[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۷۱
  • دوره جدید

گیشه‌ها فرومی‌ریزند، روزنامه شیراز نوین

نگاهی به کم‌فروش‌ترین آثار سینمای جهان در سالی  که گذشت

گیشه‌ها فرومی‌ریزند

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

یادداشت: یکی از اصلی‌ترین دلایل مانایی و جذابیت هنر هفتم، همانا تنوع و یکسان‌گریزی محصولاتش است. شاید سینما هیچ‌گاه نتواند فرمول مشخصی برای کسب ستاره‌های منتقدان و پررونقی گیشه‌ها بیابد. شاید این خاصیت هنر هفتم است که هیچ‌یک از داستان‌هایش از لحاظ محتوایی و کیفی مشابه نیستند و حتی بازآفرینی داستان‌های کلاسیک هم نمی‌تواند نسخه‌ای برابر اصل ارائه کند. شاید این خاصیت خوب سینما باشد که می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور‌ها تأثیرگذار بوده و جوامع انسانی را به سوی بهروزی رهنمون سازد. به همین دلیل است که از سینما به عنوان پیش‌بینیناپذیرترین هنرها یاد می‌شود. در تاریخ سینما با پروژه‌های بزرگی روبرو هستیم که با وجود حضور فیلم‌سازان بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های وسیع، با شکست روبرو شده‌اند و موفق نبودن آنها سبب حیرت کمپانی‌های فیلم‌سازی و صاحب‌نظران سینمایی شده است. در سوی مقابل، با گروهی از آثار روبرو هستیم که در سکوت خبری توسط کارگردانان گمنام به سرانجام رسیدند و محصول ارائه شده توانسته موفقیت‌های شگفت‌انگیزی در آوردگاه‌های معتبر جهانی کسب کند. با رصد آزمون و خطاهایی که در دهه‌های اخیر در عرصه پرده نقره‌ای صورت گرفته، اینک اندیشمندان سینمای غرب به خوبی دریافته‌اند که تماشاگران معاصر با مخاطبان نسل‌های پیشین دارای تفاوت‌های چشمگیری هستند و دیگر نمی‌توان با سناریوهای ملال‌آور و یک‌سویه، اذهان آنها را به سلطه کشــید. به همین دلیل سناریو‌های چندبعدی بر پرده نقره‌ای اکران شدند و با توسل به این حربه، طیف مضاعفی از جامعه برای تماشای آثار مورد علاقه خود به پرده نقره‌ای خیره خواهند شد. اگرچه سینمای غرب به سردمداری ‌هالیوود از لحاظ صور بصری، تکنیک‌های داستان‌سرایی، جلوه‌های ویژه و شیوه‌های پردازش داستان تحسین‌برانگیز است؛ بزرگ‌ترین کارخانه رویاسازی جهان در کالبد گروهی از محصولاتش به دنبال ترویج افکار مسموم و سلطه‌جویانه است. گاهی این مسئله به صورت آشکار و سختگیرانه‌ای همانند آنچه در مجموعه آثار جنگ ستارگان و ماتریکس مشاهده می‌شود در جریان است و گاهی در آثار درام و ملودرام به صورت نرم و زیرپوستی به آنها اشاره می‌شود. با نگاهی به ژرفای داستان‌هایی که در ســینمای ایالت متحده شکل می‌گیرند، درمی‌یابیم بسیاری از اینگونه آثار درحقیقت بازگو کننده ســخنان صاحبان قدرت این کشور نوظهور هستند و هنر هفتم، به عنوان حربه‌ای برای توجیه سیاست‌های استعماری و استثماری آنها درآمده اســت. رنگ و لعاب جذاب آثار پرطمطراق‌ هالیوودی، سبب می‌شود آنها مقبولیت وسیعی در عرصه جهانی یافته و بسیاری از تماشاگران، در پرتو مفاهیمی که به صورت زیرپوستی از سینمای غرب به اذهانشان تزریق می‌شود، دچار شستشوی عقاید حس میهن‌پرستی و قیام در برابر استعمار گردند. به همین دلیل به این نتیجه می‌رسیم که هدف از ساخت یک پروژه سینمایی، همواره گیشه‌های پررونق، کسب ستاره‌های منتقدان و موفقیت اقتصادی نیست. گاهی یک اثر سینمایی به منظور جهت‌دهی افکار عمومی شکل می‌گیرد و اهداف سیاسی و شیوه‌های جدید زندگی در آن مهم‌تر از همه گزینه‌های روی میز است. با نگاهی گذرا به آنچه در محیط پیرامون در جریان است، درمی‌یابیم مسئله اقتصاد هنر در عالم هنر هفتم نیز اهمیت زیادی یافته است. در برهه معاصر، تعدد آثار خوش ساخت سبب می‌شود مخاطبان از هر دستاورد سینمایی استقبال نکرده و در پی فیلم‌های خوش‌ساختی باشند که متضمن القای تعابیر نو و متفاوت اســت. امروزه شرکت‌های فیلم‌سازی با استفاده از نظریه‌های جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اقدام به سرمایه‌گذاری برای ساخت یک اثر داستانی می‌کنند؛ چراکه شکست یک پروژه چند صد میلیون دلاری، فاجعه بزرگی بر پیکره اقتصاد کشــور است و به هر وســیله‌ای باید از بروز آن جلوگیری کرد. با نگاهی به آمار و ارقام فروش فیلم‌ها، درمی‌یابیم شکست‌های تجاری سینمای غرب در مقابل موفقیت‌های مالی که در عرصه گیشه کسب شده، بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است. برای مثال بسیاری از آثاری که با بودجه یکصد میلیون دلاری به ســرانجام رسیده‌اند، به فروشی بالغ بر هشتصد میلیون دلار دست یافته و این فقط به درآمدزایی آنها از محل اکران بازمی‌گردد. این در حالی اســت که سرمایه‌گذاران فیلم از محل فروش نســخه‌های بلوری، دی وی دی، بازی‌های رایانه‌ای و محصــولات جانبی که درباره فیلم و کاراکترهای آن تهیه می‌شوند، به سودهای بســیار کلان‌تری دست خواهند یافت و هنجار‌های مورد نظر آنان در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی به جامعه تزریق شده است. در لیست کم‌فروش‌ترین فیلم‌های سال گذشته با بسیاری از این گونه آثار روبرو  هستیم. «بلوند اتمی»، «دیوار» و «دایره» در زمره آثاری قرار می‌گیرند که با اهداف سیاسی - اجتماعی شکل گرفتند و می‌توان چنین گمانه‌زنی کرد که تأثیرات آنها بر محیط پیرامون بر موفقیت اقتصادی آنان از سوی سازندگان ارجحیت داشته است.

۱- «دیوار»
فروش: ۴میلیون
این درام دلهره‌ای روان‌کاوانه درباره دو سربازی بود که به وسیله یک تیرانداز عراقی زمین می‌افتادند و تنها دیواری بین آن دو قرار داشت و باید از آن بالا می‌رفتند تا خود را نجات دهند. کارگردان داگ لیمن است و بازیگران ارون تیلور جانسن و جان سینا هستند. جالب این که فیلم فقط ۳میلیون هزینه‌اش شده بود. داگ لیمان کارگردانی را از فیلم‌های مستقلی مثل «ولگردها» و «رفتن» شروع کرد. اما آنچه سینماروها را جذب خود کرد فیلم‌های «خانم و آقای اسمیت» و «هویت بورن» بودند. جدیدترین اثر داگ لیمان، «لبه فردا» با بازی تام کروز و امیلی بلانت است که ماجرای پر از هیجانی متعلق به زمانی در آینده است. داگ لیمان این بار فیلم سینمایی «پایان قبیله» را بر اساس کتابی با «پایان قبیله، جستجوی حماسی برای نجات مرد تنها در آمازون» تهیه و تولید می‌کند. 
۲- «ویکتوریا و عبدل»
فروش: ۷/۴میلیون
در این درام تاریخی حکایت رابطه یک جوان هندی «عبدالکریم» با نقش‌آفرینی مایکل گامبون با «ملکه ویکتوریا» با نقش‌آفرینی جودی دنچ است. منتقدان فیلم استیون فریرز را بی‌خاصیت و شخصیت‌ها را «دوبُعدی» به حساب آوردند. ویکتوریا و عبدل فیلمی در ژانر زندگینامه-درام به کارگردانی استیون فریرز و نویسندگی لی‌هال است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این فیلم بر اساس داستانی واقعی است. از ستارگان این فیلم می‌توان به جودی دنچ، علی فضل، ادی ایزارد، تیم پیگات - اسمیت و عدیل اختر اشاره کرد. فوکس فیچرز این فیلم را در ۲۲سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر کرد.
3- «پاریس می‌تواند منتظر بماند»
فروش: ۶/۵ میلیون
الینور کوپولا در این فیلم کمدی به عنوان اولین کار سینمایی‌اش، دست روی قصه‌ای از زندگی زنی به نام دایان لین گذاشته که به دور از شوهر تهیه کننده و موفقش با نقش‌آفرینی الک بالدوین سفری به پاریس می کند. در نقدها آمده که فیلم فاقد جنبه‌های قابل توجه و شخصیت‌پردازی‌های روشن است. النور کاپولا ۸۰ساله همسر فرانسیس فورد کاپولا و مادر سوفیا کاپولا، رومن و جیان کارلو است. او از سال ۱۹۶۳ در عرصه هنری فعالیت می‌کند و با این فیلم برای نخستین بار به کارگردانی اثری داستانی روی آورده است.  او پیشتر در سال ۱۹۹۱ فیلم مستند تحسین شده «قلب‌های تاریکی: آخرالزمان یک فیلم‌ساز» را درباره چگونگی ساخته شدن فیلم «اینک آخرالزمان» همسرش ساخته بود و فیلم‌های مستند دیگری درباره فعالیت‌های همسر و فرزندانش را جلوی دوربین برده است.
۴- «قول»
فروش: ۲/۸میلیون
حماسه‌ای از عشق و ایثار در آخرین روزهای امپراتوری «اتومان» را ترسیم می‌سازد که با یک محصل رشته طب با نقش‌آفرینی آسکر آیزاک و دلداده‌اش با نقش‌آفرینی شارلوت لابون رو در روی حوادث بسیاری قرار می‌گیرند. فیلم از نظر منتقدان نتوانست به کمک سکانس‌های جنگ و صحنه‌های پر زد و خورد توجه منتقدان و تماشاگران را جلب سازد. اسکار آیزاک انگلیسی متولد ۹مارس ۱۹۷۹یک هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است که از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به رابین هود، آگورا، میراث بورن، یک مشت دروغ، مشت ناگهانی، راندن، درون لوین دیویس، دبلیو ای، مردان ایکس: آپوکالیپس اشاره کرد.
۵- «قصر شیشه‌ای»
فروش: ۱۸میلیون
«قصر شیشه‌ای» سرگذشت دختر جوانی با نقش‌آفرینی بری لارسن که در یک خانواده از هم پاشیدگی در جست و جوی راهی برای دستیابی به رویاهایش است. نقش والدین او را وودی‌هارلسن و نیامی واتس بازی می‌کنند. از دیدگاه منتقدان فیلم که از روی یک داستان واقعی برداشت شده، موفق نشده عمیقاً روابط و فضا را تجسم بخشد. در خلاصه داستان آمده است: یک دختر جوان در خانواده‌ای فقیر به سنی می‌رسد که آرزوهای بزرگی را پیش روی خود می‌بیند. اما مادر هنرمند و پدر الکلی‌اش مانع بزرگی بر سر راه او هستند و این مسئله باعث بروز حوادثی در زندگی او می‌شود. نائومی الن واتس متولد سپتامبر ۱۹۶۸ هنرپیشهٔ انگلیسی-استرالیایی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را با بازی در فیلمی درام به ‌نام تنها برای عشق در استرالیا آغاز کرد و سپس در سریال‌های تلویزیونی هی بابا..!، عروس‌های مسیح و خانه و دوری و در کنار نیکول کیدمن و تانیدا نیوتون در فیلم کمدی-درام فیلترینگ ظاهر شد. واتس پس از آمدن به ایالات متحده آمریکا، در فیلم‌های دختر تانک کودکان ذرت ۴: گردهمایی و زیبایی خطرناک و همچنین سریال تلویزیونی خواب‌گردها نقش‌آفرینی کرد.
۶- «دایره»
فروش: ۲۰میلیون
اما واتسون و تام هنکس بازیگران این اثر علمی- تخیلی دلهره‌آور هستند و ماجرای زنی که در آرزوی یافتن شغلی در یک کمپانی عظیم تکنولوژی است. فیلم با نظریات منفی رو به رو شد و در سرتاسر دنیا فقط به ۳۳میلیون دست پیدا کرد. دایره  به نویسندگی و کارگردانی جیمز پانسولت است که بر اساس رمانی به همین نام، از دیو اگرز ساخته شده است. از بازیگران آن می‌توان به تام هنکس، اما واتسون، جان بویگا، کارن گیلان، پتن اسوالت و بیل پاکستون اشاره کرد. نخستین نمایش فیلم دایره در تاریخ ۲۶آوریل ۲۰۱۷ در جشنواره فیلم ترایبکا بود و سپس در آوریل ۲۰۱۷ توسط اروپاکورپ و اس‌تی‌ایکس اینترتینمنت اکران شد. پانسلت در سال ۱۹۷۸ در آتن، جورجیا به دنیا آمد. پدربزرگش ویلیام تیسون یک نقاش بود. پدرش نیز یک پروفسور بازنشته از دانشگاه جرجیا است. او در دبیرستان سدار شوالز در آتن درس خواند و مدرک لیسانس خود را از دانشگاه ییل گرفت و بعد از آن وارد دانشکاه کلمبیا گردید و در رشته بازیگری فارغ‌التحصیل شد. او همچنین مدرک فیلم‌نامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی از مدرسه هنر، فیلم و تلویزیون UCLA دریافت کرده است. شروع حرفه او با نویسندگی و کارگردانی سه فیلم کوتاه به نام‌های کوهستان فروریخته، بلیت‌های شلوغ و جونباگ و‌هاریکین آغاز گردید. همچنین به عنوان کمک کارگردان در مستند کوتاهی به نام ما همچنین چیزی را دیده‌ایم دربارهٔ پری دریایی دریاچه ویکی واشی اسپرینگز همکاری داشت.
۷- «فریب‌خوردگان»
فروش: ۲۳میلیون
سوفیا کوپولا بر مبنای رمان توماس کالینان که ماجرایش در یک مدرسه دخترانه ویرجینا می گذرد، رنج و خشم دوره جنگ‌های داخلی آمریکا را ترسیم می‌سازد. کلینت ایست وود در همین داستان به کارگردانی دان سیگل در سال ۱۹۷۱ ظاهر گشت و فیلمی ماندگار به جا گذارد، اما فیلم سوفیا کوپولا با بازی‌های کالین فارل، نیکول کیدمن، کریستین دانست و ال فانینگ با همه خوبی‌هایش توفیقی نیافت.  کلینتون «کلینت» ایستوود جونیور شهرت جهانی‌اش را با بازی در فیلم‌های سه‌‌گانهٔ دلار، به نام‌های یک مشت دلار، به‌خاطر چند دلار بیشتر و خوب بد زشت کسب کرده‌است. هر سه این فیلم‌ها اثر کارگردان ایتالیایی، سرجیو لئونه است.
۸- «رودخانه باد»
فروش: ۳۰میلیون
رودخانه ویند یک فیلم مهیج آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی تیلور شریدان است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده‌ است. در این فیلم جرمی رنر، الیزابت اولسن، جان برنثال و کلسی چو ایفای نقش می‌کنند. این فیلم برای رقابت در بخش نوعی نگاه هفتادمین جشنواره فیلم کن انتخاب شده بود. نخستین نمایش رودخانه ویند در طی جشنواره فیلم ساندنس بود و همچنین توسط واینستین کمپانی اکران شد. داستان جنایی- پلیسی پُر راز و رمز درباره یک مأمور اف بی آی با نقش‌آفرینی الیزابت اولسن است که به همراه تیم خود مشکوک به قتل مردی با نقش‌آفرینی جرمی رنر می‌شوند، کسی که احتمالاً دختر سرخ‌پوستی را به قتل رسانده است. منتقدان آن را قوی با شخصیت‌هایی گیرا توصیف کردند ولی تماشاگران نپسندیدند.
۹- «شب سخت»
فروش: ۴۷میلیون
این کمدی سیاه آمریکایی ساخته لوسیا آنیه لو، در حقیقت فیلمی دخترانه است. ماجرای پنج دوست دختر صمیمی دانشگاه که پس از گذشت ۱۰سال تصمیم می‌گیرند یکدیگر را در روزهای تعطیل آخر هفته در «میامی» ملاقات کنند. اسکارلت جوهانسن، کیت مک کیتون، زو کراویتس و الینا گلیزر بازیگران فیلم هستند. با آن که تصور می‌رفت فیلم حسابی فروش کند، اما تماشاگران را زیاد خوش نیامد. اسکارلت جوهانسون متولد سال ۱۹۸۴ در نیویورک بازیگر دانمارکی تبار است. اسکارلت چهار بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر گوی طلایی شده ‌است. 
۱۰- «بلوند اتمی»
فروش: ۹۵میلیون
فیلمی تخیلی که شارلیز ترون در جایگاه بازیگر و تهیه‌کننده سال‌ها مشتاق ساختن آن بود، با سردی مواجه شد. قصه یک مأمور M16 با نقش‌آفرینی ترون است که در زمان جنگ سرد به برلین می‌رود تا در مورد قتل مأمور سابق تشکیلات آنها تحقیق کند. فیلم با همه شگردهای کامپیوتری نتوانست باب طبع عامه واقع شود. شارلیز ترون هنرپیشه و تهیه‌کننده اهل آفریقای جنوبی است. ترون کار خود را از اواخر دههٔ ۹۰ و با بازی در فیلم‌هایی چون دو روز در دره، جو یانگ نیرومند، وکیل مدافع شیطان و قوانین خانه سایدر آغاز کرد. او برای بازی در نقش قاتل سریالی زن در هیولا توانست علاوه بر کسب نقدهای مثبت منتقدان، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را ببرد تا اولین آفریقایی باشد که در رده بازیگران، موفق به کسب اسکار می‌شود. همچنین وی برای بازی در فیلم سرزمین شمالی نامزد جایزه اسکار شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی