‌های معیشتی
کاظمینی تصریح کرد: بسیاری از محیط‌بانان شریف که همه عمر خود را صرف صیانت از اکوسیستم کرده‌اند با مشکلات عدیده معیشتی روبه‌رو هستند و از آنها چگونه می‌توان انتظار داشت که هزینه‌های محیط‌بانی نظیر تأمین سوخت و تعمیر خودرو به همراه جیره غذایی را متحمل شوند.
او خواستار افزایش انگیزه محیط‌بانان با اتخاذ راهکارهای حمایتی براساس قانون شد و اظهار داشت: چنانچه محیط‌بانان از نظر معیشتی و اقتصادی به حق و حقوق قانونی خود دست یابند می‌توان انتظار داشت که با شرایط اکوسیستم مطلوب‌تری روبه‌رو باشیم و این در حالی است که منابع طبیعی در زمره ارزشمندترین سرمایه‌های کشور قرار می‌گیرند.
عضو ستاد احیای تالاب‌های استان فارس در بخش پیانی سخنانش با اشاره به این موضوع که بسیاری از محیط‌بانان در راستای عمل به وظایف فاخر خود را به درجه والای شهادت نائل شدند، بیان داشت: مقابله با شکارچیان غیرمجاز یکی از رسالت‌های محیط‌بانان است که در برابر هجمه آنها ایستادگی کرده و به فیض شهادت نائل شدند.
 کمبود 50 درصدی نیروهای محیط بانی
در همین راستا، معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست مشکلات مطرح‌شده از سوی فعالان این حوزه را تأیید کرد و گفت: ۵۰ درصد کمبود نیروی محیط‌بانی داریم و این وضعیت باعث فشار چندین برابری به این اقشار زحمتکش می‌شود.
منوچهر فلاحی پیرامون جیره غذایی محیط‌بانان پیش از این، اظهار داشت: براساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست باید به محیط‌بانان جیره خشک تعلق بگیرد. محیط‌بانان کارمند دولت محسوب می‌شوند بدین جهت عدد ریالی که برای آنها در نظر می‌گیرند شاید کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد. 
با رایزنی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از محل رفاهیات سایر نیروها، جیره غذایی به حدود سه برابر افزایش یافته و اکنون روزانه ۵۰ هزار تومان به آنان تعلق می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر خودروهای محیط‌بانی فرسوده هستند، افزود: در موضوع خودرو مشکلات بسیاری داریم، به طوری‌که غالب خودروهای خریداری‌شده پس از یک سال کارایی لازم برای استفاده در مناطق صعب‌العبور با شرایط آب و هوایی مختلف را ندارند؛ بدین جهت پس از مدتی آنها هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری دارند.
او خاطر نشان کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد ناوگان خودرویی ما فرسوده هستند و نیاز به بازسازی در این زمینه بسیار احساس می‌شود؛ می‌توان گفت اقداماتی هم که در این حوزه انجام شده چندان جوابگو نبوده است.
وی درباره پوشش‌های حمایتی از محیط‌بانان تصریح کرد: بیمه تکمیلی برای محیط‌بانان صد درصد رایگان است؛ همچنین بیمه عمر، حوادث و مسئولیت مدنی از مهم‌ترین مواردی است که برای آنها به صورت رایگان انجام می پذیرد. اکنون اگر اتفاقی ناشی از سهل‌انگاری باعث محکومیت محیط‌بان شود دغدغه پرداخت دیه را ندارد؛ چراکه بیمه تعهد پرداخت داده است. به علاوه این موارد برای همسر آنها ۵۰ درصد تخفیف در بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده است.
فلاحی در پایان تأکید کرد: تمامی این اقدامات انجام‌شده برای بهبود شرایط کاری محیط‌بانان و حذف کاستی‌ها و کمبودها بوده است.
 توسعه فرع بر محیط زیست است
در پایان شاید وقت آن رسیده باشد که در تعریف اولویت‌های کشور تجدید نظر کنیم. 
ریاست دولت سیزدهم بر این موضوع تأکید می‌کند که محیط زیست بر توسعه مقدم است و این تفکر شایسته را می‌توان به حمایت از محیط‌بانان نیز تعمیم داد؛ بنابراین از دولتمردان و اهالی بهارستان انتظار می‌رود به محیط‌بانان در مقام منجیان اکوسیستم توجه بیشتری مبذول داشته و با تکیه بر متن صریح قانون، زمینه برخورداری آنها را از رفاه و معیشتی که شایسته آن هستند، فراهم آورند. 
امروزه محیط‌بانان از عدم پرداخت جیره غذایی، هزینه‌های سوخت و تعمیر خودرو گلایه داشته و بر این نکته تأکید می‌کنند که حق مأموریت کارکنان، حقوق کارکنان حجمی، ارفاغی سنوات ایثارگران و جانبازان و مواردی از این‌دست را دریافت نمی‌کنند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی