[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

خدمت جهادی در جغرافیای محروم، روزنامه شیراز نوین

دومین دوره جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر به میزبانی شهرداری منطقه 9 شیراز برگزار شد. این نشست تخصصی با هدف ببرسی و تبادل نظر پیرامون پروژه‌های عمرانی و زیرساختی با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، معاون فنی و عمرانی شهرداری، شهردار منطقه 9 و جمعی از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 فصل شکوفایی عمرانی در منطقه 9
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود سلامت جامعه از اهداف اصلی مدیریت شهری است که نسبت به انجام آن اهتمام داریم. رضا محمدیان با تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه، اهالی ولایتمدار فارس را به حضور پرشور در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی دعوت کرد و افزود: سال آینده فصل شکوفایی پروژه‌های شهرداری منطقه 9 است. او با تشریح برخی از پروژه‌های عمرانی شهرداری منطقه 9 شیراز گفت: چندین مسیر در شهرک‌های جنوب کمربندی شیراز احداث می‌شود که در بهبود وضعیت ترافیک و ایمن‌سازی این محورها نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کند. وی در ادامه از اقدامات زیست‌محیطی شهرداری منطقه 9 شیراز به نیکی یاد کرد و گفت: سامان‌دهی رودخانه چنار راهدار به همراه احداث پارک 200 هکتاری چنار راهدار تحول مثبتی در این منطقه به ویژه در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود وضعیت سلامت و رضایتمندی شهروندان در بافت مسکونی ایجاد خواهد کرد. محمدیان در این رابطه اظهار داشت: در راستای گسترش فضای سبز، تأکید کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز بر استفاده از درختان میوه مناسب با اقلیم است تا شهروندان ضمن برخورداری از هوای پاک از برکات آن نیز بهره مند شوند. رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با اعلام این خبر که تعدادی از پروژه‌های در دست اجرای شهرداری منطقه 9 شیراز تا اردیبشهت‌ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، اظهار داشت: توزیع متوازن امکانات و برقراری عدالت شهری از اهداف اصلی شورای اسلامی شهر شیراز است که در مناطق پیاده‌سازی می‌شود. نماینده مردم شریف شیراز در پارلمان شهری افزود: در بهار سال 1403 شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های جدیدی خواهیم بود که به واسطه آنها شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای در سطح منطقه 9 شهرداری شیراز خواهیم بود.
 اجــرای پروژه‌هـای فاخـر در منطقـه کم‌برخوردار شیراز
عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در این بازدید گفت: پروژه‌های فاخری در سطح شهرداری منطقه 9 در حال اجراست.مهندس محمود صفایی بر این نکته تأکید کرد که پروژه‌های فاخری در سطح شهرداری منطقه 9 در حال اجراست. وی با اشاره به برگزاری دومین دوره جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر در شهرداری منطقه 9، اظهار کرد: در اولین دوره جلسه کمیسیون که در مهرماه سال جاری بود، تمام پروژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و موانع و مشکلات پیش روی آنان نیز رفع گردید؛ برنامه زمان‌بندی برای بهره‌برداری از آنان مشخص شد و امروز به منظور رصد و پیگیری مجدد آن پروژه‌ها جلسه دوم را برگزار نمودیم. او گفت: درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها خوب و قابل قبول بود و مشکل خاصی در اجرا وجود نداشت. عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با توجه به مبلغ بودجه شهرداری در سال آینده و تصویب نهایی آن در صحن علنی شورای شهر شیراز اظهار کرد: امیدواریم که شهرداران مناطق از هم‌اکنون برنامه‌ریزی دقیق و منظمی برای پروژه‌ها در سال پیش رو داشته باشند تا شاهد اجرای آنان از همان ابتدای سال باشیم. صفایی گفت: با روندی که امسال داشتیم پیش‌بینی می شود که سال آینده سال خوبی برای پروژه‌های عمرانی باشد. وی با اشاره به وجود رودخانه چنار راهدار در این منطقه افزود: به همین منظور پروژه‌های عمرانی گردشگری خوبی در این منطقه تعریف شده است که در این راستا تعداد زیادی پارک حاشیه‌ای به همراه دیگر پروژه‌ها اجرا خواهد شد. صفایی بیان کرد: پروژه گردشگری ارزشمند و خوبی در حاشیه رودخانه چنار راهدار در منطقه سلطان‌آباد اجرا خواهد شد که موجب تغییرات اساسی در این منطقه می‌گردد. وی در پایان افزود: همچنین مشکلات پروژه بزرگ چنارراهدار در ابتدای ورودی شیراز از سمت بلوار امیر کبیر رفع گردیده است و با بازطراحی دوباره، مسیر و بستر سرمایه‌گذاری فراهم شده است تا پروژه سریع‌تر تکمیل گردد.
 توسعه پروژه‌ها در حوزه‌های زیرساختی
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز از تلاش برای جلب رضایتمندی شهروندان به واسطه پروژه‌های کارشناسی خبر داد. علیرضا اسکندری با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: شورای اسلامی شهر شیراز نگاه ویژه‌ای به مناطق کم‌برخوردار دارد و بر این اساس پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های عمرانی و زیرساختی در سطح منطقه 9 در دستور کار قرار داده است.وی با اشاره به ویژگی‌های منطقه 9 شهرداری شیراز، از نظر موقعیت جغرافیایی گفت: در سال 1403پروژه‌های متنوعی در سطح شهرداری منطقه 9 شیراز به بهره‌برداری می‌رسند و امیدواریم به واسطه آنها شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باشیم. وی از منطقه 9 شهردرای شیراز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پهناورترین محورهای کلان‌شهر شیراز یاد کرد و افزود: طرح‌های عمرانی و زیرساختی در حوزه‌های متنوعی تعریف شده‌اند و بسیاری از نیازهای شهر و شهروندان را برطرف می‌سازند. رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش از تلاش‌های شورای اسلامی شهر برای بهبود فرآیند زیست‌پذیری شیراز خبر داد و افزود: به همت شهردار منطقه 9 در بودجه سال جاری و آینده، نگاه ویژه ای به توسعه فضای سبز شده است که ارمغان آن در حوزه‌های زیست‌محیطی و شادابی و نشاط شهروندان مشهود است. اسکندری همچنین از احداث پارک‌های محله‌ای در مقیاس‌های کوچک و متوسط خبر داد و گفت: در منطقه 9 شهرداری شیراز نگاه ویژه‌ای به پیاده‌روسازی به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی منطقه شده است. او با اشاره به تصویب بودجه شهرداری در شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: جلب رضایت شهروندان به واسطه پروژه‌های کارشناسی از اولویت‌های اصلی شورای ششم است.
 اتخذ رویکرد عدالت‌محوری در پارلمان شهری
نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این بازدید بر رویکرد عدالت‌محوری پارلمان شهری تأکید کرد. مصطفی کیانی رحیمی با بیان اینکه دور دوم دیدارهای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی از مناطق با هدف آخرین وضعیت پروژه‌ها آغاز شده است، گفت: آنچه در بودجه و ذیل بودجه 1402 و برنامه آینده منطقه براساس بودجه 1403 تعین شده است در این جلسه کمیسیون مورد برسی قرار گرفت. او با بیان اینکه بودجه شهرداری شیراز در سال آینده به شکل مناسب تدوین شده است تا بتواند راهگشا باشد، اظهار داشت: طرح ‌های بسیاری در سطح منطقه از جمله برای بهسازی، روسازی و سامان‌دهی و کیفیت‌افزایی مستحدثات گردشگری رودخانه چنار راهدار در این جلسه بررسی شد. تحقق و مرور بودجه های عمرانی منطقه 9 درصد، پیشرفت پروژه‌ها از نظر اجرایی و بودجه و بررسی وضعیت پروژه‌ها براساس متمم بودجه از موارد دیگری بود که کیانی به آن اشاره کرد. عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: پروژه‌های سطح منطقه از نظر پیشرفت در وضعیت مناسبی به سر می‌برند. کیانی ادامه داد: تمرکز بودجه 1403 منطقه بر اخذ پیمانکاران برای آغاز عملیات اجرایی و عقد قرارداد بود؛ به طوری که در مدت یک ماه باقی‌مانده نسبت به اخذ پیمانکار اقدام و عملیات اجرایی پروژه‌ها در اردیبهشت عملیاتی گردد. کیانی اظهار امیدواری کرد با نحوه بودجه‌ریزی و تصمیمات کمیسیون، سالی درخشنده‌تر و متمرکزتر در حوزه عمرانی در پیش رو باشد. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه ماهیت پروژه‌های سطح منطقه گردشگری و خدمات عمومی است، خاطر نشان کرد: این روند معرفی و اجرای پروژه‌ها باعث کیفیت‌افزایی و افزایش رضایتمندی عمومی شهروندان خواهد شد.
 منطقه 9 کارگاه بزرگ سازندگی
در ادامه این بازدید شهردار منطقه ۹ شیراز هم از خدمت‌رسانی جهادی در حوزه‌های عمرانی و زیرساختی خبر داد. عبدالصالح رستم‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی اهداف و برنامه‌های این منطقه گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما سامان‌دهی رودخانه خشک است که در این راستا امسال ساخت یک شیب‌شکن را داشتیم و از سوی دیگر برای درست کردن قوس‌های این رودخانه در سال جاری ۲ قرارداد ۱۵ میلیارد تومانی منعقد  شد. وی از احداث چند پارک در منطقه خبر داد و گفت: تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۱۶ پارک که برخی از آنها نقش فرامنطقه‌ای دارد در این منطقه اجرا می‌شود و سال آینده شاهد نهضت توسعه فضاهای سبز و بوستان‌های تخصصی هستیم. وی با اشاره به اجرای دو دیواره رودخانه چنار راهدار به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان واقع در پشت کارخانه نشاسته‌سازی گفت: هدف از اجرای این پارک‌ها افزایش سرانه فضای سبز است و هدف ما اجرای فضاهایی فراشهری و تبدیل منطقه به یک مقصد سفر برای محله‌ها و شهروندان مناطق اطراف است. شهردار منطقه ۹ شیراز افزود: در خصوص جذب سرمایه‌گذاری در تفرجگاه چنار راهدار سه پروژه تعریف شده که در حال طی مراحل کارشناسی است، در ورودی جنوب شهر نیز چند بسته تعریف شده و کنار آن زیپ‌لاین و شهر بازی هم در این تفرجگاه دیده شده است؛ همچنین چندین بسته سرمایه‌گذاری از جمله چندین جایگاه پمپ بنزین و تعدادی کانکس تغذیه‌فروشی در پارک‌ها نیز در لیست سرمایه‌گذاری ما قرار دارد.
 اهیمت سلامت جسم و روان شهروندان
شهردار منطقه 9 کلا‌ن‌شهر شیراز با اشاره به توجه منطقه به ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان منطقه با اجرای پروژه‌های این حوزه گفت: امسال و سال آینده اجرای تعداد زیادی از پروژه‌ها در دستور کار ما قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به احداث فاز یک بلوار شهدای ورزشکار به متراژ ۶۸۰ متر و برآورد ریالی ۶۵۰ میلیارد ریال با ۵ درصد پیشرفت، احداث 35 متری بلوار کارشناسان و لوله‌گذاری خیابان شهید رضایی با برآورد ریالی بیش از ۶۲ میلیارد ریال و ۳۵ درصد پیشرفت، زیرسازی و آسفالت سطح منطقه در 3 ماه اخیر با اعتبار بیش از ۷۱ میلیارد ریال، لوله‌گذاری طلاییه تا رودخانه چنار راهدار با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد ریال، تکمیل لوله‌گذاری آب‌های سطحی کمربندی تا ۴۵ متری شرق مهدی‌آباد با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد ریال و ۴۰ درصد پیشرفت، عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی پل یغمور تا هویزه با اعتبار ۱۹۴میلیارد ریال با ۹۵ درصد پیشرفت و لوله‌گذاری بلوار گل محمدی فاز 1 با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار و صد در صد پیشرفت اشاره کرد. رستم‌زاده از لوله‌گذاری بلوار گل محمدی فاز 2، مناسب‌سازی پیاده‌رو بلوار مدافعان حرم، مناسب‌سازی پیاده‌رو خیابان شهدای احمدآباد، مناسب‌سازی پیاده‌رو بلوار سجادیه و مناسب‌سازی و پیاده‌روسازی بلوار یاوران غربی به‌عنوان برخی دیگر از پروژه‌های در دست اجرای منطقه یاد کرد و گفت: همچنین در حال حاضر ساخت چندین بوستان نیز در دستور کار ما قرار گرفته؛ که از جمله ‌آنها می‌توان به بوستان گیتی فروز با اعتبار بالغ بر ۱۶میلیارد ریال در ۲ هزار متر مربع وسعت و پیشرفت صد در صد، بوستان پامچال با بیش از ۷میلیارد ریال اعتبار و ۱۰۰ درصد پیشرفت و بوستان احمدآباد با بیش از ۲۲ میلیارد ریال اعتبار و ۱۰۰ درصد پیشرفت اشاره کرد .
 بهره‌برداری بهینه از چنار راهدار
رستم‌زاده با اشاره به تقسیم اطراف رودخانه چنار راهدار به ۵ پهنه و تعریف پروژه‌های متعدد در آنها گفت: طول این رودخانه ۱۴ هزار و ۷۰۰ متر، عرض آن ۴۰ متر و مساحت اطراف آن ۲۴۰ هکتار است که ۵ پهنه در آن دیده و پروژهایی از حاشیه فضای سبز(پارک و باغ‌های موضوعی) و سامان‌دهی رودخانه(اصلاح قوس، شیب‌شکن، دیوارگذاری، لایروبی) برای آن تعریف شده است. رستم‌زاده از فاز 2 باغ خانواده سجادیه، بوستان مادر و کودک بلوار طلاییه روبه‌روی احمدآباد، بوستان علوم و فنون ضلع جنوبی بلوار طلاییه روبه‌روی خیابان توحیدی راد با برآورد ریالی ۳۸میلیارد تومان و احداث بوستان ساحلی طلاییه در ضلع جنوب بلوار طلاییه روبه‌روی خیابان شهید پور بهمن با برآورد ریالی ۸۸ میلیارد تومان در زمینی به مساحت بیش از ۳ هکتار شامل فضای گردشگری، پل طبیعت، کتابخانه، فضای جمعی، مسیر پیاده‌رو، مسیر دوچرخه‌سواری،کافی‌شاپ، بسته سرمایه‌گذاری، منظرگاه رودخانه چنار راهدار به‌عنوان برخی دیگر از پروژه‌های منطقه یاد کرد و گفت: از جمله دیگر پروژه‌های سطح منطقه می‌توان به بوستان فناوری و آموزش در بلوار پرتو غربی با اعتبار ۳۰۰میلیارد ریال، لایروبی بستر و اصلاح  قوس بخشی از رودخانه چنار راهدار با اعتبار ۵۷ میلیارد ریال، بوستان کودک سامان با اعتبار ۲۲۶میلیارد ریال، مجموعه ورزشی امام حسین(ع) با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، بوستان رضوان با اعتبار ۲۳۰ میلیارد ریال و بوستان سبحان با اعتبار ۱۸۰میلیارد ریال اشاره کرد که البته در این پروژه‌ها تمامی نیازهای شهروندان منطقه دیده شده است. لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی خرمشهر، احداث ساختمان مدیریت بحران، تکمیل تفرجگاه 14 هکتاری چنار راهدار با ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار، طرح هندسی ترافیکی خیابان گیتی فروز، اجرای طرح هندسی ترافیکی در سطح منطقه، مناسب‌سازی ایستگاه اتوبوس در سطح منطقه، آرام‌سازی ترافیکی بلوار روزبهان، مناسب‌سازی و آرام سازی تقاطع فرزانگان، سه‌راه مقداد و توسعه و تجهیز تسهیلات ترافیکی(شامل خرید تابلو ترافیکی) از دیگر مواردی بود که رستم‌زاده از آنها به‌عنوان برخی پروژه‌های در حال اجرا و در دست اجرای منطقه یاد کرد.
 اجرای پروژه‌ها براساس نیاز شهروندان
در ادامه ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه ۹شهرداری شیراز گفت: این منطقه از شهر در حال توسعه است که آینده روشن و درخشانی را برای آن تصور می‌کنم. سیده مریم حسینی اظهار داشت: معتقدیم متولی منطقه اگر  نیازسنجی کند و نیازهای مردم را مد نظر داشته باشد همه مسائل مهم‌ از جمله مسائل فرهنگی، ورزشی، تفریح‌گاه‌ها و سرانه سبز را که نیاز اصلی منطقه است را در نظر می‌گیرد که این موارد در پارک‌های در حال احداث منطقه به خوبی دیده شده است. وی تصریح کرد: در همین راستا هم‌اکنون سه ورزشگاه در منطقه در حال اجراست که با اجرای آن بخشی از محرومیت منطقه حل می‌شود؛ در کنار آن پیاده‌راه‌هایی هم در حال اجراست که در آنها حتی به نیاز توان‌خواهان نیز توجه شده است. حسینی گفت: یکی از ظرفیت‌های این منطقه رودخانه چنار راهدار است که باید هر سال برای سامان‌دهی و لایروبی آن هزینه شود؛ این در حالی است که این رودخانه  دیواره‌سازی مناسبی هم ندارد و نیازمند دیوارگذاری است. سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: دراطراف این رودخانه شاهد فضاهای مُرده‌ای هستیم که به منظور سامان‌دهی اطراف آن چندین پارک موضوعی و موضعی دیده شده و البته برخی از زمین‌های اطراف آن هم ملک شخصی است که باید تملک شود، اما در برخی نقاط که آزاد است پارک‌های تخصصی از جمله پارک مادر و کودک، فناوری، علوم و فنون تعریف شده و در حال اجراست؛ برخی از این پارک‌ها حتی نقشی فرا منطقهای دارند و اجرای همین پروژه‌ها موجب رشد دو چندان این منطقه خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی