[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سایه حادثه بر آسانسورهای شیراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان فارس بر این نکته تأکید کرد که اخذ تأییدیه سالیانه ایمنی آسانسور الزامی است و از شهروندان درخواست کرد تا بازرسی‌های ادواری را جدی بگیرند.
مهدی شبانگی در گفت‌وگو با شیرازنوین، با تأکید بر این موضوع که آسانسور مشمول فرایند استاندارد اجباری است، بیان داشت: آسانسور بخش مهمی در ساختمان است که نقش پررنگی در سلامت و ایمنی کاربران ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه حوادث آسانسور بسیار ناگوار و جبران‌ناپذیر می‌باشند، بیان داشت: در ساختمان‌های جدیدالاحداث تأییدیه بازرسی آسانسور به عنوان بخشی از الزامات صدور پایانکار شهرداری محسوب می‌شود و تا زمانی که آسانسور تأییدیه‌های لازم را از اداره استاندارد اخذ نکند، بهره‌برداری از آسانسور ممنوع خواهد بود.
او با هشدار نسبت به این موضوع که مسئولیت قانونی ایمنی آسانسور برعهده مالکان و مدیران ساختمان است، خاطرنشان کرد: پس از اخذ تأییدیه ایمنی اولیه، ایمنی آسانسور با بازرسی‌های ادواری سالیانه رصد می‌شود.
به گفته شبانگی، قرارداد سرویس نگهداری و بیمه‌نامه معتبر به تنهایی و بدون اخذ تأییدیه استاندارد آسانسور، کفایت ندارد.
رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان فارس با انتقاد نسبت به این موضوع که متأسفانه بسیاری از مالکان اهمیت چندانی به موضوع ایمنی آسانسور نمی‌دهند، عنوان کرد: معمولاً سرویس‌کارهای آسانسور به موارد جزئی و اولیه آسانسور می‌پردازند و ایمنی آسانسور فقط با انجام بازرسی استاندارد و صدور تأییدیه ایمنی حاصل می‌شود. او در بخش دیگری از سخنانش به جامعه یادآور شد که خریداری بیمه‌نامه معتبر به تنهایی برای پوشش حوادث کافی نیست و در صورت بروز حوادث، شرکت‌های بیمه‌گذار می‌توانند از پرداخت دیون به دلیل ایمن نبودن آسانسور بر اساس قانون خودداری کنند.
شبانگی در این رابطه افزود: قانونگذار بر این موضوع تأکید می‌کند که بیمه‌نامه باید برای آسانسوری صادر شود که دارای تأییدیه ایمنی است. وی در ادامه با ارائه آمار و ارقامی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 1402 تاکنون بیش از سه‌هزار تأییدیه ایمنی آسانسور صادر شده که دوسوم آن مربوط به صدور تأییدیه‌های ایمنی بازرسی اولیه بوده است. این آمار نشان می‌دهد که قسمت عمده‌ای از آسانسورهایی که در حال بهره‌برداری هستند، نسبت به تأییدیه ادواری اقدام نکرده‌اند و گواهی‌نامه‌های آنها منحصر به تأیید اولیه برای اخذ پایان کار بوده است.
رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان فارس تصریح کرد: آسانسورها با طول عمر بیشتر، فرسوده‌تر شده و تعمیر، نگهداری و اخذ تأییدیه‌های بازرسی آنها اهمیت بسیار زیادتری دارند.
او در بخش پایانی سخنانش از شهروندان درخواست کرد نسبت به ایمنی آسانسور توجه ویژه داشته باشند و بازرسی‌های ادواری ایمنی را جدی بگیرند.

 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی