[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

آب دغدغه شیراز است، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر شیراز بر توسعه پایدار سومین حرم اهل بیت(ع) تأکید کرد.
مسعود زارعی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورا گفت: موضوعات برداشت غیراصولی از آب‌های زیرزمینی، زهکش شهر شیراز و توسعه فضای سبز شهری، از جمله موارد بسیار مهمی به شمار می‌روند که همواره موردتوجه کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری بوده است.
وی با اشاره به جلسات مرتبط با این موضوع با محوریت کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا تصریح کرد: بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و تصمیمات مقتضی و اجرایی اتخاذ و به شهرداری و سایر دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.
این عضو شورا خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشات واصله و بالاخص مطالعات جامع فرونشست دشت شیراز تهیه شده توسط اساتید مجرب دانشگاه شیراز، از دلایل پایین آمدن سطح سفره‌های آب زیرزمینی می‌توان به کاهش نزولات آسمانی، زهکش آب شیراز و انتقال آب به پایین‌دست و پس از آن حمل توسط تانکرها به کارخانه فولاد پاسارگاد کوار اشاره نمود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورا افزود: از تبعات مهم و نتایج سوء ناشی از برداشت غیراصولی از آب‌های زیرزمینی می‌توان به تنش در چاه‌های تأمین‌کننده آب مورد نیاز فضای سبز شهری در محدوده‌های متأثر از مسیر‌های زهکش (به عبارتی جلوگیری از تغذیه نرمال چاه‌ها)، آسیب به درختان قدیمی شهر در این محدوده‌ها، تأثیر بر بیلان آب دشت شیراز و رشد نرخ فرونشست در مسیرهای عبور زهکش اشاره کرد.
زارعی تصریح کرد: لازم است آب زهکش‌های شهری در عوض خروج از دشت شیراز، صرفاً به آبیاری فضای سبز شهری اختصاص داده شوند که در صورت تحقق آن، کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی از نتایج اولیه آن خواهد بود.
رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورا عنوان کرد: پس از اعلام آمادگی شرکت آبفای شیراز مبنی بر جایگزینی آب زهکش برای مصارف در حال انجام (صنعت و فولاد پاسارگاد) به وسیله پساب تصفیه‌خانه‌های شماره 1 و 2 آبفای شهر شیراز، مدتی نسبتاً طولانی سپری شده و تاکنون شاهد اقدامی مؤثر از ناحیه آنها نبوده‌ایم.
زارعی ادامه داد: بر اساس تصمیم کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در جلسه مورخ 08/03/1402 مقرر گردید: دبیرخانه دائمی فرونشست دشت شیراز با محوریت شهرداری شیراز و با حضور دستگاه‌های متولی در استانداری تشکیل شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور به‌روزرسانی مطالعات صورت‌گرفته با در نظرگرفتن اهدافی چون پایدارسازی هیدرولوژیکی آب با اقلیم شیراز صورت پذیرد.
زارعی بیان کرد: حال که شیراز به عنوان پایتخت محیط‌زیست آسیا در سال 2024 میلادی نام‌گذاری و تعیین شده است؛ پیشنهاد می‌گردد موضوع یادشده به عنوان یکی از پارامترهای مهم تقویت بنیان‌های زیست‌محیطی -که همان استفاده بهینه از منابع آب می‌باشد- مدنظر قرار گرفته، مدیران و مسئولان شهری و استانی بالاخص شخص محترم و فرهیخته استاندار فارس به این مسئله مهم ورود نموده و کارگروهی اجرایی به منظور کنترل و پایش دقیق آب‌های زیرزمینی تشکیل داده و با توجه به اهمیت اولویت و ویژگی‌های برجسته موضوع، مقرر 
نمایند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی