[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خداحافظی با نسخه‌های دستی در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور، روزنامه شیراز نوین

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فراهم شدن امکان ارائه خدمات درمانی در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور با نسخه الکترونیکی خبر داد. به گزارش ایرنا، ‌سید رضا مظهری روز یکشنبه در نشست توجیهی نسخه الکترونیکی که در دانشکده پزشکی آمل برگزار شد، افزود: با توسعه نرم‌افزار سرویس سلامت ارائه خدمات درمانی به بیماران مراجعه‌کننده در این تعداد بیمارستان دولتی به‌صورت نسخه‌های الکترونیکی و نسخه‌های دستی برچیده شده است. وی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا در حوزه سلامت برای الکترونیکی شدن فرایندها با نرم‌افزاری شدن بخش‌های مختلفی از ارائه خدمات سلامت در حوزه بیمارستانی آغاز شد.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: با توجه به گسترش نسخه‌نویسی الکترونیک، باید امکان نسخه‌نویسی از راه ‌دور به‌شرط اندیشیده شدن تمهیدات قانونی فراهم باشد و شاید ۵۰ درصد مراجعه بیماران به مطب‌ها نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشد و می‌توان با دوراپزشکی آنها را پیگیری کرد. سازمان بیمه سلامت ایران بر اساس تکالیف قانونی خود و در راستای اهداف برنامه ششم توسعه کشور و نیز بند «ث» ماده ۶۷ و بند «چ» ماده ۷۰ و بند «ج» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت موظف شد که برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک (حذف دفترچه‌های کاغذی) را اجرایی کند؛ بر این اساس، طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در راستای اجرای تکالیف قانونی این سازمان، از اول دی‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.
وی افزود:‌ وزارت بهداشت در تلاش است که تا پایان خدمت دولت سیزدهم تمامی شهروندان پروفایلی داشته باشند که بتوانند پرونده الکترونیک خود را مشاهده و از این سامانه استفاده کنند و امکان ویزیت از راه‌ دور به‌ شکل رسمی برای آنان فراهم شود. مظهری، در تشریح وضعیت پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز گفت: هرکدام از شهروندان یک پرونده اختصاصی سلامت که اطلاعات بهداشتی و درمانی آنها در آن ثبت شده و در دسترس پزشک معالجشان باشد، دارند.
پرونده الکترونیک سلامت در ایران این‌گونه تعریف می‌شود: «مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات به دست آمده از محل دفن) که به تدریج و به‌صورت مداوم به شکل الکترونیکی ذخیره می‌شود و در صورت نیاز بدون محدودیت زمانی یا مکانی، تمام یا بخشی از آن در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت و به عبارتی دیگر مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت فرد که مورد تأیید ارائه‌کننده خدمت بوده و در طول دوره زندگی وی به‌صورت مداوم شکل گرفته است، به شکل الکترونیکی ذخیره می‌شود و در صورت نیاز، بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص تمام یا بخشی از آن به سرعت در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی