[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه شامی نخودچی، روزنامه شیراز نوین

شامی نخودچی یکی از انواع غذاهای خوش‌مزه و مجلسی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. این شامی خوش‌مزه یکی از قدیمی‌ترین شامی‌های ایرانی محسوب می‌شود که به دلیل اینکه در تهیه آن از مقدار زیادی آرد نخودچی استفاده می‌شود نام آن را شامی نخودچی گذاشته‌اند. شامی نخودچی مانند شامی‌های مثل شامی رودباری یا شامی ترش به همراه سس مخصوص سرو می‌شود. حتماً این شامی را به همراه سس گوجه‌فرنگی سرو کنید، زیرا این شامی به دلیل استفاده از آرد نخودچی حالتی خشک دارد و سس باعث می‌شود شامی نرم‌تر شود؛ برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 4 نفر
گوشت چرخ‌کرده: ۵۰۰ گرم
آرد نخودچی:۱ پیمانه
سرکه سفید: ۱ قاشق غذاخوری
پیاز: ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ: ۲ عدد
گوجه‌فرنگی:    ۴ عدد بزرگ
رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
رب فلفل شیرین: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه شامی نخودچی مجلسی ابتدا گوشت چرخ‌کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه داخل یک کاسه بزرگ می‌ریزیم و به مدت ۵ دقیقه با دست ورز می‌دهیم تا گوشت چرخ‌کرده کاملاً منسجم و چسبناک شود.
 مرحله دوم
در این مرحله پیاز را با رنده ریز رنده می‌کنیم، سپس با فشار دست آب آن را می‌گیریم. در ادامه پیاز رنده‌شده و آب گرفته را به همراه آرد نخودچی، سرکه سفید و تخم‌مرغ به گوشت چرخ‌کرده اضافه می‌کنیم و به خوبی ترکیب می‌کنیم.
 مرحله سوم
پس از اینکه مایه شامی به خوبی منسجم و یک‌دست شد، روی در ظرف را با سلفون می‌پوشانیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا مایه کباب استراحت کند. در همین حین برای تهیه سس شامی، گوجه‌فرنگی‌ها را رنده می‌کنیم.
 مرحله چهارم
در این مرحله گوجه‌فرنگی‌های رنده‌شده را داخل یک تابه مناسب تفت می‌دهیم، سپس کمی روغن به همراه رب گوجه‌فرنگی و رب فلفل شیرین به تابه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم سس شامی جا بیفتد و به خوبی روغن بیندازد.
 مرحله پنجم
در این مرحله مایه شامی را از یخچال خارج می‌کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن اضافه می‌کنیم؛ پس از اینکه روغن داغ شد به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی برمی‌داریم و با دست شکل می‌دهیم.
 مرحله ششم
سپس در روغن داغ می‌اندازیم و سرخ می‌کنیم؛ پس از اینکه شامی‌ها را سرخ کردیم، آنها را به آرامی داخل تابه سس گوجه‌فرنگی قرار داده و اجازه می‌دهیم سس به خورد شامی‌ها برود. در پایان شامی‌ها را به همراه نان یا برنج سرو می‌کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی