[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

ظهور قدمت فارس در پیر قوچ ارسنجان ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایرنا، با پایان یک ماه کاوش باستان‌شناسی در پناهگاه صخره‌ای «پیر قوچ» شهرستان ارسنجان فارس، رئیس این هیئت کاوش گفت: با توجه به کشفیاتی که طی یک ماه در این محل داشتیم، قدمت منطقه به حدود ۱۴هزار سال قبل برمی‌گردد.
حسن افشاری روز شنبه در پایان یک دوره کاوش در این منطقه باستانی افزود: ابزارهای سنگی و داده‌های استخوان در این پناهگاه کشف‌ شد.
وی افزود: در این کاوش که با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و حمایت‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی انجام شد، یک گروه ۱۰نفره به مدت یک ماه مشغول فعالیت بودند.
رئیس هیئت کاوش پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ ارسنجان ادامه داد: این پناهگاه تاریخی در نزدیکی روستای قصر جمال یکی از محوطه‌های مهم و ارزشمند به شمار می‌رود که دارای شواهد باستان‌شناختی مهمی است، اما ازآنجایی‌که محوطه طی سالیان گذشته مورد دست‌اندازی غارتگران میراث‌فرهنگی قرار گرفته، کاوش این محوطه به‌منظور شناخت لایه‌های فرهنگی، صنعت دست‌افزار و دیرین اقلیم منطقه امری بسیار جدی و ضروری است. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز در این خصوص گفت: کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ به مدت یک ماه توسط هیئت باستان‌شناسی ایرانی انجام شد. محمد ثابت اقلیدی افزود: این پناهگاه که قدمتی بین ۷ تا ۱۲ سال قبل از میلاد مسیح دارد، برای نخستین بار مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفت. وی اظهار کرد: بر اساس شواهد باستان‌شناسی در دوره‌های پیش‌ از تاریخ و حضور مستمر انسان در منطقه فارس، پرداختن به فعالیت‌های باستان‌شناسی و تکمیل این مطالعات برای شناخت دوره‌های تاریخی ضروری است. ثابت اقلیدی گفت: کاوش اخیر در پناهگاه صخره‌ای «پیر قوچ» ارسنجان با هدف مطالعات باستان‌شناسی دوره پیش ‌از تاریخ انجام‌ شد و دستاوردهای خوبی به همراه داشت. شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی