[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

عدم مصرف گوشت از خر و پف جلوگیری می‌کند، روزنامه شیراز نوین

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد.
به گزارش خبرنگار مهر به‌نقل از مدیسن نت، براساس یافته‌های منتشرشده، افرادی که رژیم غذایی سالم مبتنی بر مواد گیاهی و سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و آجیل دارند، کمتر دچار آپنه خواب می‌شوند.
از سوی دیگر، افرادی که بیشتر گوشت می‌خورند یا رژیم‌های گیاهی ناسالم سرشار از قند، کربوهیدرات و نمک دارند بیشتر در معرض خطر آپنه خواب هستند.
«یوهانس ملاکو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فلیندرز در آدلاید استرالیا، گفت: این نتایج اهمیت کیفیت رژیم غذایی را در مدیریت خطر آپنه انسدادی خواب نشان می‌دهد.
محققان توضیح دادند، افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب با صدای بلند خر و پف می‌کنند، تنفس آنها در طول شب متوقف می‌شود و باعث بیداری کوتاه مدت می‌شود.
به گفته محققان، آپنه خواب می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا، سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را در افراد افزایش دهد.
برای این مطالعه، محققان پاسخ‌های بیش از ۱۴۰۰۰ شرکت‌کننده را در یک نظرسنجی منظم در ایالات متحده در مورد سلامت و تغذیه تجزیه و تحلیل کرد.
احتمال ابتلا به آپنه خواب در افرادی که رژیم غذایی آنها عمدتاً گیاهی بود، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار غذاهای گیاهی را در رژیم غذایی خود داشتند، ۱۹ درصد کمتر بود؛ با این حال، نتایج نشان داد افرادی که رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی ناسالم مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که از غلات تصفیه‌شده، سیب‌زمینی، نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها، دسرها و غذاهای شور استفاده نمی‌کردند، ۲۲ درصد بیشتر در معرض خطر بودند.
محققان خاطر نشان کردند که رژیم غذایی گیاهی برای کاهش خطر آپنه خواب در مردان مؤثرتر عمل می‌کند؛ در عین حال، یک رژیم غذایی گیاهی ناسالم باعث افزایش بیشتر خطر آپنه خواب در زنان شد.
ملاکو گفت: توجه به این تفاوت‌های جنسیتی مهم است، زیرا این تفاوت‌ها بر نیاز به مداخلات غذایی شخصی برای افراد مبتلا به آپنه خواب تأکید می‌کند.
ملاکو می‌گوید: ممکن است یک رژیم غذایی گیاهی سالم التهاب و چاقی را کاهش دهد؛ این‌ها عوامل کلیدی در خطر بروز آپنه خواب هستند. 
وی‌می‌افزاید: رژیم‌های غذایی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر غذایی با مضرات کمتر، می‌توانند بر توده چربی، التهاب و حتی توده عضلانی تأثیر بگذارند که همگی با خطر آپنه خواب مرتبط هستند.
اکنون محققان قصد دارند ارتباط بین غذاهای فوق فرآوری‌شده و خطر آپنه خواب و همچنین تعامل طولانی‌مدت بین رژیم غذایی و آپنه خواب را مطالعه کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی