[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۴
  • دوره جدید

دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی، روزنامه شیراز نوین

ریاضی یکی از درس‌های علوم پایه است و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما عواملی مانند ناکارآمدی و سنتی بودن شیوه تدریس، خشک بودن فضای کلاس درس، حجم بالای کتاب، بالا بودن جمعیت دانش‌آموزی در یک کلاس و...موجب شده است دانش‌آموزان در طول دوران تحصیلی خود با دشواری این درس را فرابگیرند. طبق گفته کارشناسان آموزشی، تعداد کمی‌از دانش‌آموزان به این درس علاقه دارند در حالی که اگر آنها با شیوه‌های نوین آموزش داده شوند، نه تنها حلاوت این درس را حس می‌کنند بلکه با استفاده از آن می‌توانند از تفکر منطقی و اخلاق هم برخوردار باشند. ریاضی از دروس و علومی‌ است که موجب تقویت خلاقیت و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل دانش‌آموزان می‌شود. با این حال برخی از دانش‌آموزان برای فراگیری این درس علاقه و انگیزه کافی ندارند.
ضرورت آموزش ریاضی به شکل عملی و کاربردی 
هنگامی‌که دانش‌آموز کاربرد این علم را در زندگی خود درک کند، به یادگیری آن علاقه بیشتری نشان خواهد داد. بنابراین معلم باید این درس را با شیوه مناسبی تعریف کند، طوری که رابطه ریاضی در درس‌های دیگر مشخص شود و به دانش‌آموزان آموخت در بیشتر درس‌ها مانند علوم تجربی، جغرافیا، هنر و غیره می‌توان از این علم بهره برد. اینجانب محمد‌هادی خبیر دبیر ریاضی شاغل در متوسطه اول نمونه دولتی شهید صالحی ناحیه یک شیراز، معتقدم نباید ریاضی را فقط در اعداد و ارقام خلاصه کرد. به عنوان مثال هنگامی‌که به دانش‌آموزان مفهوم مساحت و محیط را آموزش می‌دهیم، بهتر است آن را در حیاط مدرسه و با اندازه‌گیری به وسیله متر و به شکل کاربردی و عملی نشان دهید. کلاس ریاضی باید از حالت خشک و سنتی خارج و کار گروهی و یادگیری مشارکتی تقویت شود. اگر دانش‌آموزان خودشان به برخی قوانین ریاضی برسند و آن را کشف کنند، یادگیری‌شان عمیق‌تر می‌شود. 
ریاضی و کمک به نظم و طبقه‌بندی اطلاعات
این درس نقد و انتقاد، خلاقیت و حس کنجکاوی آنها را افزایش می‌دهد و موجب رشد قدرت تجزیه و تحلیل دانش‌آموزان می‌شود و توانایی آنها را برای زندگی در جهان امروز که به فناوری و رایانه مجهز است افزایش می‌دهد.
عوامل افت تحصیلی در درس ریاضی و راهکارها
 عواملی در افت تحصیلی در این درس  وجود دارد و تأثیر بسزایی در تحصیل دانش‌آموزان دارد که ارائه بعضی از راهکارها در ذیل مفید خواهد بود:
- تراکم بیش از حد دانش‌آموزان در یک کلاس موجب عدم رسیدگی از طرف معلم به دانش‌آموزان می‌شود.
-پرسش‌های مستقیم و شفاهی باعث تقویت استدلال و اتکا به نفس دانش‌آموزان می‌شود.
- توجه هرچه بیشتر به تفاوت‌های فردی و عادت به مطالعه و تفکر مستقیم و ایجاد مهارت و مطالعه درست، تأثیر مثبتی در پیشرفت دروس علوم پایه به خصوص ریاضی دارد. کلاس‌های روش تدریس نوین استفاده از وسایل مدرن و به روز و غیره برای معلمان می‌توانند تأثیر مهمی‌ داشته باشد.
- متناسب نبودن مطالب درسی با ساعت تدریس و یادگیری دانش‌آموزان و در نتیجه گرفتن از کل مسائل درسی باعث افت تحصیلی خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی