[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۰
  • دوره جدید

تنظیم چرخه خواب در فصل بهار با ساعت بیولوژیکی بدن، روزنامه شیراز نوین

خواب‌آلودگی‌های شایان توجه در اثر نوسانات فصلی بسیار رایج‌اند. واقعیت این است که بدن ما برای تنظیم چرخه خواب و بیداری و برای مطابقت با الگوهای فصلی نیاز به زمان دارد. 
تغییرات بیولوژیکی و تغییرات رفتاری ناخودآگاه با تغییرات فصلی منجر به محرومیت از خواب در برخی و افزایش زمان خواب در برخی دیگر می‌شود. در اینجا پیشنهادهایی برای کمک به تنظیم چرخه خواب همراه با تغییر فصل بیشتر معرفی شده است.
در طول روز ورزش کنید
حتی نرمش‌های ملایم مانند پیاده‌روی، می‌تواند به شما کمک کند شب‌ها خواب بهتری داشته باشید. انجام روزانه 30دقیقه ورزش ملایم یا حتی سه بار در هفته، می‌تواند چرخه خواب و بیداری شما را تنظیم کند. از ورزش‌های خیلی شدید در هنگام عصر پرهیز کنید که باعث دیر به خواب رفتن شما می شود.
از کافئین پرهیز کنید
از مواد تحریک کننده مانند الکل، کافئین، چای، شکلات و برخی از داروهای ضددرد که با خواب تداخل می‌کنند دوری کنید. الکل و کافئین می‌توانند خواب شما را 4 تا 6ساعت دچار اختلال کنند. افراد سیگاری نیز باید بدانند سیگار محرک دیگری برای اختلال در چرخه خواب و بیداری است.
روشنی نور اول صبح را ببینید
روزهای آفتابی با تابش نور خورشید بیدار شوید. پیاده‌روی در صبح زود یا خوردن صبحانه در هوای آزاد، باعث بهتر شدن خلق و خو و بهتر خوابیدن در شب خواهد شد.
غذاهای سنگین نخورید
سوء‌هاضمه در نتیجه استفاده از غذاهای تند و چرب می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود. برای راحت‌تر خوابیدن، در هنگام عصر غذاهای سبک را انتخاب کنید.
نزدیک به خواب تلویزیون را خاموش کنید
یکی از راه‌هایی که می‌توان صبح زود بیدار شد، این است که شب‌ها به مقدار کافی بخوابید و قبل از خواب آرامش داشته باشید. اگر قبل از خواب تلویزیون ببینید یا با کامپیوتر کار کنید، به سختی خواهید خوابید. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب از این وسایل استفاده نکنید.
ساعت بدن خود را بشناسید 
اگر شب‌ها دیر بخوابید و صبح با ساعت زنگ‌دار بیدار شوید، ممکن است ندانید بدنتان به چند ساعت خواب نیاز دارد. به طور کلی، بدن با روش‌های خاصی ساعات خواب خود را تنظیم می‌کند، مثل پایین آمدن ناگهانی درجه حرارت بدن، کاهش ضربان قلب و ترشح هورمون ملاتونین در خون 1 تا 2ساعت قبل از خواب. بیشترین این تغییرات در ساعت 3 تا 4صبح رخ می ‌. سپس بدن خود را برای بیدار شدن آماده می‌کند. پس یکی از بهترین کارها برای بیدار شدن در صبح زود این است که شب‌ها 7 تا 8ساعت بخوابید. این کار را چند هفته انجام دهید، بعد می‌بینید بدون ساعت زنگ‌دار هم می توانید از خواب بیدار شوید.
خواب نیمروزی داشته باشید
اگر در طول روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، یک خواب کوتاه بعدازظهر داشته باشید و البته این زمان خواب نباید خیلی به شب نزدیک باشد. حتی از یک ساعت خواب بیشتر در هنگام صبح خودداری کنید.
بدانید چه میزان خواب نیاز دارید
هرکس با تغییرات سنی خودش، میزان خواب و بیداری مورد نیازش را می‌داند. این همان ساعت بدن است که باید از آن باخبر باشید تا بدون هشدار زنگ بتوانید از خواب بیدار شوید.
دلیل خواب‌آلودگی افراد در فصل بهار چیست؟
رئیس جامعه متخصصان داخلی درباره خواب‌آلودگی در فصل بهار اظهار داشت: با تغییر آب و هوا و افزایش رطوبت و همچنین افزایش ذرات گیاهی موجود در هوا، رخوت و سستی در بدن افراد ایجاد می شود.
وی افزود: کم‌خوابی با توجه به افزایش طول روز و کوتاهی ساعات شب در بهار تشدید می‌شود و پس از مدتی و گذشت حدود 2ماه از بهار خودبه‌خود خوب می شود.
این موضوع عارضه خاصی به عنوان بیماری نیست و افزایش استراحت در فصل بهار می‌تواند به از بین رفتن این سستی کمک کند.
در سرمای زمستان، رگ‌های سطحی بدن جمع و منقبض می‌شوند تا بدن گرمای کمتری از دست بدهد و دمای آن ثابت بماند. لذا خون و اکسیژن بیشتری به سمت اندام‌های داخلی و خصوصاً مغز می‌رود؛ اما زمانی که بهار فرا می‌رسد، با گرم شدن هوا رگ‌های خونی گشاد و منبسط می‌شوند، لذا فشار خون کم شده و بیشتر جریان خون به سمت پوست می‌رود و خون و اکسیژن کمتری به سمت مغز می رود.
همچنین افزایش فعالیت سوخت و ساز بدن در بهار نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، لذا اکسیژن کمتری به طرف مغز فرستاده می‌شود. لذا مغز به مدت زمانی نیاز دارد خود را با شرایط جدید وفق دهد و تا این هماهنگی صورت بگیرد، حالت خواب‌آلودگی فصل بهار بروز می کند.
بدن بعضی از افراد سریعاً با این شرایط جدید هماهنگ می‌شوند، ولی گروه دیگری برای هماهنگ شدن با تغییر دما زمان می‌خو اهند؛ مثلاً در افراد مسن، زمان بیشتری طول می‌کشد تا از خواب‌آلودگی بهار و کسلی آن رها شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی