[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

نزدیک‌بینی بیشتر در چه سنی بروز می‌کند؟، روزنامه شیراز نوین

به گزارش بهداشت نیوز، استاد گروه بینایی‌سنجی هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: نزدیک‌بینی چشم یکی از انواع بیماری‌های چشم است که می‌تواند افراد در سنین مختلف را درگیر کند، اما به ‌طور معمول شروع آن از سنین کودکی و نوجوانی است.
دکتر عباسعلی یکتا با اشاره به اینکه  یکی از وظایف اپتومتریست( بینایی‌سنج)  دادن دید بهتری به بیماران است، خاطر نشان کرد: رشته بینایی‌سنجی یک حرفه مراقبت اولیه سیستم چشم است  که عیوب انکساری چشم را با  تجویز عینک، لنز تماسی، تمرینات بینایی  بهبود می‌بخشد.
فوق‌تخصص دکترای بینایی سنجی با بیان اینکه در این عیب انکساری شخص می‌تواند اجسام نزدیک را واضح ببیند، اما در مشاهده اجسام دور مشکل داشته و آنها را تار می‌بیند، تصریح کرد: افرادی که دچار نزدیک‌بینی هستند، اجسام دور را تار می‌بینند و در مشاهده اجسام نزدیک مشکلی ندارند.
دکتر یکتا با اشاره به اینکه نزدیک‌بینی چشم در کودک باعث می‌شود، مشاهده تخته کلاس مشکل شده و تصاویر تار شود، ابراز کرد: تاری دید هنگام مشاهده اجسام دور، نیاز به تنگ کردن چشم‌ها برای دیدن واضح اجسام، سردرد، خستگی چشم از عوارض نزدیک‌بینی است.
وی با بیان اینکه نزدیک‌بینی در کودکان با  علائمی مانند پلک زدن مداوم، نشان ندادن عکس العمل به اتفاقات در فاصله دور و تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک  خود را نشان می‌دهد، اظهار کرد: برای مشاهده اجسام باید نور وارد چشم شود؛ نور از طریق قرنیه و عدسی شکسته شده و روی بافت عصبی شبکیه متمرکز می‌شود، شبکیه در پشت چشم قرار داشته، نور را به سیگنال عصبی تبدیل می‌کند و سیگنال به مغز ارسال شده و تصاویر توسط مغز درک می‌شود.
استاد گروه بینایی‌سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در نزدیک‌بینی چشم تمرکز نور روی شبکیه دچار مشکل شده و نور جلوی شبکیه متمرکز می‌شود که علت این عیب انکساری می‌تواند انحنای بیش از حد قرنیه یا بزرگ و بیضی شدن کره چشم باشد؛ این حالت باعث می‌شود که نور منعکس‌شده از اجسام دور جلو شبکیه تشکیل شده و تصویر تار شود.
دکتر یکتا گفت: نزدیک‌بینی به علت انحنای بیش از حد قرنیه یا افزایش طول کره چشم در جهت افقی اتفاق می‌افتد. در افرادی که دچار نزدیک‌بینی هستند، احتمال ابتلا به جداشدگی شبکیه، گلوکوم و آب مروارید بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید ورزش‌های روزانه چشم ، دید دور را برای چشم تقویت کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی