[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

احزاب آرایش انفعالی گرفته‌اند ، روزنامه شیراز نوین

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه گذشته با مشارکت ۴۳ درصدی مردم فارس برگزار شد و مننتخبان ۱۳ حوزه مشخص شدند، اما تعیین نمایندگان ۲ حوزه دیگر به دور دوم موکول شد. اکنون اظهار پیش‌بینی‌ها و گمانه‌هایی درباره فهرست‌های حزبی و انتخاب مردم شکل گرفته است.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا، منتخب مردم در ۱۳ حوزه انتخابیه فارس در انتخابات ۱۱ اسفندماه مشخص شد و تنها انتخاب نماینده مردم در ۲ حوزه شیراز و زرقان و مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان به دور دوم کشیده شد که احتمالاً تا ۲ ماه آینده برگزار می‌شود.
شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی چهار کرسی و مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان یک کرسی نمایندگی دارد؛ در دور نخست انتخابات تکلیف ۲ کرسی نمایندگی شیراز و زرقان روشن شد و روح‌الله نجابت و جعفر قادری باز هم نماینده شدند و در مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد هیچ‌یک از نامزدها نتوانستند یک‌پنجم مجموع آرا را از آن خود کنند.
در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان علیرضا پاک‌فطرت، سید اسماعیل حسینی، ابراهیم عزیزی و رحمت‌الله مرزوقی برای تصدی ۲ کرسی دیگر نمایندگی مردم در دور دوم رقابت می‌کنند و در مرودشت سیروس سجادیان و اسفندیار عبدالهی برای تکیه زدن بر صندلی سبز نمایندگی مردم تلاش می‌کنند. در ارتباط با تحرکات نامزدهای نمایندگی مردم فارس در این ۲ حوزه و فعالیت‌های حزبی و شکل‌گیری ائتلاف‌ها در این مرحله از انتخابات با ۲ نفر از فعالان و کارشناسان سیاسی فارس گفت‌وگو کردیم.
حمایت شانا از کاندیدای دور نخست خود
دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس در این ارتباط گفت: تاکنون و در سه روز گذشته از اعلام نتایج دور نخست انتخابات، تحرکات در هر ۲ حوزه انتخابیه فارس که به دور دوم کشیده شده، در سطح نامزدها بوده و ائتلاف‌ها و احزاب برای تأیید رسمی نتایج از سوی شورای نگهبان منتظر مانده‌اند. محمدحسین شاکری‌زاده که عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز است، ادامه داد: هنوز جلساتی برای شکل‌گیری ائتلاف و اعلام فهرست مورد حمایت تشکیل نشده، اما احتمال بالایی وجود دارد که شانا در هر ۲ حوزه از همان کاندیدای خود در دور نخست، حمایت کنند.
او عنوان کرد: بر این اساس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد از سیروس سجادیان و در حوزه شیراز و زرقان از ابراهیم عزیزی و سیداسماعیل حسینی حمایت می‌کند.
با این حال به گفته شاکری‌زاده، ممکن است جمعیت پیشرفت و عدالت فارس نظر دیگری داشته باشد.
او اظهار کرد: امیدواریم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، مردم همچون همیشه با عقلانیت و به دور از احساسات و قومیت‌گرایی، با نگاه به کارنامه قابل دفاع نامزدها و کارآمدی، تعهد و فسادستیز بودن آنها، انتخاب کنند.
محمدکاظم کوچکی، از دیگر فعالان سیاسی فارس نیز معتقد است که به احتمال بالا ائتلاف‌های شکل‌گرفته در دور نخست، در این مرحله نیز از همان کاندیداهایی حمایت می‌کنند که پیش‌تر در فهرست‌های آنها جای 
گرفتند.
اثرگذاری نخبگان در رقابت انتخاباتی شیراز و زرقان
با این حال کوچکی‌زاده معتقد است که در دور دوم انتخابات عوامل دیگر نیز می‌تواند مؤثر و تعیین‌کننده باشد.
این فعال سیاسی گفت: از میان چهار نامزدی که رقابت آنها به دور دوم کشیده شد، ۲ نفر از فهرست شانا هستند و ۲ نفر مستقل بودند.
کوچکی‌زاده ادامه داد: از آنجا که ۲ نفر از این نامزدها از چهره‌های دانشگاهی هستند، در این مرحله از انتخابات، جامعه نخبگان نیز می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
تفاوت ۱۸هزار رأیی نفر اول و دوم حوزه انتخابیه فارس را باید در کجا جست؟
این فعال سیاسی فارس با اشاره به نتایج انتخابات ۱۱ اسفند در حوزه شیراز و زرقان، گفت: روح‌الله نجابت با بیش از ۷۸هزار رأی و جعفر قادری با افزون بر ۵۹هزار منتخب مردم شدند. این در حالی است که نجابت در فهرست‌های ارائه شده نبود و خود را منتسب به آنها نمی‌دانست؛ پس این اختلاف نزدیک به ۱۸هزار رأیی را باید در کجا جست‌وجو کرد؟
او ادامه داد: نگاهی جامع به نتایج کسب شده در ۱۵ حوزه انتخابیه فارس، نشان می‌دهد که مردم در این دوره کمتر به گستردگی تبلیغات و گاه «ریخت و پاش‌ها» توجه کردند و خدمت‌رسانی را ملاک قرار دادند.
به اعتقاد کوچکی‌زاده، مردم در این دوره چندان به ائتلاف‌های اعتنا نکردند و به کارنامه خدمتگزاری یا ذات و کنه شعارها و برنامه‌های نامزدها توجه کردند.
دور دومی‌های فارس
علیرضا پاک‌فطرت (اصولگرا) و ابراهیم عزیزی (اصولگرا) ۲ نماینده فعلی مردم شیراز و زرقان به ترتیب با کسب ۵۶هزار و ۳۲۹ رأی و۵۲هزار و ۷۷۱ رأی به مرحله دوم این انتخابات راه یافتند و سید اسماعیل حسینی (اصولگرا) با ۴۹هزار و ۱۱ رأی و رحمت‌الله مرزوقی (اصولگرا) دیگر نامزد انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان در دور دوم هستند.
در حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و نیز اسفندیار عبدالهی (اصولگرا) با ۱۸هزار و ۵۹۸ رأی و سیروس سجادیان (اصولگرا) با ۱۴هزار و ۵۳۰ رأی در دور دوم انتخابات رقابت می‌کنند.
مردم فارس در ۲ حوزه انتخابیه شیراز و زرقان باید حدود ۲ ماه آینده بار دیگر برای تکمیل حماسه حضور خود، پای صندوق‌های رأی بروند و متصدی سه کرسی باقی‌مانده فارس در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی را نیز مشخص کنند.
اکنون باید دید با توجه به ترکیب نامزدهای نمایندگی دور دوم انتخابات مجلس، احزاب و جبهه‌های سیاسی چگونه برای انتخاب سه کرسی باقی‌مانده نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی