[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۰۵
  • دوره جدید

دیدگاه اهالی رسانه فارس درباره چگونگی تحقق شعار سال، روزنامه شیراز نوین

برای حمایت از کالای ایرانی اعتماد‌سازی و افزایش کیفیت لازم است.
اصحاب‌ رسانه مهم‌‌ترین رسالت را در فرهنگ‌‌سازی شعار «حمایت از کالای ایرانی» و ترغیب مردم برای اجرایی شدن فرموده و تأکید رهبر معظم انقلاب برعهده دارند.
به گزارش ایرنا، صاحب‌‌نظران این عرصه با استناد به لزوم تغییر الگوی مصرف اجتماع بر اهتمام بیشتر همه مردم و پیش از آن‌ها افراد موثوق مردم تأکید کردند و هریک راهکاری درخور برای حمایت همه‌جانبه از این شعار و تلاش برای به فعل درآوردن آن بیان کردند. 
فرهنگ‌سازی هدفمند، گامی مهم در حمایت از کالای ایرانی 
محمد عسلی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه عصر مردم و سایر نشریات مؤسسه عصر نو در گفت‌‌وگو با ایرنا عنوان کرد: فرهنگ‌‌سازی هدفمند و عقلانی از طریق رسانه‌ها می‌تواند برای شعار سال خاستگاهی جدی در میان همگان فراهم آورد و این امر نباید صرفاً همانند بارانی فصلی، ابتدا سیل‌آسا باشد و بعد برای همیشه فراموش شود.
عسلی با بیان اینکه ایران در صنعت و ارائه کالاهای خدماتی تولیدی کشوری جوان است عنوان کرد: طی سال‌های گذشته دولت نظارتی جدی و مستمر بر تولید کالای داخلی نداشته و هر سرمایه‌داری به خود حق داده است برای ایجاد سود و درآمد بیشتر کالای نامرغوب به بازار عرضه کند. هرچند اخیراً شاهد پیشرفتی شایان توجه در برخی حوزه‌ها همچون صنایع پوشاک، شیمیایی ‌دارویی، فرش، فولاد، کیف و کفش و نانو هستیم که توان رقابت با تولیدات خارجی را دارد و از کیفیت خوبی برخوردار است. 
حمایت از تفکر ایرانی مهم‌ترین اصل حمایت از تولید ملی است
پیمان بهادری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه افسانه نیز با بیان اینکه حمایت از تفکر و اندیشه ایرانی گام نخست در حمایت از تولید کالای ملی است گفت: این بدان معناست که پژوهشگران، استادان و جوانان ایرانی را به دیگران ترجیح دهیم، باید از خودمان شروع کنیم و به جای تلاش‌کردن برای حضور در دانشگاه‌های خارجی، دانشگاه‌های داخلی را انتخاب کنیم. وی با بیان اینکه جامعه باید فاصله خود را با نخبگان در تمام عرصه‌ها کم کند گفت: تحقق شعار سال در گرو بازگشت به داشته‌های خود در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و باور به کارایی و سودمندی آن است.
 تحقق شعار سال در گرو تبیین راهبردهای علمی است
محمدمهدی جعفری‌‌زاده، صاحب‌ امتیاز و مدیرمسئول روزنامه طلوع در این زمینه وظیفه رسانه‌ها و از جمله مطبوعات را در قبال این موضوع مبنی‌بر تبیین و توضیح، ترویج و تبلیغ و نقد و تحلیل عنوان کرد و گفت: شعار حمایت از تولید ایرانی در عمل ممکن است به دو سرنوشت دچار شود یا آنکه صرفاً به‌عنوان شعار مطرح شود یا با برنامه‌ریزی مدون و حساب‌شده در چارچوب علمی به مرحله اجرا درآید.
جعفری‌‌زاده عنوان کرد: برای عملیاتی کردن هر برنامه باید به این نکته توجه کرد که آن برنامه با چه کمیتی، چه کیفیتی، چه مقدار هزینه و در چه مدت زمانی اجرا شود بدین‌ترتیب وظیفه رسانه‌ها درقبال شعار حمایت از تولید ملی، روشن‌تر خواهد شد و اصحاب رسانه می‌توانند در طول سال خروجی برنامه‌ها را از حیث کمیت، کیفیت، هزینه و زمان، ارزیابی و بررسی کنند و در این زمینه نقد و تحلیلی علمی و عالمانه با حضور کارشناسان و مسئولان فراهم آورند؛ بدین طریق شعار تمرکز بر تولید ملی و کالای ایرانی می‌تواند عملیاتی شود.
 تحقق شعار سال نیازمند بسیج همگانی است
همچنین حمیدرضا جعفری نایینی، قائم مقام مدیرمسئول روزنامه سبحان به ایرنا گفت: رسانه‌ها به واسطه توانایی‌هایی خود در برقراری ارتباط با جامعه و اطلاع‌‌رسانی، افکارسنجی و جهت‌‌دهی به افکار عمومی می‌توانند نقش مؤثری در تبیین و ترویج و برجسته‌‌سازی شعار سال و حمایت از کالای داخلی ایفا کنند.
وی ادامه داد: اگرچه مردم به‌عنوان مصرف‌‌کنندگان اصلی کالاهای ایرانی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند، این امر نیازمند بسیج همگانی است. 
جعفری ‌نایینی کنترل واردات کالاهای خارجی که نفس رقابت از کالای داخلی را ربوده است، الزام همه دستگاه‌های دولتی به خرید کالای ایرانی، تقویت دستگاه‌های تضمین کیفیت و مرغوبیت کالای تولیدی، دفاع از حقوق مصرف‌کننده، حمایت رسانه ملی از تولیدکنندگان در بازاریابی و تبلیغات برای توسعه بازار محصولات خود، تصویب قوانین تشویقی صادراتی و تنبیهی وارداتی غیر ضروری در مجلس و ضمانت اجرایی آن توسط دولت را گامی اساسی در تحقق شعار سال عنوان کرد. 
 اعتمادسازی، تأثیرگذارترین اقدام در حمایت از کالای ایرانی است 
علی‌‌محمد پشوتن، سردبیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ فارس نیز با طرح این پرسش اساسی که چرا ایرانی‌ها از کالای ایرانی استقبال نمی‌کنند عنوان کرد: اگر به ‌دنبال ورود عملی به موضوع باشیم، باید ابعاد آن را بشناسیم و با دقت و وسواس به شکلی سنجیده، گام‌های عملی را تعریف کنیم و در مسیری مشخص حرکتی هدفمند انجام دهیم.
وی گفت: باید بدانیم دلیل عدم استفاده ایرانیان از کالای ایرانی بروز بیماری اقتصادی است یا توجه داشتن به اینکه حمایت از کالای ایرانی تنها به معنی آن است که مردم محصولات تولیدی داخل را خریداری کنند.
او فرآیند حمایت از کالای ایرانی را به سوژه‌پردازی در ادبیات رسانه‌ تشبیه کرد و ابراز داشت: در فضای حرفه‌ای رسانه‌ای سوژه و پردازش سوژه، اقدامی هدفمند محسوب می‌شود که تابع فرآیندی کاملاً علمی و پیچیده است که طی آن باید هدف را مشخص کرد و متناسب با آن به طرح پرسش پرداخت و افراد یا سازمان‌هایی را که طرف سؤال قرار می‌گیرند، شاخص‌گذاری کرد و گام به گام پیش‌ رفت. پشوتن افزود: بدین‌ معنا در حمایت از کالای ایرانی نیز هدف باید حمایت از کالای ایرانی باشد و متناسب با آن، برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد و سعی کنیم عوامل تأثیرگذار بر عدم‌ حمایت‌ را بشناسیم و عالمانه آن‌ها را رفع کنیم و با زمینه سازی در مسیر رسیدن به هدف حرکت کنیم؛ به حتم در مسیر تحقق این شعار مهم‌ترین، اساسی‌‌ترین و تأثیرگذارترین اقدام، اعتمادسازی است.
 کاهش قیمت و کیفیت ‌بخشی راهکار عملی حمایت از کالای ایرانی است
فرزاد وثوقی، دبیر خبر روزنامه شیراز نوین گفت: برای تحقق شعار سال باید عزم ملی وجود داشته باشد و مردم و مسئولان خود را موظف به حمایت از تولید ملی بدانند. 
او در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: مسئولان باید از شعار‌پردازی دوری کنند و به جدّ مانع واردات بی‌پشتوانه و غیرضروری شوند و از طرف دیگر، تعرفه‌های تولید را کاهش دهند. 
به عقیده وثوقی علت عدم استقبال از تولیدات ایرانی در داخل و در خارج از ایران، گرانی محصولات بابت قیمت تمام‌شده تولید و عدم کیفیت آن است، باید ابتدا قیمت تمام ‌شده تولید را کاهش داد و در عین حال، کیفیت را در کنار استاندارد فزونی بخشید هر چند ذکر این نکته لازم است که اغلب کشورهای جهان چیزی با عنوان «تولیدِ ملی» ندارند، بلکه این فرایند به ‌صورت چند ملیتی برای تصاحب بازار‌های هدف انجام می‌شود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی