[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تأثیر هیتلر بر زندگی تاجر ایرانی، روزنامه شیراز نوین

درباره جنگ جهانی، آثار هنری متعددی ساخته شده، ولی شاید کمتر به تأثیر این جنگ بر خانواده‌های ایرانی توجه شده باشد؛ با این همه، یک کارگردان جوان تئاتر به این موضوع توجه داشته و نمایشی در این‌باره اجرا می‌کند.
به گزارش ایسنا، دلارام موسوی که به تازگی اجرای نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» را آغاز کرده، توضیحاتی درباره این نمایش ارائه می‌دهد و از جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی ابراز تأسف می‌کند.
او که دانشجوی ترم آخر تئاتر است، درباره داستان نمایش خود می‌گوید: نمایش ما درباره چند عکس است که در فاصله سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰ خورشیدی گرفته شده و طی آن سرنوشت دو خانواده ایرانی را می‌بینیم که هیتلر در زندگی‌شان تأثیرگذار بوده و سرگذشت چند نسل از آنان را تحت تأثیر قرار داده است.
موسوی ادامه می‌دهد: ایده نمایش برگرفته از یک اتفاق واقعی است. در خانواده ما یک کشتی آبا و اجدادی وجود داشته و پدر پدربزرگ من یک تاجر ابریشم بوده که با این کشتی به تجارت می‌پرداخته‌اند. در جریان جنگ جهانی، سربازان هیتلر متوجه نمی‌شوند این کشتی، باری است و با از بین بردن آن، سبب ورشکستگی خانواده ما می‌شوند؛ داستان نمایش ما هم از اینجا آغاز می‌شود. هرچند این تأثیرگذاری بر زندگی ما خیلی هم پررنگ نبوده، ولی به هر حال اگر این اتفاق نمی‌افتاد، شاید امروز چند نسل از خانواده ما وضعیت دیگری می‌داشت.
او درباره ژانر این نمایش نیز توضیح می‌دهد: کار ما یک تراژدی کمدی است. در خلال نمایش، یک‌سری اتفاق‌های دردناک رخ می‌دهد که ماجراهای دیگری رقم می‌زند، ولی به همان نسبت هم اتفاقات خوشایند داریم.
موسوی که اجرای نمایش خود را از روز جمعه ۱۱ اسفند آغاز کرده، درباره پیش‌بینی خود از استقبال تماشاگران از اجرای این اثر نمایشی می‌گوید: هرچند می‌توانستیم نمایش را در زمان بهتری روی صحنه ببریم، ولی خوشبختانه از زمان پیش‌فروش بلیت تا به امروز، با استقبال خوبی روبه‌رو شدیم و با وجود اینکه در این زمینه اضطراب داشتیم، ولی استقبال تماشاگران، فراتر از انتظار ما بوده است.
او که دانشجوی ترم آخر تئاتر است، درباره وضعیت تئاتر دانشگاهی در شرایطی که جشنواره تئاتر دانشگاهی هم چند سالی است که به محاق رفته، توضیح می‌دهد: من جزو ورودی‌های سال ۹۸ هستم و می‌دانم قبل از ما، شرایط دانشگاه‌ها و تئاتر دانشجویی متفاوت بوده است. دوره دانشجویی ما با اتفاقات تلخی مانند کرونا همراه شد، ولی خوشبختانه در همین دوران سخت هم مرکز تئاتر مولوی هنوز جایی است که به بچه‌های دانشجو کمک می‌کند و خود من با این نمایش دومین اجرای خود را در این مرکز روی صحنه می‌برم.
او با ابراز تأسف از تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی اضافه می‌کند: هرچند امسال در جشنواره تئاتر فجر، بخشی به تئاتر دانشگاهی اختصاص پیدا کرده بود، ولی جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی به‌عنوان یک جشنواره مستقل، کاملاً احساس می‌شود. حتی برگزاری دوره بیست‌وسوم آن، در شرایط کرونایی، باز هم کمک‌کننده بود. در آن جشنواره، مسئولیتی در بخش اداری جشنواره داشتم و باور دارم که با وجود همه سختی‌ها، برای ما دانشجویان، فرصت خوبی برای تجربه کردن بود.
موسوی در پاسخ به اینکه به‌عنوان یک دانشجوی تئاتر چه چشم‌اندازی روبه‌روی خود می‌بینید، می‌گوید: چون دیپلمم هم در رشته سینماست، طبیعتاً راه دیگری به‌جز فعالیت هنری برای خودم متصور نیستم، ولی هرگز این‌گونه فکر نکرده‌ام که این تنها راه چاره من است، بلکه معتقدم راهی که انتخاب کرده‌ام، خوب بوده و از آن لذت برده‌ام و فکر می‌کنم با وجود همه مشکلات، شرایط تئاتر از زمستان امسال کمی بهتر شده و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. گفتنی است، نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» به نویسندگی دلارام موسوی و سروین کیانی با کارگردانی دلارام موسوی و تهیه‌کنندگی ژاله احمدی کبیر از ۱۱ اسفندماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است.
سیما ‌غلامی، محمدعلی ‌براتی، فاطمه ‌رادمرد، علی ‌حدادی، فرزانه ‌سیری، علیرضا ‌ولی ‌پور و محمد جهانشاهی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی