[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ایمن‌سازی پروژه هتل آسمان در گرو نگاه مسئولان، روزنامه شیراز نوین

هتل بزرگ آسمان شیراز که یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقامتی جنوب کشور و دارای بیش از ۳۳هزار مترمربع زیربنا، ۱۴۴۰ تخت و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، در سایه بی‌توجهی مسئولان تعیین تکلیف نمی‌شود و بیم بروز مشکلات ایمنی در ساختمان نیمه‌تمام آن هر روز نمایان‌تر 
می‌شود.
مالک هتل آسمان شیراز در یک کنفرانس خبری با انتقاد از عدم همکاری برخی مسئولان استان فارس در اتمام مقاوم‌سازی و نهایتاً بهره‌برداری از این هتل، گفت: با بهره‌برداری از این هتل، بیش از پانصد نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
وی اعلام کرد: علی‌رغم مکاتبات فراوان همراه با پیوست‌های ارسالی به مراجع ذی‌ربط و گذشت بیش از چهار سال، اما هیچ‌گونه عملیات مؤثری انجام نشده و همچنان پروژه بلاتکلیف است.
مالک هتل بزرگ آسمان ادامه داد: این ساختمان نیمه‌تمام امکان بروز خطرات جانی، مالی و تبعات اجتماعی بسیاری در پی دارد که با توجه به اینکه هم‌اکنون پروژه پلمب می‌باشد، مالک نمی‌تواند جهت مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی کارگاه، به پروژه دسترسی داشته باشد و این در حالی است که طبق کارشناسی‌های صورت گرفته توسط هیئت کانون کارشناسان رسمی دادگستری تعیینی از سوی مراجع قضایی، در ساخت پروژه تمام استانداردهای ساختمانی و مقاوم‌سازی و بهسازی به صورت کامل رعایت شده است؛ لذا هیچ منع قانونی جهت رفع پلمب پروژه وجود ندارد. اما با وجود درخواست‌های متعدد مالک پروژه، هیچ اقدامی در خصوص رفع پلمب جهت انجام ایمن‌سازی پروژه صورت نگرفته است. لذا طبق بند 4 آخرین صورت‌جلسه که بیش از یک ماه از آن می‌گذرد، از مراجع ذی‌ربط مجدداً تقاضامندم جهت ایمنی و رفع خطر از پروژه مذکور (با توجه به موقعیت پروژه هتل آسمان در خیابان رودکی که محل گذر گردشگران و توریست‌ها و همچنین هم‌جوار هتل‌ها، مدرسه و عبور دانش‌آموزان است و حساسیت بیشتری را می‌طلبد)، خواهشاً در اسرع وقت اقدام و رفع خطر انجام شود.
سجادیان تصریح کرد: در غیر این صورت خدای‌ناکرده هر مشکلی پیش آید، اینجانب از خود سلب مسئولیت کرده و کسانی مقصر خواهند بود که عدم مسئولیت و همکاری و مساعدت لازم را نداشته و طبق دو سال گذشته پروژه را بلاتکلیف رها کرده‌اند.
وی با اشاره به تعطیلی دوساله این پروژه، به مدیران ارشد استان فارس پیشنهاد کرد که یک‌سری موارد در اولویت اول قرار گیرد؛ چون خطر جانی، مالی و تبعات اجتماعی را در پی دارد.
مالک هتل بزرگ آسمان خواستار جمع‌آوری یا مهار الوارهای واقع در نمای ساختمان که خطرآفرین بوده و هر لحظه امکان سقوط دارد، شد و افزود: داربست فلزی موجود چون بیش از ۱۲ سال از نصب آن می‌گذرد، باید بازبینی و مجدداً لوله‌ها و اتصالات آن تعویض شود؛ چون ایمن نیست و حادثه‌آفرین است. سجادیان تأکید کرد: سنگ بنای طبقه نخست به دلیل نیمه‌تمام بودن باید رول‌پلاک و بندکشی شود تا خدای‌ناکرده اتفاق ناگواری 
رخ ندهد. وی اضافه کرد: تاورکرین (جرثقیل) واقع در پروژه باید مورد کارشناسی فنی و ارزیابی قرار گیرد تا با حل مشکلات فنی یا با تعویض قطعات یا در صورت اجبار برای باز کردن کل تاورکرین اقدام شود.
مالک هتل بزرگ آسمان همچنین خواستار انتقال نخاله‌های حاصل از تخریب مقاوم‌سازی از طبقات و محوطه به خارج از کارگاه انتقال شد و تأکید کرد: در غیر این صورت بار اضافی به سازه پروژه، خسارت جبران‌ناپذیری را وارد می‌آورد.
سجادیان، حمل و جمع‌آوری وسایل یا مصالح تاریخ گذشته و غیرمصرفی (سیمان، گچ، ماسه و...) و عدم نیاز وسایل و مصالح به خارج از پروژه را از دیگر اولویت‌ها ذکر و عنوان کرد: چوب و پوشش گونی اطراف ساختمان باعث آتش‌سوزی می‌شود و لذا باید در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری آنها به دلیل عدم ایمنی، اقدام کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به جلسات قبلی، اقدامات الزامی اولیه انجام و حکایت از مقاوم بودن ساختمان می‌کند و در این راستا قرارداد جدید نظارت مقیم و نظارت عالیه با شرکت مقاوم‌ساز (شرکت مهندسین مشاور طازند) به امضا رسیده و آماده به کار است. همچنین پروژه مذکور مورد تأیید مهندس ناظر، مهندس محاسب و شرکت مقاوم‌ساز (مهندسین مشاور طازند) قرار 
گرفته است. مالک هتل بزرگ آسمان اضافه کرد: طبق نظر هئیت کارشناسان رسمی دادگستری به شماره 402050 در تاریخ ۱۵ تیرماه امسال که با توجه به مراتب فوق و بررسی‌های میدانی و اخذ مستندات و مدارک از مراجع ذی‌ربط و تصاویر اجرایی عملیات استحکام‌بخشی و ظواهر امر و مشاهده ضخامت دیوارهای برشی اصلاح شده که بعضاً تا سه برابر ضخامت بتن اولیه، روی آنها عملیات استحکام‌بخشی انجام شده، ضمن حفظ کامل مسئولیت مهندسین مشاور طازند (به عنوان طراح ناظر مقیم و عالی) و مالک (به عنوان مجری) و آقای مهندس کیوان بازرگانی (به عنوان مجری فنی)، 80 درصد از عملیات استحکام‌بخشی در طبقات زیرزمین (آسیب‌دیده از آتش‌سوزی) مورد تأیید بوده و کفایت دارد و از آنجا که دو طبقه فوقانی (طبقات آخر) در حال حاضر فاقد عناصر مقاوم در برابر زلزله هستند و بیم آن می‌رود که در صورت ادامه حالت بلاتکلیفی فعلی و بروز یک زلزله شدید یا یک آتش‌سوزی دیگر، تخریب و به کل سازه صدمه وارد کند، لذا لازم است به فوریت مرحله دوم استحکام‌بخشی طبقات فوقانی و همچنین باقی‌مانده زیرزمین‌ها مطابق آیین‌نامه لرزه‌ای به مرحله‌ اجرا درآمده تا ضمن رفع نقایص موجود، ساختمان با تأیید مرجع صدور پروانه، قابل بهره‌برداری شود. سجادیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هرچند با توجه به قرارداد مورد تأیید کمیته فنی، مهندسین مشاور طازند مسئولیت طراحی، نظارت مقیم و عالیه پروژه را برعهده دارند، اما در عین حال شهرداری شیراز به عنوان مرجع قانونی مسئول، محق بوده و وظیفه دارد که حین اجرا نسبت به نظارت عالیه مضاعف بر عملیات اجرایی آتی اقدام کند تا در مرحله اتمام کار حالت بلاتکلیفی اخیر ایجاد 
نشود. 
وی افزود: اگرچه بر اساس مستندات موجود کمیته فنی وظیفه قانونی اضافه‌ای پس از بیانیه نهایی سال 1398 برعهده ندارد، در عین حال چنانچه به پیشنهادات اصلاحی مشخصی در راستای استحکام‌بخشی بیشتر رسیده باشند، می‌توانند به مشاور طازند که مسئولیت اصلی طراحی و نظارت پروژه را برعهده دارد، اعلام کنند تا در صورت بررسی و قبول آن مشاور به مرحله اجرا درآید؛ ضمن اینکه صلاحیت عوامل اجرایی آتی باید به تأیید مهندسین مشاور طازند که مسئولیت اصلی طراحی و نظارت را به عهده دارد، برسد که ۸۰ درصد مقاوم‌سازی را تأیید و تقاضای هرچه سریع‌تر نسبت به ۲۰ درصد باقی‌مانده کرده است. 
مالک هتل بزرگ آسمان اعلام کرد: انتخاب شرکت مهندسین مشاور طازند به عنوان طراح محاسبه مجری و ناظر توسط کمیته تخصصی و با تأیید استانداری فارس از بین شرکت‌های تراز اول کشور انجام شده است. همچنین شروع عملیات ساخت و ساز با مجوز دستگاه‌های ذی‌ربط بوده است. 
سجادیان با تأکید بر اینکه راه‌اندازی هتل آسمان پس از رفع ایرادات فنی اشتغال قابل‌توجهی در شیراز ایجاد و در رونق صنعت گردشگری تأثیر بسزایی دارد، گفت: توقف اجرای عملیات مقاوم‌سازی با توجه به ضعف سازه در گذر زمان احتمال تخریب ساختمان و آسیب به ساختمان‌های اطراف و به خطر افتادن جان شهروندان را تقویت می‌کند.
وی تصریح کرد: بنابراین چنانچه ساختمان با وضعیت موجود اجازه مقاوم‌سازی پیدا نکند، یا در فرایند اجرای عملیات استحکام‌بخشی، تأخیر ایجاد شود و حادثه غیرمترقبه‌ای پیش آید، علاوه بر خسارات جانی و مالی، تبعات اجتماعی جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.
مالک هتل بزرگ آسمان معتقد است که عدم اظهارنظر به‌موقع و عدم اتخاذ تصمیم در زمان مناسب و در نتیجه ورود خسارت به سرمایه‌گذار مسئولیت حقوقی و قانونی ایجاد می‌کند؛ لذا با توجه به مراتب فوق‌الذکر لزوم‌ سرعت در اتخاذ تصمیم و تعیین تکلیف در خصوص هتل آسمان مورد تأکید 
است.
این سرمایه‌گذار حوزه گردشگری همچنین خطاب به مدیریت ارشد و مدیران دستگاه‌های اجرایی و قضایی مربوطه فارس، خواستار انتخاب یک نفر ناظر ساختمان و یک نفر ناظر تأسیسات در حداقل زمان ممکن و همچنین مجوز باز شدن پلمب از طرف دادستانی شد.
وی همچنین در خاتمه سخنانش از شهردار منطقه یک شیراز هم خواست با توجه به اتمام پروانه ساخت، نسبت به صدور تمدید مجوز پروانه ساختمانی پروژه هرچه سریع‌تر اقدام کند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی