[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۰۵
  • دوره جدید

حرف نو، روزنامه شیراز نوین

شیراز، شهری با گردشگران جهانی

 

شیرازنوین- سید محی الدین حسینی ارسنجانی

Arsanjani.moiin@gmail.com

شهر زیبای شیراز از اواخر فروردین و به ویژه در اردیبهشت و خرداد و تابستان  شهری است که بیشترین گردشگر ان خارجی را با خود به همراه دارد. قطعاً اگر برنامه‌ریزی‌های بهینه در این خصوص نشود، شیراز از شهرهایی همچون اصفهان و یزد عقب می‌ماند. لذا مسئولان گردشگری و میراث فرهنگی و تمامی مراکز اقامتی، هتل‌ها و رستوران‌های سطح شهر شیراز بایستی در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند. از آن گذشته مسائل مرتبط با استراحت و رفاه و ایاب و ذهاب گردشگران داخلی و خارجی نیز امری است که نباید از آن غافل شد. امروزه گردشگری به عنوان صنعت سودآور می‌تواند گره‌‌گشای بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور باشد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم شیراز شهری از نوع گردشگری است و اینکه بخواهیم شیراز را شهری صنعتی بکنیم سخت در اشتباهیم. زیرا زیرساخت‌‌ها و شرایط صنعتی شدن شیراز به معنای واقعی کلمه فراهم نیست. اما گردشگری مبحثی است که باید در جلسات و محافل همه مدیران و دستگاه‌‌ها مطرح و درباره آن برنامه‌ریزی شود. زیرا اگر گردشگری در شیراز رونق یابد، شهر از هرسو و از هرمنظری زیباتر و با جلوه بیشتر و بهتری رخ می‌نمایاند. برگزاری سلسله‌جشنواره‌های گردشگری توسعه صنایع دستی و معرفی میراث فرهنگی در اذهان عمومی و ساخت فیلم و سریال و استفاده از ابزار هنر در معرفی گردشگری شیراز و آثار باستانی این کهن‌شهر جاودانه ایرانی می‌تواند بر رونق این صنعت بیفزاید. معاونت گردشگری و زیارتی استانداری فارس، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، بنیاد فارس‌شناسی، مرکز شیرازشناسی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی، اداره کل ارشاد اسلامی فارس شورای فرهنگ عمومی استان فارس، فرمانداری شهرستان شیراز، تشکل‌های زیست‌محیطی و محیط زیست استان فارس و دیگر دستگاه‌های مرتبط با امر فرهنگ و گردشگری نیز می‌توانند در این رابطه دخیل باشند و برنامه‌ریزی‌‌های لازم را برای بهبود امر گردشگری و جذب مسافر و توریست داشته باشند؛ زیرا گردشگری شیراز با برنامه‌ریزی و اجرای جشنواره‌های رویدادمحور و مناسبتی است که رونق می‌یابد. اجرای چند برنامه فاخر در حوزه گردشگری در حد و اندازه ملی و بین‌المللی در طول سال و مناسبت‌های خاصی مثل نوروز و فروردین و اردیبهشت و... می‌تواند فرهنگ، ادب، آداب وگذشته شیراز را که شیرازه تمدن و فرهنگ اسلامی- ایرانی است بیش‌از گذشته به دوستدارانش معرفی کند. از آنجا که مهمترین ابزار انتقال مفاهیم فرهنگی، زبان هنر است پاسداشت این زبان ارزشمند ضرورت دارد. تقویت زیرساخت‌‌های گردشگری به منظور رونق اقتصاد هنر و افزایش درآمدهای ناشی از گردشگری و هنر در سومین حرم اهل بیت(ع) نیز مهم ولازم است. توسعه گردشگری زیارتی در شیراز باتوجه‌به تعدد مراکز دینی و حرمین شریف امامزادگان شیعی جواب می‌دهد.از این طریق است که می‌توان مشاهیر و آثار تاریخی و اماکن دیدنی وگردشگری شیراز و فارس را به دنیا معرفی کرد و منافع ناشی از این معرفی‌ها را به خود شیراز و مردمان بافرهنگ آن برگرداند.
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی