[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خام‌فروشی تولیدات فارس ممنوع شود ، روزنامه شیراز نوین

استاندار فارس با بیان اینکه محصولات استان نباید به صورت خام صادر شود، گفت: صادرکنندگان باید همه تلاش خود را برای کیفی‌تر شدن صادرات به کار بگیرند و سرمایه‌گذاری را به سمت صنایع پایین‌دستی، تبدیلی و زنجیره‌های ارزش ببرند.
به گزارش ایرنا، محمدهادی ایمانیه در آیین نکوداشت بیست و هفتمین روز ملی صادرات اظهار کرد: در برهه کنونی هم صادرات واقعی و هم صادرات اسمی افزایش یافته و این در حالیست که تا ۲ سال قبل بخش عمده‌ای از صادرات فارس به نام سایر استان‌ها انجام می‌شد، اما با تلاش‌های صورت گرفته اکنون شاهد صادرات قابل‌توجهی از استان فارس هستیم و امیدوار می‌رود در آینده‌ای نزدیک محصول یا کالایی نباشد که در فارس تولید شده باشد و به اسم استان‌های دیگر صادر شود.
وی ادامه داد: با اینکه شرایط صادرات فارس مطلوب شده، اما اکتفا کردن به این وضعیت کار درست و منطقی نیست و از صادرکنندگان خواهشمندم که تمام تلاش خود را برای کیفی‌تر شدن صادرات به کار بگیرند و سرمایه‌گذاری را به سمت صنایع پایین‌دستی، صنایع تبدیلی و زنجیره‌های ارزش ببرند.
استاندار فارس گفت: بسیاری از صادرات استان که در ۱۰ ماه گذشته حدود ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار بوده، هنوز صادرات خام است و این در حالیست که بخش عمده‌ای از آلومینیوم تولیدی کشور متعلق به آلومینیوم لامرد است، اما به شکل شمش آلومینیوم صادر می‌شود.
وی اضافه کرد: ارتقای جایگاه صادرات در استان فارس در دستور کار است و به طور حتم کمک خواهیم کرد این مهم محقق شود؛ البته تاکنون هم پیگیری‌های بسیاری برای تسهیل امور در این عرصه انجام و حتی نشست‌هایی با بانک‌ها برگزار شده است.
ایمانیه افزود: باید تلاش کنیم محصولات استان فارس به صورت خام صادر نشود؛ با تأسف از سنگ معادن گرفته تا آلومینیوم، فولاد و بسیاری از محصولات تولیدشده در استان به صورت خام صادر می‌شود.
وی از صادرکنندگان خواست که اگر درد را می‌شناسند، نسخه آن را هم بپیچند و در صورتی گله کنند که به نسخه آنها عمل نشود.
به گفته وی، صادرکنندگان باید پیشنهاد جامع، کامل، عملیاتی و جدی ارائه و استانداری فارس هم این پیشنهادات را پیگیری کند.
استاندار فارس با بیان اینکه باید ماهی یک بیانیه از سوی اتاق ایران صادر شود، اظهار کرد: باید پیشنهادهای اعضای اتاق ایران در قالب بیانیه ارائه و برای رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و رسانه‌ها ارسال شود تا با این کار اتاق ایران بتواند بیانیه‌های خود را به کرسی بنشاند.
ایمانیه متعهد شد که اگر این مهم توسط اتاق بازرگانی استان فارس انجام شود، یکی از افرادی خواهد بود که موارد جمع‌بندی شده را با جدیت از رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور پیگیری می‌کند.
وی افزود: در ۲ سال گذشته تلاش شد آنچه از توان استان برمی‌آید در ارتباط با رونق تولید، اشتغال و صادرات انجام شود؛ البته مدعی رفع همه مشکلات نیستیم، اما اگر امروز چیزی باقی مانده دیگر در حد توان استان نبوده است.
وی اضافه کرد: استان فارس هم‌اکنون با دو مشکل اساسی تأمین نقدینگی و تسهیلات و اعتبار برای حمایت از فعالیت‌ها و مشکلات زیرساختی از جمله مشکل آب، برق و گاز مواجه است که حل شدن این مشکلات هم در دست فعالان اقتصادی است؛ البته به طور حتم دولت هم در کنار این قشر برای حل مشکلات خواهد بود.
استاندار فارس با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی استقبال می‌شود، گفت: از سرمایه‌گذاری در حوزه تأمین آب و استفاده از پساب و به‌کارگیری فناوری برای کاهش مصرف گاز و حمایت از انرژی خورشیدی استقبال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ردیف بودجه خوبی برای کاهش مصرف انرژی با بهره‌گیری از فناوری در نظر گرفته شده، گفت: هم‌اکنون چند جای استان فارس برای راه‌اندازی شهرک‌های انرژی خورشیدی در نظر گرفته شده و این مکان‌ها آماده سرمایه‌گذاری است. ایمانیه گفت: افرادی که در شهرستان‌ها از جمله شهر شیراز بخواهند کار تولیدی انجام دهند و با مشکل کمبود برق مواجه می‌شوند، می‌توانند با تولید برق از طریق انرژی خورشیدی به حل این مشکل کمک کنند.
استاندار فارس با بیان اینکه باید چند مؤسسه تأمین نقدینگی در استان ایجاد شود، گفت: جوانان دیپلم و پایین‌تر از دیپلم به شرطی که آماده باشند در کارخانه‌ها کار کنند، بیکار نخواهند ماند و از پتانسیل آنها در این عرصه بهره گرفته می‌شود.
مدیرکل صمت فارس نیز در این مراسم یادآور شد: عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان بر اساس اولویت و مزیت صادراتی کود اوره، محصولات فولادی، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی، پودر و عصاره شیرین‌بیان، سیمان و کلینگر، صنایع الکترونیک، انواع میوه و تره‌بار، خرما، انجیر، رب گوجه‌فرنگی، قیر و صنایع غذایی بودند که هرکدام در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی دارای جایگاه خاص است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی