[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دانش‌بنیان‌ها در اراضی صنعتی مستقر می‌شوند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، در بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس از مرکز خدمات کسب و فناوری شهرک فناوری صنایع شیمیایی شیراز و برخی واحدهای فناور و دانش‌بنیان در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، بر حمایت از واحدهای فناور و دانش‌بنیان در راستای تحقق جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار تأکید شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس در جلسه‌ای که در مرکز خدمات کسب و فناوری شهرک فناوری صنایع شیمیایی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه حمایت از واحدهایی که در زمینه تولید انبوه ایده‌ها و طرح‌های فناور اقدام می‌کنند، در دستور کار مجموعه اقتصادی استان قرار دارد، گفت: برای حرکت در مسیر تولید پایدار و ارزش‌آفرین با تکیه بر زنجیره ارزش و توسعه صادرات نیازمند سرمایه‌گذاری، حمایت، تقویت و توسعه واحد‌های صنعتی فناور و دانش‌بنیان هستیم.
حسن شیخ‌نیا افزود: برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، در سال 1403 اولویت اختصاص تسهیلات و منابع نظام بانکی را به سمت تقویت، توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور سوق خواهیم داد.
وی با اشاره به بازدید از واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری فارس گفت: باید در یک بازه زمانی، زمینه انتقال و استقرار این واحدها در شهرک صنعتی فراهم شود تا شاهد شتاب‌بخشی به تولید و اشتغال واحدهای دانش‌بنیان باشیم.
وی با بیان اینکه در حال فراهم کردن بستر‌های لازم برای استقرار واحدهای دانش‌بنیان و فناور در شهرک‌های صنعتی استان هستیم، گفت: در این زمینه، اراضی از طرح توسعه شهرک صنعتی بزرگ شیراز و نیز سایر شهرک‌های صنعتی استان جهت استقرار این واحدها آماده‌سازی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه تولید و اشتغال نقشی غیرقابل‌انکاری دارند و می‌توانند خلأهای موجود در حوزه تولید کشور را رفع کنند، گفت: در راستای حمایت از استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بخشی از اراضی شهرک‌های صنعتی جهت استقرار این شرکت‌ها در نظر گرفته شده و در برخی شهرک‌ها نیز در حال آماده‌سازی اراضی جهت استقرار این واحدها هستیم.
سید مسعود عظیمی با بیان اینکه در فارس در سال گذشته نیز واگذاری زمین به 31 شرکت دانش‌بنیان با شرایط ویژه در شهرک صنعتی بزرگ شیراز انجام شده است، گفت: حدود ۶ هکتار زمین بدون مزایده و تنها با پرداخت 10 درصد از مبلغ قرارداد به عنوان پیش‌پرداخت و شرایط پرداخت اقساط با 6 ماه تنفس واگذار شد که معادل ۳۳ درصد از کل اراضی واگذار شده در سال گذشته در شهرک صنعتی بزرگ شیراز به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شده است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: کار بررسی و پایش قراردادهای واگذاری به این شرکت‌ها با هدف تسریع در بهره‌برداری واحدهای دانش‌بنیان در حال انجام است.
عظیمی در ادامه با بیان اینکه شهرک فناوری صنایع شیمیایی شیراز به عنوان یکی از 7 شهرک فناوری در کشور و تنها شهرک تخصصی فناوری صنایع شیمیایی است که با هدف ایجاد بستر مناسب برای استقرار شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و مشاوره‌ای در جوار شهرک صنعتی بزرگ شیراز راه‌اندازی شده است، گفت: تاکنون 26 قرارداد واگذاری با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در این شهرک تخصصی منعقد شده است که برخی از شرکت‌ها در آستانه بهره‌برداری قرار دارند.
وی افزود: در طراحی این شهرک صنعتی، بخش‌های مختلفی برای استقرار واحدهای آزمایشگاهی، کارگاهی، تحقیق و توسعه و ساختمان‌های چندمستأجره جانمایی و مشخص شده است. عظیمی افزود: بر اساس قانون، واحدهای مستقر در شهرک فناوری صنایع شیمیایی شیراز از معافیت‌های گمرکی مناطق ویژه اقتصادی نیز برخوردار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز خدمات کسب‌وکار شهرک فناوری در شهرک صنایع شیمیایی شیراز گفت: در این مرکز در حال‌ حاضر 32 شرکت مشاور و دانش‌بنیان در حوزه‌های طراحی، فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و آزمایشگاهی مستقر شده و به فعالیت می‌پردازند. وی یکی از فعالیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی فارس را حمایت و کمک به دانش‌بنیان شدن واحدهای صنعتی و تولیدی بیان کرد و گفت: در این زمینه 280 واحد مستعد دانش‌بنیان شدن وارد فرایند ارزیابی شدند که 100 شرکت دانش‌بنیان شدند.
عظیمی در ادامه از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پردیس علم و فناوری توسط این شرکت و با همکاری پارک علم و فناوری در استان خبر داد و افزود: یک سایت در شهرک صنعتی بیضا در فاصله نزدیک با مرکز استان و هم‌جوار با آزادراه شیراز- اصفهان برای پردیس علم و فناوری در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های موجود در فن‌بازار منطقه‌ای فارس به عنوان یکی از فن‌بازارهای مطرح و موفق کشور در زمینه بسترسازی به منظور تبادل فناوری گفت: از ابتدای امسال تاکنون 51 به‌هم‌رسانی بین مجموعه‌ها و شرکت‌های دارای فناوری با واحدهای صنعتی به ارزش 120میلیارد تومان در فن‌بازار منطقه‌ای فارس انجام شده است.
وی نقش فن‌بازار در ایجاد ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای صنعتی را مهم بیان کرد و گفت: واحدهای صنعتی نیز می‌توانند از فرصت ایجاد شده برای رفع نیازهای خود در حوزه تکنولوژی و فناوری استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس تصریح کرد: تاکنون 110 واحد صنعتی با عضویت در فن‌بازار فارس نیازهای خود را اعلام کرده‌اند که برخی از آنها نیز رفع شده است.
وی افزود: فن‌بازار منطقه‌ای فارس زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی فارس کار شناسایی و رفع نیاز فناورانه، بازاریابی و ‌فروش محصولات فناورانه و جذب سرمایه‌گذار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و‌ فناور ‌را برعهده دارد.
در این برنامه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس با همراهی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری و معاونان و مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از دو مجموعه دانش‌بنیان در شهرک صنعتی بزرگ شیراز و مرکز خدمات کسب و کار شهرک فناوری بازدید کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی