[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۲۹ سال پس از آن ۸ گل تاریخی، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
در اسفندماه سال 1373 یکی از به یادماندنی‌ترین نبردهای تاریخ سری آ ایتالیا رقم خورد.
روزی که دو تیم پُرستاره آن روزهای فوتبال اروپا رو در روی یکدیگر ایستادند تا در ورزشگاه المپیک شهر رم، بیست‌ودومین بازی فصل خود را انجام دهند.
لاتزیو و فیورنتینا، دو مربی نام‌آشنا را روی نیمکت خود می‌دیدند؛ زدنک زمن اهل جمهوری چک، سرمربی بیانکوچلستی بود و کلودیو رانیری، مربی ایتالیایی بنفش‌های فلورانس.
لاتزیو که فصل را خوب آغاز کرده بود، در اواسط فصل با چالش‌های فراوانی مواجه شد؛ این تیم در 7 بازی قبلی(قبل از بازی با فیورنتینا) تنها سه‌بار پیروز شده بود و 4 بار تن به شکست داده بود؛ چیزی که شاگردان زمن را از صدر جدول دور نگه داشته بود. 
فیورنتینا وضعیت بدتری را تجربه می‌کرد؛ این تیم در 7 بازی قبلی تنها یک پیروزی به دست آورده بود و با سه تساوی و سه شکست، روی پله ششم ایستاده بود. لاتزیو هم چهارم بود.
لاتزیو با ترکیب مارکه جیانی، نستا، کراورو، برگودی، نگرو، وینتر، فوزر، دی ماتئو، رامبائودی، بوکشیچ و کازیراگی به میدان آمد و در سوی مقابل هم تولدو، مالوچی، لوپی، سوتیل، پیولی، کویز، تدسکو، کاربونه، روی کاستا، بایانو و باتیستوتا در ترکیب ویولا قرار داشتند.
لاتزیو در نیمه اول قدرت‌نمایی کرد و از همان ابتدا دروازه بنفش‌ها را به توپ بست. پیرلوئیجی کازیراگی گل اول بازی را تنها پس از گذشت 4 دقیقه وارد دروازه میهمان کرد. در ادامه هم نگرو و کراورو از روی نقطه پنالتی، دو گل دیگر زدند تا نیمه اول سه بر صفر به سود شاگردان زمن به پایان برسد.
کازیراگی ملی‌پوش در همان ابتدای نیمه دوم، چهارمین گل را هم وارد دروازه فرانچسکو تولدوی جوان کرد. 
سپس نوبت به آلن بوکشیچ کروات رسید تا گل پنجم را در دقیقه 57 به ثمر برساند.
سه دقیقه پس از این گل، بالاخره فیورنتینا هم توانست به گل برسد. مانوئل روی کاستا، ستاره پرتغالی موفق شد یکی از 5 گل خورده را پاسخ دهد. موتور گل‌زنی لاتزیو موقتا خاموش شده بود و گابریل باتیستوتا، مهاجم افسانه‌ای فیورنتینا موفق شد در دقیقه 75 یکی دیگر از گل‌های خورده را جبران کرده و از سنگینی شکست بکاهد.
اما هواداران فیورنتینا تصور نمی‌کردند که یکی از بدترین روزهای تاریخ در انتظارشان است.
در ادامه مسابقه، پیرلوئیجی کازیراگی دو بار و مارکو دی وایو یک بار در 10 دقیقه پایانی گل‌زنی کردند تا نتیجه عجیب و غریب 8 بر 2 روی اسکوربورد ورزشگاه غول پیکر المپیکو نقش ببندد.
لاتزیو پس از این پیروزی اوج گرفت و در 12 بازی باقی‌مانده، 8 پیروزی و 2 تساوی به دست آورد و تنها دو بار شکست خورد تا به رتبه دوم جدول دست پیدا کند.
فیورنتینا هم بعد از این باخت سنگین، به خود آمد و در شش بازی بعدی شکست نخورد، اما در شش بازی انتهایی 5 بار تن به شکست داد تا لیگ را در رتبه نازل دهم به پایان برساند.
پس از آن روز تاریخی، این دو تیم ده‌ها بار دیگر مقابل یکدیگر به میدان رفتند، اما هرگز نبردی مثل آن روز تکرار نشد.
امشب در ورزشگاه آرتمیو فرانکی، بار دیگر این دو تیم به مصاف هم می‌روند؛ این‌بار به میزبانی فیورنتینا. فیورنتینایی که در 5 بازی اخیر سه بار شکست خورده و تیم هشتم جدول است.
در حالی که لاتزیو هم عملکردی نسبتاً مشابه دارد و هفتم است. شاگردان ساری در 5 بازی قبلی سه بار پیروز شده‌اند.
نیکولاس گونزالز با 7 گل زده بهترین بازیکن بنفش‌هاست و در ترکیب آبی‌پوشان پایتخت نیز مانند سالیان گذشته، چیرو ایموبیله با 6 گل زده بهترین است؛ هرچند عملکرد او نسبت به فصل‌های اخیر، با افت فاحشی مواجه شده است.
لاتزیو گرچه امسال در حد و اندازه‌های نایب‌قهرمان فصل گذشته ظاهر نشده، اما در لیگ قهرمانان عملکرد خوبی داشته و در دور رفت یک‌هشتم نهایی موفق به شکست بایرن مونیخ شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی