[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حالت‌های مختلفی که هشدار می‌دهد زیاد قند مصرف می‌کنید، روزنامه شیراز نوین

پزشکان می‌گویند که باید مراقب این علائم هشداردهنده باشید که نشان می‌دهد بیش از حد قند اضافه‌شده مصرف می‌کنید.
به گزارش بهداشت نیوز، همه عاشق شکر هستند و لذت بردن از شیرینی‌ها مطمئناً می‌تواند زندگی شما را بسیار شیرین‌تر کند. در حالی که مصرف متعادل آن خوب است، مصرف بیش از حد قند است که به طور بالقوه می‌تواند منجر به برخی از عوارض در سلامتی شود. اما وقتی شکر زیاد می خورید دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؟
مهم است که مراقب مصرف قند خود باشید و سعی کنید مصرف قندهای اضافه‌شده در رژیم غذایی خود را محدود کنید.
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که زنان مصرف قند افزوده روزانه خود را به بیش از ۱۰۰ کالری(حدود ۲۵ گرم یا ۶ قاشق چای‌خوری) و مردان به حداکثر ۱۵۰ کالری(حدود ۳۷.۵ گرم یا ۹ قاشق چای‌خوری) محدود کنند.
در مواقعی خوردن بیش از حد قند توصیه شده روزانه، عوارض جانبی زیادی نخواهد داشت، اما تحقیقات نشان داده است که مصرف مداوم قند می‌تواند عوارض جدی برای بدن داشته باشد. برای مثال، قند اضافه‌شده با افزایش خطر التهاب مزمن مرتبط است.
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد قند در طول زمان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. علاوه بر همه این‌ها، مصرف قند بیش از حد نیز می‌تواند بر میکروبیوم روده شما تأثیر منفی بگذارد که می‌تواند اثرات پیش التهابی نیز داشته باشد.
در اینجا علامت‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است در رژیم غذایی خود شکر اضافه‌شده بیش از حد مصرف کنید.
مدام هوس قند می‌کنید
اگر متوجه شدید که مدام هوس خوردن غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین می‌کنید، این ممکن است نشانه‌ای از مصرف بیش از حد شکر باشد. مصرف زیاد قند می‌تواند منجر به چرخه هوس غذایی و مصرف بیش از حد به دلیل افزایش و سقوط ناگهانی قند خون شود.
با مصرف غذاهای سرشار از قند و فاقد مواد مغذی دیگر مانند فیبر یا پروتئین، قند خون شما سریع‌تر افزایش و کاهش می‌یابد.
شاخص گلیسمی می‌تواند به توضیح آن کمک کند؛ اگر یک ماده غذایی دارای رتبه گلیسمی بالایی باشد، به این معنی است که با سرعت بالایی توسط بدن شما جذب می‌شود و باعث افزایش سریع قند خون می‌شود که منجر به هوس بیشتر می ‌گردد. این غذاها شامل مواردی مانند آب‌نبات، نوشابه، دونات، کلوچه و غیره است. اگر غذایی دارای رتبه گلیسمی پایینی باشد، به این معنی است که حاوی فیبر است تا به بدن شما کمک کند آن را آهسته‌تر جذب کند و بنابراین واکنش قند خون متعادل‌تری ایجاد می‌کند؛ این غذاها شامل سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و غیره است.
خوردن غذاهای پر قند(با گلیسمی بالا) ممکن است قند خون شما را افزایش دهد و ولع بیشتری در شما ایجاد کند.
سطح انرژی شما در نوسان است
یکی دیگر از علائمی که ممکن است بعد از خوردن قند زیاد تجربه کنید، نوسانات در سطح انرژی شماست که می‌تواند ناشی از افزایش سریع سطح قند خون باشد.
رژیم غذایی سرشار از قند می‌تواند منجر به افزایش انرژی و سقوط ناگهانی آن شود و اگر نوسانات انرژی مکرر، احساس بیش‌فعالی و سپس خستگی ناگهانی را تجربه می‌کنید، می‌تواند به دلیل مصرف بیش از حد قند باشد.
اگر اغلب این حالت را تجربه می‌کنید، می‌توانید قند خون خود را با همراه کردن یک کربوهیدرات پر فیبر(یک غلات کامل یا میوه) با مقداری پروتئین، متعادل‌تر کنید. پروتئین هضم را کُند کرده و به تثبیت قند خون بعد از غذا یا میان‌وعده کمک می‌کند.
ممکن است مشکلات دندانی داشته باشید
اگر با سلامت دهان و دندان خود مشکل دارید، ممکن است قند مقصر اصلی آن باشد.
شکر عامل اصلی پوسیدگی و حفره‌های دندان است؛بنابراین اگر مکرراً با مشکلات دندانی مواجه می‌شوید، می‌تواند نشانه‌ای از مصرف بیش از حد قند باشد.
تحقیقات انجام‌شده توسط Frontiers in Oral Health نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد قند، علت شماره یک پوسیدگی‌های دندان است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که شکر در پوسیدگی‌های دندانی مقصر است و زمانی که باکتری‌های دهان قند را می‌گیرند و آن را متابولیزه می‌کنند، ایجاد می‌شوند که اسیدی ایجاد می‌کند که مینای دندان را ضعیف می‌کند.
ممکن است وزن شما افزایش یافته باشد
اگر به طور منظم بیش از حد قند مصرف می‌کنید، ممکن است متوجه افزایش وزن خود شده باشید.
قند بالا می‌تواند متابولیسم را مختل کند و به اکوسیستم میکروبیوم روده ما آسیب برساند.
روده سالم به تنظیم سطح گلوکز و انسولین خون کمک می‌کند؛ با خوردن بیش از حد شکر، آن اکوسیستم را مجبور می‌کنید بیش از حد کار کند و انتظار دارید قند بیشتری برای حفظ تعادل این تعادل وجود داشته باشد.
در واقع هر چه قند بیشتری بخورید، بدن شما بیشتر فکر می کند که به آن نیاز دارد.
کورتنی دی آنجلو، متخصص تغذیه می‌گوید: «قند بیشتر شما را بیشتر گرسنه می‌کند و ممکن است منجر به افزایش وزن شود.»
همچنین مهم است که توجه داشته باشید که خوردن غذاهای حاوی قند بیشتر باعث احساس رضایت شما نمی‌شود یا مواد مغذی مورد نیاز بدن را به شما نمی‌دهد.
شکر افزوده منبع کالری خالی است؛ به این معنی که فقط کالری را تأمین می‌کند و مواد مغذی مفیدی ندارد. محصولاتی که شکر اضافه دارند کالری بیشتری داشته و از نظر کیفیت مواد مغذی پایین‌تری دارند؛ وقتی اغلب مصرف شوند، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.
ممکن است درد مزمن را تجربه کنید
متأسفانه، مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به درد مزمن شود.
یک گزارش منتشرشده در مجله پزشکی بالینی نشان می‌دهد که چربی و قند بیش از حد در بیماران مبتلا به استئوآرتریت ممکن است منجر به افزایش درد مزمن آنها شود؛ در حالی که گزارش دیگری که در Frontiers in Nutrition منتشر شده است، می‌گوید که شکر اضافه‌شده «همدست التهاب» در بدن است و بنابراین می‌تواند به ایجاد درد مزمن کمک کند.
فراموش نکنید که درد و سفتی مزمن عضلات شما ممکن است نتیجه مصرف بیش از حد شکر اضافه‌شده باشد. 
این به دلیل التهابی است که شکر افزوده در بدن ایجاد می‌کند، زیرا یک عنصر بسیار التهابی است.
ممکن است دائماً احساس گرسنگی کنید
غذاهای شیرین به دلیل ایجاد احساس گرسنگی در شما شناخته شده‌اند؛ بنابراین مهم است که متوجه شوید بعد از غذا چقدر احساس سیری می‌کنید.
شکر معمولاً کالری بالایی دارد؛ بنابراین وقتی خوردن آن تمام شد، بدن شما ممکن است احساس سیری کند، اما فقط برای مدت کوتاهی این حالت ادامه دارد. همان‌طور که بدن شما قند را می‌سوزاند، اعتصاب غذا را تشدید می‌کند و باعث می‌شود که به میان وعده‌های اجباری رو بیاورید، مواد غذایی بی ارزشی بخورید و در نهایت قند بیشتری مصرف کنید.
مقادیر زیاد قند همچنین می‌تواند با هورمونی به نام لپتین در بدن ما تداخل ایجاد کند که به تنظیم گرسنگی معروف است. 
کاهش سطح لپتین معمولاً منجر به گرسنگی بیشتر و افزایش اشتها می‌شود. اگر به طور خاص صبحانه‌هایی با قند بالا می‌خورید، قبل از ناهار احساس گرسنگی بیشتری خواهید کرد. از آنجایی که شما در طول شب چیزی نخورده‌اید، بدن شما از کربوهیدرات‌هایی که در صبح می‌خورید به سرعت استفاده می‌کند که می‌تواند در اواسط صبح احساس گرسنگی بیشتری در شما ایجاد کند. برای مبارزه با این مشکل، یک کربوهیدرات با فیبر بالا در وعده صبحانه مانند بلغور جو دوسر یا نان تست غلات کامل انتخاب کنید و آن را با پروتئین‌هایی مانند تخم‌مرغ یا ماست یونانی همراه کنید. فیبر و پروتئین به شما کمک می‌کند بعد از صبحانه مدت بیشتری سیر بمانید.
ممکن است فشارخون بالا داشته باشید
در نهایت، خوردن بیش از حد قند ممکن است به افزایش سطح فشارخون در برخی افراد منجر شود. به‌عنوان مثال، یک مطالعه منتشرشده در Nutrients نشان داد که ارتباط قوی بین افزایش مصرف قند افزوده و سطوح بالاتر فشارخون در شرکت‌کنندگان بین ۶۵ تا ۸۰ سال وجود دارد. اگر متوجه افزایش فشارخون خود شده‌اید، ممکن است قند اضافه‌شده بیش از حدی مصرف کنید. شکر اضافه‌شده باعث افزایش اسید اوریک در بدن می‌شود که به نوبه خود مانع از تولید اکسید نیتریک می‌شود. 
اکسید نیتریک(NO) برای حفظ خون ضروری است؛ رگ‌ها انعطاف‌پذیر هستند و زمانی که NO در بدن کاهش یابد، فشارخون هم افزایش می‌یابد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی