[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

نمونه‌برداری از بذور وارداتی ملغی شد، روزنامه شیراز نوین

رئیس اتاق بازرگانی فارس خبر داد:
نمونه‌برداری از 
بذور وارداتی ملغی شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: پیرو طرح مشکل فعالان بخش خصوصی استان فارس در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و پیگیری‌های انجام شده از سوی استان، موضوع نمونه‌برداری از بذور وارداتی و انجام آزمایش‌های مربوطه توسط سازمان حفظ نباتات کشور ملغی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، محمدصادق حمیدیان با اشاره به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس بیان کرد: پیرو رفع این معضل که در هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی استان فارس مطرح شد، مقرر شد تا تست‌های محموله‌های بذور وارداتی در کشور مبدأ صورت گیرد و محموله عاری از انواع ویروس در گواهی بهداشت نباتی در کشور مبدأ 
ثبت شود.
وی با تشریح مشکلات فعالان بخش خصوصی در این زمینه افزود: مطابق نامه شماره ۷۳۰/۶۹۶۹ مورخ ۱۲/۰۴/۱۴۰۲ درخصوص انجام تست‌های برخی از بذور وارداتی توسط مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، ترخیص بذور وارداتی از گمرکات کشور منوط به انجام نمونه‌برداری و ارسال نمونه‌ها به مؤسسه گیاه‌پزشکی کشور و دریافت نتیجه عاری بودن آنها از ویروس است و در صورت اعلام آلودگی نمونه‌های اخذ شده به ویروس مذکور، باید محموله مربوطه در اسرع وقت عودت یابد یا امحا شود.
حمیدیان اظهار کرد: از آنجا که محموله‌های وارداتی دارای گواهی بهداشت معتبر کشور صادرکننده است و سلامت محموله از ویروس‌های ذکرشده مطابق با شرایط قرنطینه‌ای واردات بذرها در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در گواهی‌های بهداشت گیاهی ذکر می‌شود، لذا تقاضای توقف اجرای بخش‌نامه مؤسسه گیاه‌پزشکی را داشتند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: از دیدگاه فعالان بخش خصوصی ادامه اجرای این بخش‌نامه با توجه به سایر شرایط موجود کشور و بخش‌نامه‌های ارزی بانک مرکزی موجب بوروکراسی اداری بیشتر و خسارات مالی زیاد جهت واردات بذور می‌شد.
وی ادامه داد: این در حالی است که انجام این نمونه‌برداری‌ها در یک آزمایشگاه موجب ایجاد انحصار شده بود و همچنین برای اقدام به نمونه‌برداری از محموله‌های وارداتی بذر در گمرک همراه با انجام آزمایش‌ها مبالغ هنگفت بابت انجام آزمایشات فوق از واردکنندگان دریافت می‌شد که هیچ‌گونه پاسخ شفاف و کاملی درمورد نحوه محاسبه هزینه‌ها و جزئیات انجام آزمایش به واردکنندگان بذر ارائه نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: مطالبه فعالان بخش خصوصی و اجرای آن در کشور و استان فارس در کاهش مشکلات این بخش بسیار تأثیرگذار و ملموس است.
حمیدیان تصریح کرد: معتقدیم تعهد حرفه‌ای و اخلاقی تولیدکنندگان و بازرگانان بذر مهم‌ترین و بهترین روش در کنترل سلامت بذر است و تعامل فروشنده خارجی و واردکنندگان بذر جهت اطمینان از سلامت بذر قبل از صادرات و توزیع در بازار هدف و تحویل به کشاورز ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌حل است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی