[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سقراط برزیلی متولد شد، روزنامه شیراز نوین

نیمه شمالی برزیل، نیمه فقیر این کشور است؛ منطقه‌ای که از سواحل پرزرق و برق اقیانوس اطلس آغاز می‌شود و از طریق بوته‌های بیابانی به سمت غرب امتداد پیدا می‌کند تا به جنگل‌های آمازون می‌رسد. زندگی آنجا سخت و طاقت‌فرساست. فرهنگ مردمان این بخش، بسیار متفاوت از زندگی مردم در بخش جنوبی و توسعه یافته برزیل است. گرما، انزوا و فقر، از آنها انسان‌هایی ساخته است که با اعتقادات مذهبی و البته شوخ‌طبعی، مشکلات روزانه زندگی خود را تحمل می‌کنند.
پدر سوکراتس، رایموندو ویرا دی اولیویرا، یکی از این مردم بود؛ مردی متولد مساجانا، شهری کوچک در حومه فورتالِزا، مرکز ایالت سِئارا.
رایموندو، 800 مایل دورتر، در شهر آمازونیِ «ایگاراپه-آکو» کار می‌کرد و همان‌جا بود که همسر آینده خود، گیومار سامپایو دی سوزا را دید. این شهر، آیینِ دوست‌یابی پاکی داشت؛ در آنجا مردان دایره ‌ی تشکیل می‌دادند و در یک مسیر راه می‌رفتند. زنان هم با تشکیل دایره‌ای دیگر درون دایره مردانه، در جهت مخالف شروع به حرکت می‌کردند. آنها با عبور از کنار هم، با خواستگاران بالقوه خود چشم در چشم می‌شدند.
 فقط یک ثانیه و شش قدم طول کشید تا رایموندو و گیومار پی ببرند که برای هم آفریده شده‌اند؛ بین آنها نگاه‌هایی آشنا رد و بدل شد، به هم معرفی شدند و بقیه ماجرا هم که در تاریخ ثبت است.
گیومار می گوید: «ما با هم کمی صحبت کردیم؛ همین. هیچ‌چیز نمی‌توانست ما را به عقب بازگرداند.»
فرزند اول آنان، «سوکراتس برازیلیرو سامپایو دی سوزا ویرا دی اولیویرا» ساعت 10:20 دقیقه شب نوزدهم فوریه 1954 در بیمارستانی در بِلِم، شهری گرمسیری در سواحل رودخانه آمازون، به دنیا آمد. 
رایموندو آن‌وقت‌ها عاشق خواندن مطالب کلاسیک و عمیق از فلاسفه یونانی بود. او دو اسم برای پسرش تعیین کرد؛ یکی سوکراتس(سقراط) و دیگری برازیلیرو که ترکیب این دو با هم می شد «سوکراتس برزیلی». فقط 13 ماه بعد و در حالی که رایموندو غرق در خواندن متون دینی بود، دومین پسرش به دنیا آمد. او مشغول به خواندن «اُدیپ شهریار» بود و برای ادای احترام به نمایشنامه‌نویس شهیر یونان، نام «سوفوگل» را برای فرزندش برگزید. هنگامی که پسر چهارم آنها در سپتامبر 1959 متولد شد، گیومار به اندازه کافی اسم‌های غیرقابل تصور یونانی در اختیار داشت، اما نام رایموندو جونیور انتخاب شد تا نام پدر باقی بماند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی