[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۱۰
  • دوره جدید

این غذاها گرسنه‌ترتان می‌کند!، روزنامه شیراز نوین

سو دکوتیز متخصص کاهش وزن می گوید: گرسنگی نتیجه بسیاری از فعل و انفعالات پیچیده است که در معده، روده، مغز، لوزالمعده و جریان خون رخ می دهد. مشکل اینجاست که این اتفاق چرخه‌ای است که به راحتی اتفاق می‌افتد. در این مقاله لیستی از غذاها را به شما معرفی می‌کنیم که با خوردن آنها احساس گرسنگی می کنید؛ حتی اگر معده تان پر باشد.
نان سفید
آردی که برای پخت نان سفید استفاده می شود، حاصل گندمی است که از پوست خارجی آن جدا شده است. این پوسته دارای فیبر است و باعث کامل شدن دانه گندم می شود. خوردن نان سفید باعث بالا رفتن قند خون می شود. در یک تحقیق که توسط محققان اسپانیایی انجام گرفت، عادات غذایی و تأثیر آن بر وزن را روی 9هزار نفر بررسی کردند و دریافتند کسانی که در طی یک دوره پنج ساله روزانه دو وعده یا بیشتر نان سفید مصرف می کنند، در مقایسه با دیگران 40درصد بیشتر مستعد اضافه وزن  یا چاقی هستند.
آب‌میوه‌ها
آب میوه با اینکه سالم است، اما شامل همه قندهای میوه مورد علاقه تان بدون فیبر موجود در پوست یا گوشت آن است. این یعنی یک لیوان آب میوه باعث بالا رفتن سریع قند خون می شود و سپس دوباره افت قند خون را خواهید داشت که باعث احساس گرسنگی مجدد می شود. میتزی دولان نویسنده کتاب «The Pinterest Diet» می گوید: اگر می خواهید آب میوه بنوشید، از میوه‌های کامل استفاده کنید یا در آن از پودرهای پروتئین یا کره بادام زمینی استفاده کنید تا تعادل قند خون حفظ شود.
میان‌وعده‌های نمکی
برای اینکه بعد از خوردن یک میان وعده نمکی مانند چیپس دلتان یک چیز شیرین می خواهد، دلیلی وجود دارد. چیپس، چوب شور و دیگر میان وعده‌های شبیه اینها حاوی کربوهیدرات‌های ساده هستند که به سرعت هضم می شوند و سطح انسولین را بالا می برند و پس از مدتی کوتاه دوباره سطح انسولین افت می کند. از آنجایی که قدرت چشایی با مغز سریع ارتباط برقرار می کند، اینکه بعد از خوردن میان وعده‌ای شور دلتان هوس غذایی شیرین بکند، کاملاً شایع است. همچنین به لطف یک پدیده  شناخته شده با عنوان سیری خاص حسی، وقتی یک بسته کامل چیپس را خوردید، تنها معده شور خود را پر کردید و هنوز معده شیرین شما خالی است. به همین دلیل است که باز هم می توانید غذا بخورید. پس اگر چنین عادتی دارید، خود را آماده کنید که باید دو معده را پر کنید!
فست فودها
تمام مواد به کار رفته در یک فست فود طوری طراحی شده که میزان کالری یک وعده را حسابی دچار نوسان کند و همچنین باعث بروز مشکلاتی برای فرد شود. برای مثال چربی ترانس باعث سوزش روده می شود که به طور بالقوه جلوی تولید دوپامین و سروتونین که انتقال دهنده‌های عصبی اشتها هستند را می گیرد. در همین حال دستگاه گوارش شربت ذرت با فروکتوز بالا را جذب می‌کند (معمولاً در نان، ادویه و فلفل و دسر یافت می‌شود) که باعث بالا رفتن سریع انسولین و همچنین احساس گرسنگی بیشتر می‌شود. فست فود‌هایی هم که سرشار از نمک هستند، باعث کم آب شدن بدن می شوند. با توجه به نشانه‌ها ممکن است احساس کمبود آب را با گرسنگی اشتباه بگیرید و به خوردن بیشتر ادامه دهید.
الکل
الکل نه تنها باعث می شود غذایی که می خورید ناسالم شود، بلکه باعث احساس گرسنگی مجدد نیز می شود. با توجه به تحقیقاتی که در نشریه الکل و اعتیاد به الکل منتشر شد، تنها سه وعده استفاده از الکل می‌تواند سطح لپتین -هورمونی برای جلوگیری از احساس گرسنگی و ایجاد احساس سیری- بدن را به شدت کاهش دهد.  این کاهش حدود 30درصد است. همچنین الکل ذخایر کربوهیدرات بدن را خالی میک ند (به نام گلیکوژن) که باعث می شود برای پر کردن این ذخایر کربوهیدرات استفاده کنید. اگر در این شرایط به دنبال میان وعده‌های شور بروید، علاوه بر از دست دادن آب بدن الکترولیت نیز از دست می دهید.
ماکارونی بدون سبوس
این نوع ماکارونی دقیقاً همان مشکلاتی را که برنج سفید ایجاد می کند، دارد. ماکارونی غذایی است که می توان به سادگی مقدار زیادی از آن را خورد. یک وعده استاندارد ماکارونی نصف فنجان ماکارونی پخته است، اما این مقدار در رستوران‌ها در یک وعده 4فنجان است. وقتی بدن خود را پر از کربوهیدرات‌های ساده می کنید، لوزالمعده باعث بالا رفتن شدید انسولین می شود، خیلی زود بدن هورمون‌های کنترل قند تولید می کند تا سطح قند خون پایین بیاید. به همین دلیل مدتی بعد دوباره احساس گرسنگی به سراغتان می‌آید. توجه داشته باشید چه چیزی روی ماکارونی خود می‌ریزید. اگر سسی است که از بیرون خریدید، دارای قند‌های پنهان است که به بازگشت حس گرسنگی کمک می کند.
شیرین‌کننده‌های مصنوعی
شیرین کننده‌های مصنوعی چه در نوشابه چه در قهوه (آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین و… ) هر جایی که باشند باعث می شوند سلول‌های مغز به اشتباه منتظر انرژی حاصل از شیرینی باشند، اما به شدت ناامید می شوند. نتیجه این می شود که در طول روز دائم هوس خوردن غذایی شیرین می کنید تا این احساس بد را از بین ببرید. در طول مدت این پروسه می تواند روی مرکز کنترل اشتهای مغز نیز تأثیر بگذارد. حاصل این تأثیر این است که مغز قند مصنوعی را مانند قند عادی فرض می کند و با خوردن آن انسولین بالا می رود.
غلات
آرد سفید همراه با مقدار قابل توجهی قند، شروع صبح با قند و انسولین بالا. خوردن غذایی مملو از کربوهیدرات هنگام صبح زمانی که سطح کورتیزول در بالاترین حد خود است، باعث حمله‌ای دو جانبه به متابولیسم بدنتان می شود. در طول شب و هنگام صبح بدن مقدار زیادی کورتیزول پمپاژ می کند که متخصصان معتقد هستند بخشی طبیعی از کارهای بدن است. کورتیزول بالا به معنای کاهش توانایی سیستم متابولیسم برای مصرف قندهاست. بنابرین قند خون بالاست اما بافتی که این قند مورد نیازش باشد، در دسترس نیست. این اتفاق باعث خستگی و گرسنگی در فرد می‌شود. خوردن غلات برای صبحانه انتخاب خوبی است به شرط اینکه غلاتی که استفاده می کنید از نوع کامل باشند و حداقل 5گرم فیبر داشته باشد.
پیتزا
هر چقدر هم که بزرگ باشد می دانید که به یک قطعه راضی نمی شوید. دلیلش این است که پیتزای مورد علاقه تان حاوی آرد سفید، روغن های هیدروژنه، پنیر فرآوری شده و مواد نگه دارنده است که می تواند سطح قند خون را بالا ببرد، تولید هورمون‌های سیری را مختل کند و تنظیم سیستم کنترل گرسنگی مغز را مختل کند است. بهترین کار این است که پیتزای خانگی درست کنید، نان پیتزا را از نوعی انتخاب کنید که با آرد کامل درست شده است، روی پیتزا از گوشت و مقدار زیادی سبزیجات استفاده کنید، همچنین سعی کنید مقدار کمی پنیر اضافه کنید. با این کار وعده‌ای سرشار از پروتئین و فیبر میل می کنید و دوباره خیلی سریع احساس گرسنگی نخواهید کرد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی