[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

آزمایش ترمیم زانو با غضروف بینی!، روزنامه شیراز نوین

به زودی یک کارآزمایی بالینی استفاده از غضروف بینی را برای بازسازی مفاصل زانو که به شدت در اثر آرتروز ساییده شده و آسیب دیده‌اند، بررسی خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، پژوهشگران با اثبات اینکه مقدار کمی از غضروف برداشته‌شده از بینی را می‌توان برای ترمیم زانوهای آسیب‌دیده استفاده کرد، به زودی یک کارآزمایی بالینی را برای بررسی اینکه آیا می‌توان از این روش برای بازسازی مفاصلی که به شدت در اثر آرتروز ساییده شده‌اند، استفاده کرد یا خیر؟ آغاز خواهند کرد.
به‌نقل از ان‌ای، در صورت موفقیت‌آمیز بودن این کارآزمایی، این روش می‌تواند یک درمان جایگزین برای شرایط ناتوان‌کننده حاصل از آرتروز باشد.
کشکک زانو، استخوان کوچکی در جلوی مفصل زانو است که در آن استخوان ران(فمور) و استخوان ساق پا(درشت‌نی) به هم می‌رسند و در شیاری در بالای استخوان ران به نام شیار تروکلار(trochlear groove) قرار دارد. زمانی که زانو خم و صاف می‌شود، کشکک در داخل این شیار به جلو و عقب می‌لغزد.
غضروف لغزنده مفصلی، انتهای استخوان ران، شیار تروکلار و قسمت زیرین کشکک را می‌پوشاند و حرکت روان را تضمین می‌کند، اما در آرتروز از نوع استئوآرتریت پاتلوفمورال(PFOA)، این غضروف، فرسوده و ملتهب می‌شود و در موارد شدید، موجب سایش استخوان زیرین می‌شود.
آرتروز بیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی دیده می‌شود؛ به این بیماری، ساییدگی مفصل، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌استخوانی نیز گفته می‌شود.
آرتروز یک بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است، ولی برخلاف روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی نیست، چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه است. 
در آرتروز، تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد. 
این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل را درگیر سازد، ولی شایع‌ترین مفاصل درگیر شامل مفاصل دست،پا، زانو، ران و ستون فقرات هستند. 
این بیماری بسیار شایع است و در ۲۵ درصد از ویزیت‌های پزشکان عمومی و ۸۰ درصد از رادیوگرافی افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود که البته فقط ۷۰ درصد از آنان علامت دارند.
اکنون پژوهشگران دانشگاه ژولیوس ماکسیمیلیانز ورزبورگ در آلمان به زودی این آزمایش بالینی را با استفاده از غضروف برداشته‌شده از بینی برای ترمیم غضروف فرسوده زانو آغاز خواهند کرد.
پروفسور اولیور پولیگ، سرپرست این مطالعه و رئیس گروه مهندسی بافت و پزشکی احیاکننده در بیمارستان دانشگاه ورزبورگ می‌گوید: ما یک تکه کوچک از غضروف را از تیغه بینی بیمارانمان می‌گیریم، آن را روی یک ماتریکس کلاژن حمایت‌کننده ساختاری کشت می‌کنیم و آن را به مدت چهار هفته در زانوی آسیب‌دیده می‌کاریم تا غضروف را بازسازی کند.
سلول‌های غضروف بینی از نظر انعطاف‌پذیری مکانیکی بسیار شبیه به سلول‌های غضروف زانو هستند و می‌توانند به راحتی در آزمایشگاه رشد کنند.
یک مطالعه پیشین تحت هدایت پژوهشگران بیمارستان دانشگاه بازل در سوئیس، ایمنی و اثربخشی این روش بازسازی غضروف را در آسیب‌های غضروفی موضعی و کاملاً مشخص تأیید کرده است.
اکنون این مطالعه جدید با روشی موسوم به ENCANTO که مخفف عبارت «غضروف مهندسی‌شده بینی برای درمان آرتروز» است، بررسی می‌کند که آیا این روش می‌تواند در موارد پیچیده‌تری مانند PFOA استفاده شود یا خیر؟
کارآزمایی بالینی ENCANTO قرار است در آغاز سال ۲۰۲۵ جذب شرکت‌کنندگان را آغاز کند؛ همچنین انتظار می‌رود مطالعه دیگری در سوئیس که به درمان PFOA نیز می‌پردازد، تا پایان سال ۲۰۲۴ شروع به پذیرش داوطلبان کند.
پروفسور پولیگ می‌گوید اگر این کارآزمایی بالینی نشان دهد که ایمپلنت‌های غضروفی جایگزین مناسبی برای درمان فعلی PFOA است که شامل بازسازی مجدد این ناحیه با پروتز به وسیله جراحی است، می‌توانند درمان تخریب غضروف را متحول کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی