[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تخریب باغ‌های شیراز خیانت به مردم است، روزنامه شیراز نوین

فعالان محیط‌زیستی و شهری در نشست علمی و گفتمانی با موضوع فضای سبز شهری شیراز، پیرامون رصد و پایش ساخت تنگ سرخ و همچنین برخورد قانونی با آتش‌سوزی‌های عمدی بحث و تبادل نظر کردند.
به گزارش ایرنا، نشست تخصصی و کارشناسی گفتمان علمی با موضوع فضای سبز شهری شیراز با حضور مسئولان محیط‌زیستی، شهری و دانشگاهی و برخی از اعضای تشکل‌های محیط‌زیست و کارشناسان برگزار شد.
معاون انسانی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس در این نشست و گفتمان علمی با تأکید بر همگانی بودن مسئولیت‌های حفظ محیط‌زیست گفت: وظایف و مسئولیت‌ها برای حفظ محیط‌زیست به دستگاه خاصی مربوط نیست. در ماده ۵۰ قانون اساسی هم صراحتاً این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است.
قاسم نهاوندی با پاسخ‌گویی به سؤالات مطرح شده افزود: این تفکر اشتباهی است که ما فکر کنیم یک دستگاه خاص بتواند همه مشکلات و مسائل محیط‌زیست را حل کند؛ بنابراین آحاد جامعه باید برای حفظ محیط‌زیست دغدغه‌مند باشند.
وی با اشاره به شاخص‌های بین‌المللی عملکرد زیست‌محیطی در کلان‌شهرها یادآور شد: برخی سازمان‌های بین‌المللی بر اساس این شاخص مسائل محیط‌زیست را بررسی و برای کشورها تعیین رتبه می‌کنند. در سال ۲۰۲۴ کلان‌شهر شیراز عنوان پایتخت محیط‌زیست شهرهای آسیایی را به دست آورد. این جایگاه بر اساس شاخص یادشده و در مقایسه با حجم آلودگی‌های بسیاری از شهرهای آسیایی به شیراز داده شده است. البته این رتبه به معنی آن نیست که شیراز هیچ نوع آلودگی ندارد یا چالش‌های محیط‌زیست در این شهر نیست؛ بلکه در مقایسه با کلان‌شهرهای آسیا از وضعیت بهتری برخوردار بوده و قطعاً برای رسیدن به شرایط ایدئال باید تلاش بیشتری کرد.
معاون انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس ادامه داد: از جمله چالش‌های زیست‌محیطی در کلان‌شهر شیراز موضوع سد تنگ سرخ است. محیط‌زیست تاکنون بارها به این موضوع ورود کرده و پیگیری‌هایی انجام داده است.
وی ادامه داد: محیط‌زیست استان فارس با اهمیت دادن به ضوابط و مقررات و قائل بودن به ارزیابی‌های محیط‌زیستی به موضوع سد تتگ سرخ ورود کرد و چشم‌اندازهای وسیع‌تری برای بررسی احداث این سد در نظر گرفت. از این به بعد هم احداث این سد در رصد و پایش محیط‌زیست قرار خواهد داشت و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد هم می‌توانند در این زمینه مطالبه‌گر باشند.
چنار راهدار، همچنان آلوده
نهاوندی به موضوع آلودگی‌های رودخانه چنار راهدار هم پرداخت و افزود: این رودخانه و مسیل آب شیراز قطعاً آلودگی‌هایی دارد. این موضوع هم از مطالبات محیط‌زیست در شیراز است.
وی ضمن تأکید بر اینکه محیط‌زیست یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی است و عملاً فاقد اختیار و وظیفه برای عملیات اجرایی است، بیان کرد: در این حوزه نیز با جدیت ورود شده و بارها موضوع آلودگی چنار راهدار را به مسئولان شهری گوشزد کرده و حتی پرونده‌های قضایی متعددی را به جریان انداخته است. حل معضل چنار راهدار مستلزم همت و همکاری تمامی دستگاه‌های مربوطه بوده و بنا به اظهار مجریان مرتبط، نیاز به اعتبارات کلان دارد.
وی ادامه داد: محیط‌زیست در اندازه توان و بضاعت خود در این موارد ورود کرده و برای حل اساسی چالش‌ها و آلودگی‌ها با تمامی توان پیگیری خواهد کرد.
نهاوندی با بیان اینکه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس در کارگروه کاهش آلودگی هوا با مصوبات و برنامه‌های منسجم برای کاهش آلودگی‌های استان فارس و شهر شیراز اقدامات شایسته انجام داده است، گفت: محیط‌زیست فارس بر کارکردهای مؤثر این کارگروه بسیار حساس است و در برگزاری جلسات منظم آن اصرار و پافشاری دارد.
وی ادامه داد: کلان شهر شیراز در سال جاری ۹۶ درصد روزها هوای پاک و قابل قبول داشته و فقط چهار درصد روزها برای گروه‌های حساس هوای ناسالم وجود داشته است. این در حالی است که هیچ‌کدام از کلان‌شهرها از چنین موهبتی برخوردار نبوده‌اند.
وی اضافه کرد: قطعاً نظارت‌ها و پایش آلودگی هوای شیراز در ایجاد شرایط اثربخش بوده است. بسیاری از صنایع به شدت تحت پایش و مراقبت هستند. همه کشتارگاه‌های دام و طیور مجهز به تصفیه فاضلاب هستند و خوداظهاری ارائه می‌دهند.
معاون انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس به برخی دیگر از اقدامات محیط‌زیست برای سالم‌سازی محیط اشاره کرد و گفت: همه بیمارستان‌های فارس مجهز به دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های بیمارستانی هستند و تمامی واحد‌های صنعتی فعال تصفیه فاضلاب دارند. هرچند در بسیاری موارد هم مشکلاتی وجود دارد و این مشکلات را انکار نمی‌کنیم. وی تأکید کرد: در حوزه مدیریت پسماند در بسیاری از شهرستان‌ها همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید شرایط برای دفع بهداشتی آن فراهم شود.
برای جلوگیری از نابودی باغات شیراز قانون با جدیت عملی شود 
عضو هیئت علمی دانشکده علوم دانشگاه شیراز نیز در این نشست به موضوع تخریب باغات در منطقه قصردشت و دراک اشاره کرد و خواستار شدت عمل و اجرای قانون برای حفظ باغات در مناطق مذکور شد و گفت: تخریب باغ‌ها در شیراز خیانت به مردم است. شیراز شهر زیبایی است که باید در حفظ زیبایی‌های شهری آن بکوشیم و همه ما مسئولیت داشته باشیم و مراقبت کنیم.
احمدرضا خسروی با اشاره به سیل دروازه قرآن شیراز در سال‌های گذشته یادآور شد: سیل سال‌های گذشته در شیراز نتیجه همین تخریب‌ها در طبیعت است. عمران و آبادانی در شیراز باید با اولویت حفظ باغات این شهر باشد. آیا فکر اساسی برای فضای سبز کمربندی‌های شیراز شده است؟ کاشت یک درخت زمینه تنفس سالم برای ۱۸ نفر را فراهم می‌کند و مدیریت شهری شیراز باید با حساسیت بیشتری از فضای سبز شیراز مراقبت کند.
اغلب آتش‌سوزی‌های فضای سبز عمدی است
معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز هم با پاسخ‌گویی به برخی سؤالات مطرح شده، به موضوع آتش‌سوزی‌های عمدی در شیراز اشاره کرد و گفت: بسیاری از آتش‌سوزی‌ها عمدی است.
جواد نقیبی افزود: بقایای این آتش‌سوزی‌ها تبدیل به زغال می‌شود و توسط سودجویان عرضه می‌شود. محیط‌زیست و مسوولان شهری در مناطق مختلف باید نسبت به آتش‌سوزی‌های عمدی واکنش بازدارنده نشان دهند. آتش‌سوزی در مناطق محیط‌زیست نشان داده است که بعد از هر آتش‌سوزی قاچاق زغال به شدت افزایش می‌یابد؛ بنابراین آتش‌سوزی‌ها عمدی است و تردیدی در آن نیست.
آسمان‌خراش به‌جای درخت در شیراز سبز می‌شود
فعال محیط‌زیست، پژوهشگر و عضو تشکل‌های زیست‌محیطی نیز در این نشست با بیان اینکه نگهداری درختان در منازل شهری موضوع مهمی است که باید بیشتر از آن مراقبت شود، گفت: در بسیاری از منازل شهری شیراز درختانی وجود دارد که با تبدیل این منازل به آپارتمان متأسفانه درختان از بین می‌روند.
بهمن ایزدی ادامه داد: با سرعت آپارتمان‌سازی در شیراز پوشش فضای سبز در خانه‌های ویلایی از بین می‌روند و متأسفانه مسئولان شهری توجهی نمی‌کنند. نیاز است در شیراز باغ‌های گیاه‌شناسی تأسیس و مراقبت شود و سازگاری بیشتری ایجاد کرد که فضای سبز شیراز بیشتر مراقبت شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی