[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

علیزاده طباطبایی: مردم به افراد صادق رأی می‌دهند، روزنامه شیراز نوین

عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: مشارکت مردم در صورتی که امکان حضور افراد بیشتری وجود داشت قطعاً بالاتر می‌رفت؛ مردم حرف‌های صادقانه را می‌پذیرند و به افراد صادق رأی می‌دهند. محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه حق رأی و نهاد انتخابات در انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اصل انقلاب ما برای حق انتخاب بود. یکی از اعتراضات عمده جوانان در آن زمان همین بود؛ در رژیم پهلوی مردم حق انتخاب نداشتند و مسئولان هم بر اساس وابستگی به خانواده‌های صاحب‌نفوذ جایگاه پیدا می‌کردند. وقتی امام راحل از خصوصیات آن نظام سیاسی گفت که پس از انقلاب قرار است حاکم شود، این نظام خصوصیاتی داشت که همه گروه‌ها از مسلمان و غیرمسلمان و چپگرا روی آن اتفاق‌نظر کردند. وقتی ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رأی مثبت می‌دهند نشان می‌دهد آحاد مردم و گروه‌های سیاسی آرمان‌های خود را در این نظام می‌دیدند.
وی با بیان اینکه امروز ۴۵ سال از انقلاب گذشته و مردم بررسی می‌کنند آرمان اصلی انقلاب که عدالت و آزادی بود چقدر محقق شده یا به آن نزدیک شده‌ایم، اظهار کرد: امام راحل به این موضوع پایبند بودند و وقتی از جایگاه مردم حرف می‌زدند نظام را منبعث از رأی مردم می‌دیدند و مسئولان را خدمتگزار آنان توصیف می‌کردند، نه اینکه آقابالاسر مردم باشند، جامعه هم تحقق این دیدگاه را می‌دید. تأکیدی که نسبت به مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی در قانون اساسی وجود دارد در زمان امام راحل به آن عمل می‌شد. مردم در دوران هشت سال جنگ، تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه نمی‌دیدند و به همین دلیل با نظام همراهی کامل داشتند اما وقتی بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها و فسادها شروع شد، به دل‌سردی مردم دامن زده است.
عضو حزب کارگزاران سازندگی با تأکید بر اینکه مسائل ما با شعار حل نمی‌شود، یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی دو دیدگاه فکری از ابتدا وجود دارد که یکی حاکمیت را ناشی از فرمان الهی می‌داند و می‌گوید ما حکومت اسلامی را می‌خواهیم و دیدگاه دیگری می‌گوید پیغمبر به امام علی (ع) گفته‌اند اگر مردم تو را نخواستند، برو و خانه‌نشین باش. دیدگاه اول تلاش می‌کند مردم رأی ندهند و نهاد انتخابات را می‌خواهند از میان ببرند اما این نهاد باید حفظ شود. این نهاد با تفسیرهای غلط از قانون اساسی تضعیف شده است.
علیزاده طباطبایی با انتقاد از نظارت استصوابی شورای نگهبان آن را در مشارکت مردم تأثیرگذار دانست و گفت: مردم نگرانی بزرگی دارند و آن شنیدن سخنان نادرست از کسانی است که مسئولیتی دارند. مشارکت مردم در صورتی که امکان حضور افراد بیشتری وجود داشت قطعاً بالاتر می‌رفت، چراکه مردم حرف‌های صادقانه را می‌پذیرند و به افراد صادق رأی می‌دهند. احزاب هم در این زمینه تا آنجاکه برایشان امکان فراهم شده تلاش کرده‌اند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی