[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۷۲
  • دوره جدید

این نظرسنجی‌ها فقط تبلیغاتی است و هیچ ارزش دیگری ندارد، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین: از زمانی که فضای مجازی و به خصوص پیام‌رسان تلگرام به محل اصلی تبادل اطلاعات ایرانی‌ها تبدیل شد،‌ تقریباً هر پایگاه خبری و تحلیلی در ایران اقدام به راه‌اندازی یک کانال در این پیام‌رسان پرمخاطب کرد. اما این اتفاق فقط به پایگاه‌های رسمی خبری محدود نشد و در حال حاضر به نظر می‌رسد تعداد پایگاه‌های غیررسمی که در این پیام‌رسان فعالیت دارند، به مراتب بیش از رسمی‌ها باشند.
از آنجایی که هریک از این کانال‌ها و پایگاه‌های خبری برای اعتبار بخشیدن به خود نیاز به افزایش مخاطب دارند،‌ ناگزیر به انجام کارهایی هستند که آنها را به مخاطبان بیشتری بشناساند و به این ترتیب، بتوانند تعداد اعضای کانال خود را افزایش دهند. این تبلیغات به چند صورت انجام می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به انجام تبادل با کانال‌های دیگر یا درج تبلیغ در سایر کانال‌ها و پرداخت هزینه آن اشاره کرد. اما راه دیگری هم برای این کار وجود دارد: نظرسنجی‌های خاص!
در پیام‌رسان تلگرام قابلیت درج نظرسنجی وجود دارد و در گروه‌ها و کانال مختلف این کار به وفور انجام می‌گیرد. این نظرسنجی‌ها به دو دسته تقیسیم می‌شوند: گونه نخست نظرسنجی‌ها فقط برای گرفتن نظر مخاطبان به کار گرفته می‌شود و هدف از ایجاد آن، دستیابی به یک سری داده‌ برای نشان دادن میزان رضایت‌مندی مخاطبان از یک چیز خاص یا میزان مقبولیت موردی خاص برای آن عده است. اما گونه دیگری از این نظرسنجی‌ها هم وجود دارند که فقط تبلیغاتی هستند و هیچ ارزش دیگری ندارند. 
اگر بخواهیم فقط کانال‌های ورزشی را در نظر بگیریم،‌ می‌توانیم با آوردن نمونه‌هایی منظور دقیق از «نوع دوم نظرسنجی‌ها» در این مطلب را بیان کنیم.
به عنوان نمونه یکی از سایت‌های خبری مربوط به فوتسال ایران، هرازگاهی یک نظرسنجی با این عنوان در کانال خود قرار می‌دهد: به نظر شما بهترین بازیکن این هفته لیگ دسته اول فوتسال کدام است؟ و در ادامه گزینه‌هایی درج می‌شود. 
حال مخاطبان کانال می‌توانند گزینه مورد نظر خود را با کلیک روی هریک از این اسامی انتخاب کنند. این‌چنین نظرسنجی‌هایی فقط زمانی کاربرد یا ارزش خاصی دارند که تمامی گزینه‌ها برای مخاطبان شناخته شده باشند و در نمونه‌هایی مانند آنچه بیان شد،‌ تمامی بازی‌ها توسط کسانی که در نظرسنجی شرکت می‌کنند، دیده شده باشد. از آنجایی که چنین چیزی حتی در لیگ‌های برتر فوتبال کشور هم غیرممکن است (چه برسد به لیگ دسته اول و دوم فوتسال)، بنابراین تمامی مخاطبانی که در این نظرسنجی شرکت می‌کنند، ‌یا باید بر اساس حدس و گمان رأی بدهند یا با توجه به علاقه شخصی یا به صورت رفاقتی! به این دلیل می‌توان این‌چنین نظرسنجی‌هایی را کاملاً بی‌اهمیت و فاقد ارزش دانست.
البته در اینجا ایراد چندانی به شخص نظرسنجی گذارنده وارد نیست. او این کار را برای افزایش مخاطبان کانال خود انجام می‌دهد. به این ترتیب که با ایجاد این دست نظرسنجی‌ها،‌ دوستان، آشنایان یا هواداران افرادی که نامشان به عنوان گزینه‌های موجود در نظرسنجی آورده شده،‌ با نشر آن در گروه‌های مختلف، دیگران را ترغیب به ورود به کانال مربوط و رأی دادن به شخص مورد نظر خود می‌کنند. اما اشکال کار از آنجایی به وجود می‌آید که نتیجه نظرسنجی برای خود افراد به قدری اهمیت پیدا می‌کند که مجبور می‌شوند برای بالا رفتن آرای خود،‌ شخصاً از دوستان و آشنایان برای دادن رأی درخواست کنند که در حقیقت، یک رأی دروغین است! وقتی عدالتی در این آرا وجود ندارد،‌ چرا آن را برای خودتان تا این اندازه پراهمیت می‌کنید؟
همانطور که در ۹۰درصد نظرسنجی‌های برنامه ۹۰،‌ گزینه پرسپولیسی با اختلاف فاحش و بدون توجه به میزان شایستگی‌هایش اول می‌شود و گزینه استقلالی هم با اختلاف نسبت به دیگران در جای دوم قرار می‌گیرد، در این نظرسنجی‌ها هم نفر برتر نظرسنجی بر اساس تعداد دوستان و آشنایان انتخاب می‌شود و نه بر اساس شایستگی‌ها و توانایی‌های فنی.
متأسفانه بارها و بارها مشاهده می‌شود بازیکنان و مربیان نامی و حتی کانال‌های اطلاع‌رسانی باشگاه‌های بزرگ،‌ بدون توجه به این مسائل، ‌مخاطبان خود را وادار به دادن این آرای ناعادلانه به شخص موردنظر می‌کنند و با جمله «لطفاً حمایت کنید» برای این درخواست خود دلیل می‌آورند. دلیلی که البته قانع کننده نیست و نتیجه نظرسنجی هم در اکثر قریب به اتفاق موارد،‌ با عدالت همراه نبوده و بارها پیش آمده که ضعیف‌ترین گزینه موجود در نظرسنجی، توانسته عنوان «بهترین» را از آن خود کند.
و نتیجه نهایی اینکه: این دست نظرسنجی‌ها را زیاد جدی نگیرید!

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی