[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

احکام کمیته انضباطی قدرت بازدارندگی ندارد، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
یکی از معضلات اصلی ورزش در کل جهان، کشور و استان ما، بحث حاشیه‌ها و بی‌اخلاقی‌هایی است که گاهی منجر به اتفاقات زشت و حتی خطرناکی می‌شود.
اما زمانی که به ورزش در رده‌های پایه می‌رسیم، حساسیت مسئله دو چندان می‌شود؛ جایی که خانواده‌ها با هزار امید و آرزو، بچه‌هایشان را راهی جایی می‌کنند که قرار است در آن به ارتقای روح و جسم بپردازند.
نفس ورود به محیط ورزشی و ورزش کردن، بدون تردید یک اتفاق خوب برای هر کسی به شمار می‌رود. فرد با ورود به ورزشگاه، با فضایی با نشاط مواجه می‌شود که به صورت پیش‌فرض، روی جسم و روحش در حال و آینده تأثیر مثبت خواهد داشت، اما اگر این محیط به بی‌اخلاقی آلوده شود، ممکن است همان محیط بانشاط و مفید، به یک محیط مخرب تبدیل شود. تأثیر قطعی و منفی در زمینه روحی‌روانی ایجاد خواهد شد و در مراحل بعدی، ممکن است به آسیب‌های جسمی هم منجر شود.
اتفاقی که امسال در دیدار تیم‌های امید گل گهر و فجر شهید سپاسی برای عوامل تیم فجر شهید سپاسی رخ داد، یکی از نمونه‌های بارز بود که همه شاهد آن بودیم. شخصی که به‌زعم فجری‌ها منتسب به تیم گل گهر بود اما عوامل گل گهر او را گردن نمی‌گرفتند، وارد زمین بازی شد و با چاقو به بازیکنان و عوامل تیم شیرازی حمله کرد.
یکی از دست‌اندرکاران فجر شهید سپاسی به شدت آسیب دید و شاید توان جسمانی بالای او باعث شد تا شاهد اتفاق تلخ‌تری نباشیم. اما اگر همان ضربات چاقو به یکی از بازیکنان اصابت می‌کرد، چه کسی پاسخ‌گو بود؟
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در حکمی عجیب، تیم گل گهر را فقط دو جلسه از بازی‌های خانگی محروم کرد! حکمی که به هیچ‌عنوان نمی‌تواند قدرت بازدارندگی داشته باشد و با چنین رویکردی، نمی‌توانیم شاهد برچیده شدن بساط بی‌اخلاقی در فوتبال باشیم.
در سالی که گذشت، شاهد چندین اتفاق مشابه در فوتبال استان فارس بودیم؛ آخرین مورد آن به همین چند روز پیش برمی‌گردد که در یک دیدار بین نمایندگان فراشبند و مرودشت رخ داد، اما هیچ‌گاه شاهد برخورد شدیدی از سوی مسئولان اجرایی مسابقات نبوده‌ایم.
در همین ارتباط با مسئول کمیته انضباطی هیئت فوتبال فارس صحبت کردیم؛ او یکی از مهم‌ترین دلایل رخ دادن چنین اتفاقاتی را، ضعف زیرساخت‌ها عنوان کرد.
نادر اسماعیلی گفت: احکام کمیته انضباطی شاید نهایتاً تا 10 درصد بتواند بازدارنده باشد؛ این مسائل بیشتر به کمبود زیرساخت‌های مناسب در ورزشگاه‌های ما برمی‌گردد.
وی افزود: در کل استان فارس، شاید فقط ورزشگاه شهید دستغیب را بتوان تا 70 یا 80 درصد برای برگزاری مسابقات فوتبال پایه مناسب دانست؛ سایر ورزشگاه‌ها از امکانات لازم به لحاظ امنیتی برخوردار نیستند.
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا کمیته انضباطی نمی‌تواند با صدور احکام شدیدتر، مانع از رخ دادن این اتفاقات شود، گفت: در آیین‌نامه انضباطی مسابقات عنوان شده است که ورود 1 تا 20 نفر از تماشاگران به زمین، با یک جلسه محرومیت تیم میزبان از حضور تماشاگر همراه خواهد شد، اما می‌دانیم که چنین حکمی بازدارنده نیست. متأسفانه تیم‌ها هم تماشاگرانی دارند که با یک سوت که مطابق میلشان نباشد، وارد زمین می‌شوند یا به داور فحاشی می‌کنند.
وی گفت: ما هم باید بتوانیم بازی‌ها را مدیریت کنیم؛ نه اینکه بخواهیم به هر قیمتی مسابقات را به انجام برسانیم، اما می‌دانیم تیم‌ها هم برای ورود به مسابقات مشکلات زیادی دارند. ما باید بتوانیم طوری مدیریت کنیم که تا حد امکان از حضور تیم‌ها در مسابقات جلوگیری نشود. ممکن است یک تیم با یک جریمه سنگین، قید حضور در مسابقات را بزند.
مسئول کمیته انضباطی هیئت فوتبال فارس از وضع یک قانون برای پایش مربیان پایه خبر داد و گفت: طبق قانونی که امسال وضع شد، از سال آینده برای صدور کارت هر مربی یا حتی ارتقای سطح مربیگری، تأییدیه اخلاقی و انضباطی آنها لازم است؛ یعنی چه بنده، چه هر کسی که سال آینده این مسئولیت را داشته باشد، موظف است که به پرونده مربیان رسیدگی کرده و مانع از حضور مربیانی شود که مشکل انضباطی و اخلاقی داشته‌اند.
اسماعیلی افزود: به شخصه عادت ندارم از مسائل شانه خالی کنم؛ انتقادات را می‌پذیرم، اما می‌گویم باید برای قضاوت در چنین مسائلی، تمام مسائل را در نظر بگیرید. مکان برگزاری مسابقه، امکانات، نماینده هیئت، داور، مسئولان برگزاری، مربیان و تماشاگران، همه در مسائلی که رخ می‌دهد تأثیرگذار هستند.
وی در پایان روی مسئله فرهنگ‌سازی در فوتبال پایه تأکید کرد و گفت: متأسفانه برخی تیم‌ها بعد از هر سوت داور می‌خواهند به او حمله‌ور شوند یا فحاشی کنند. 
اسماعیلی تأکید کرد: فرهنگ این‌ها هنوز به آن حد نرسیده که داور هم ممکن است اشتباه کند و این دلیل نمی‌شود که به خودمان اجازه هر کاری بدهیم. فکر می‌کنم اولین مسئله‌ای که باید روی آن کار شود، همین فرهنگ‌سازی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی