[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شیر برای دیابتی‌ها مضر است؟، روزنامه شیراز نوین

اگر دیابت دارید، توجه به میزان مصرف شیر برای شما ضروری است؛ با این‌حال، این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از مصرف تمام انواع شیر اجتناب کنید.
به گزارش مشرق، بسیاری از مردم عاشق نوشیدن شیر هستند، چه شیر گاو، چه شیر بادام، چه شیر سویا یا شیر برنج؛ با این‌حال، اگر دیابت دارید، همه انواع شیر برای شما مناسب نیستند.
انجمن دیابت آمریکا برنامه‌های غذایی فردی را برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کند. بنابراین، باید تعیین کنید که کدام نوع شیر به شما کمک می‌کند قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید و مصرف مواد مغذی خود را به حداکثر برسانید.
آیا نوشیدن شیر برای دیابت مفید است؟
این به نوع شیر و سطح گلوکز شما بستگی دارد. شیر حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای یک رژیم غذایی متعادل است؛ بنابراین علی‌رغم تأثیری که بر سطح گلوکز دارد، ارزش غذایی عالی برای افراد دیابتی دارد.
به‌عنوان مثال، دیابت می‌تواند برخی افراد را مستعد ابتلا به پوکی استخوان کند و از آنجایی که شیر حاوی کلسیم است، می‌تواند به قوی نگه داشتن استخوان‌ها کمک کند.
با این‌حال، شیر گاو حاوی کربوهیدرات است؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید مقدار شیری را که می‌نوشند محدود کنند. انواع خاصی از شیر، مانند شیر بدون چربی، حاوی کربوهیدرات کمتری است که ممکن است آن را برای افراد دیابتی که عدم تحمل لاکتوز ندارند، گزینه مناسب‌تری کند.
البته به خاطر داشته باشید که نوشیدنی‌های کم‌چرب و غذاهایی مانند شیر بدون چربی می‌توانند به دلیل جذب سریع‌تر، سطح قند خون شما را افزایش دهند. بنابراین، نظارت بر سطح گلوکز برای تعیین اینکه آیا شیر بدون چربی برای شما بهترین است، امری ضروری است.
شیر و دیابت نوع ۲
چندین مطالعه تلاش کرده‌اند شیر گاو و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به یکدیگر مرتبط کنند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ روی بیش از ۸۲۰۰۰ زن یائسه که هنوز دیابت در آنها تشخیص داده نشده بود، مشخص شد که این افراد به دلیل رژیم غذایی که لبنیات پرچرب کمی داشت، خطر ابتلا به دیابت پایینی نیز داشتند.
در مطالعه دیگری که ارتباط بین دیابت نوع ۲ و مصرف لبنیات در دوران نوجوانی را بررسی کرد، محققان دریافتند که مصرف بیشتر محصولات لبنی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.
با این‌حال، در تعیین اینکه آیا مصرف لبنیات پرچرب مانند پنیر، ماست و کره خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد یا افزایش، تناقض زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال، در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که در سوئد انجام شد، محققان دریافتند که مصرف بیشتر لبنیات پرچرب با خطر کمتر دیابت مرتبط است. محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع‌شده در شیر گاو اثر محافظتی در برابر دیابت نوع ۲ دارد.
براساس این تحقیقات، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در هنگام انتخاب بهترین نوع شیر، عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرند و به‌جای مصرف چربی روی کنترل کربوهیدرات‌های خود تمرکز کنند.
شیر و دیابت نوع ۱ در کودکان
در حالی که برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف شیر ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در بزرگسالان کاهش دهد، اما با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در کودکان مرتبط است.
یک مطالعه در سال ۱۹۹۸ در فنلاند نشان داد که خواهر و برادر کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ در صورت مصرف زیاد شیر گاو، به نظر می‌رسد که در معرض خطر ابتلا به دیابت بیشتری قرار دارند.
بهترین شیر برای دیابت
اگر به دلیل توصیه‌های متناقض ترجیح می‌دهید از مصرف شیر گاو اجتناب کنید، انواع مختلفی از شیر برای افراد مبتلا به دیابت وجود دارد؛ توجه داشته باشید که تمام انواع شیرهایی که در ادامه نام می‌بریم، شیرین‌نشده هستند. اگر به آنها قند اضافه کنید، کربوهیدرات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید که سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد:
شیر بادام شیرین‌نشده
بسیاری از انواع شیر بادام در بازار دارای شکر اضافه شده‌اند؛ با این‌حال شیر بادام بدون قند، ۲ درصد کربوهیدرات دارد. این مقدار بسیار کمتر از شیر گاو کم‌چرب است که حاوی ۵ درصد کربوهیدرات می‌باشد.
شیر کتان شیرین‌نشده یا بدون پروتئین
این نوع دیگری از شیر با سطوح کم کربوهیدرات است. شیر کتان شیرین‌نشده حاوی ۱.۰۲ گرم کربوهیدرات می‌باشد؛ بنابراین یک گزینه ایده‌آل برای افراد مبتلا به دیابت می‌تواند باشد. شیر بذر کتان فاقد لاکتوز یا کلسترول است و آن را جایگزین شیر گاو برای سلامت قلب می‌کند.
شیر سویا شیرین‌نشده
شیر سویا شیرین‌نشده یکی دیگر از شیرهای غیرلبنی است که برای افراد دیابتی مناسب است و حاوی ۴.۰۱ گرم کربوهیدرات می‌باشد؛ این شیر بالاتر از بذر کتان و شیر بادام است، اما به اندازه کافی بی‌خطر شناخته شده که از افزایش سطح قند خون شما جلوگیری کند.
محصولات لبنی برای افراد دیابتی
اگر دیابت دارید لازم نیست از محصولات لبنی اجتناب کنید. لبنیات خاصی وجود دارد که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این گزینه‌ها عبارتند از:
ماست یونانی
محصولات لبنی تخمیرشده مانند ماست یونانی به دلیل داشتن پروبیوتیک‌ها همیشه انتخاب‌های بهتری برای شما هستند. پروبیوتیک‌ها بر سلامت روده شما تأثیر مثبت می‌گذارند و می‌توانند سطح گلوکز و انسولین بدن را بهبود بخشند.
در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، محققان خاطر نشان کردند که پروبیوتیک‌ها سطح گلوکز و انسولین ناشتا را کاهش می‌دهند.
پنیر کم‌چرب
پنیر کم‌چرب مانند پنیر رشته‌ای و پنیر کوتیج یا ریکوتا گزینه‌های خوبی برای متعادل کردن وعده غذایی شما و افزودن یک منبع پروتئین کم‌چرب هستند و در اصل حداقل سطوح کربوهیدرات و گلوکز خون شما را افزایش نمی‌دهد.
لبنیات خاص
منبع لبنیات عامل مهمی برای افراد مبتلا به دیابت است.
شیر گاوهایی که صرفاً با علف تغذیه می‌شوند دارای مقدار بیشتری از نوع خاصی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به نام اسید آلفا لینولنیک شناخته می‌شود؛ با این‌حال، تحقیقات بیشتری برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در مورد اثرات 
آلفا-لینولنیک اسید بر دیابت مورد نیاز است.
چگونه بهترین شیر را انتخاب کنیم؟
اگر دیابت دارید، باید مراقب انواع شیری که می‌نوشید باشید. هنگام انتخاب مناسب‌ترین شیر برای خود باید دستورالعمل‌های خاصی را دنبال کنید.
دو ماده مغذی وجود دارد که باید هنگام انتخاب شیر خود در نظر بگیرید:
کلسیم
بزرگسالان بین ۱۹ تا ۵۱ سال روزانه به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. یک لیوان شیر گاو کم‌چرب حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم است و سایر گزینه‌های لبنی حاوی مقدار بیشتری کلسیم هستند.
برچسب شیر و محصولات لبنی خود را بررسی کنید تا محتویات آنها را بتوانید در نظر بگیرید.
کربوهیدرات‌ها
کربوهیدرات‌ها بیشترین تأثیر را بر قند خون دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ نیاز روزانه به کربوهیدرات متفاوتی دارند؛ محدود کردن کالری می‌تواند به شما در کنترل وضعیتتان کمک کند.
توجه داشته باشید که هیچ درصد خاصی از کربوهیدرات برای بیماران دیابتی بی‌خطر نیست و در واقع بستگی به نیازهای فردی شما دارد؛ با پزشک خود همکاری کنید تا در مورد بهترین الگوی غذایی برای شما تصمیم‌گیری کند.
برنامه‌های غذایی با شیر
سعی کنید کربوهیدرات‌ها را در وعده‌های غذایی و نوشیدنی‌های خود کاهش دهید تا از افزایش سطح قند خون خود جلوگیری کنید.
عوامل دیگری که بر انتخاب رژیم غذایی تأثیر می‌گذارد عبارتند از:
متعادل کردن مصرف کربوهیدرات با استفاده از انسولین و سطوح فعالیت
مصرف مقدار زیادی فیبر برای مدیریت سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا
اجتناب از مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده مانند کلوچه، نوشابه و آب‌نبات

خطرات مصرف شیر برای افراد دیابتی
شیر برای افراد دیابتی خطرات کمی دارد؛ به‌عنوان مثال، حاوی چربی‌های ناسالم است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با دیابت را افزایش دهد.
علاوه بر این، کربوهیدرات‌های موجود در شیر به قند تجزیه می‌شوند؛ بنابراین، برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون، باید مصرف شیر خود را محدود و کم نگه دارید.
انواع شیری که باید از آن اجتناب کنید
انواع خاصی از شیر وجود دارد که به دلیل سطوح بالای کربوهیدرات باید از آنها اجتناب کنید:
شیرشکلات یا شیر طعم‌دار
شیرشکلات حاوی ۸ تا ۱۰ گرم شکر اضافه‌شده در هر وعده است. برخی از برندها، حاوی ۲۰ گرم کربوهیدرات نیر هستند که سطح بالایی است و در صورت ابتلا به دیابت می‌تواند گلوکز خون شما را به سطوح تهدیدکننده زندگی برساند.
شیر کامل
شیر کامل کالری بالایی دارد و حاوی چربی است. به دنبال گزینه‌های کم‌چرب باشید تا همان مقدار کلسیم را بدون چربی زیاد دریافت کنید.
سایر جایگزین‌های بدون لاکتوز برای شیر گاو عبارتند از:
شیر بادام، نارگیل، فندق، آجیل ماکادمیا، نخود، کوینو و آفتابگردان
در آخر
اگر دیابت برای شما تشخیص داده شده است، بررسی میزان مصرف شیر برای شما ضروری است؛ با این‌حال، این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از تمام انواع شیر اجتناب کنید و مهم است که برخی از آنها را به دلیل ارزش غذایی در رژیم غذایی خود بگنجانید. بهترین راه برای تصمیم‌گیری در مورد مصرف شیر، کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه است. آنها به شما کمک می‌کنند تا یک برنامه غذایی تهیه کنید که شامل انواع شیرهای مناسب برای شرایط شما باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی