[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۰۵
  • دوره جدید

بقچه سبزی‌ها یا موموس، روزنامه شیراز نوین

مواد لازم برای 4نفر
آرد سفید: 1 پیمانه
روغن: یک دوم قاشق چایخوری
نمک: یک چهارم قاشق چایخوری
آب: 2-3 قاشق غذاخوری بسته به نیاز هنگام ورز دادن
برای مواد میانی
کلم خرد شده: یک دوم پیمانه
هویج خرد شده: یک دوم پیمانه
لوبیا سبز خرد شده: یک سوم پیمانه
فلفل دلمه ای خرد شده: یک چهارم پیمانه
پیازچه: 2 عدد
سیر: 2-3 حبه
سس سویا: 1 و یک دوم قاشق چایخوری
فلفل سیاه: یک دوم قاشق چایخوری
روغن: 1 قاشق غذاخوری
نمک: به مقدار لازم

بقچه سبزی‌ها یا موموس پیش غذای محبوبی در میان مردم تبت است. این غذا مثل پیراشکی از خمیری تشکیل شده که میان آن سبزی‌های تفت داده شده قرار می‌گیرند. اما برخلاف پیراشکی، بقچه سبزی‌ها را سرخ نمی‌کنند بلکه آن را بخارپز می‌کنند. به همین علت هم غذای سالم‌تری است و چربی و کالری کمتری هم دارد. مواد میانی بقچه سبزی‌ها که در اینجا ذکر شده‌اند پیشنهادی هستند و شما می‌توانید به سلیقه خود از سبزی‌های دیگر هم برای تهیه این غذای سبک استفاده کنید یا مقادیر را به دلخواه تغییر دهید.

 

طرز تهیه
مرحله اول
آرد، نمک و روغن را در کاسه‌ای بریزید و با هم مخلوط کنید.
مرحله دوم
آب را به تدریج اضافه کنید و ورز بدهید تا خمیر خودش را بگیرد و به دست نچسبد. آن را بپوشانید و 30دقیقه کنار بگذارید.
مرحله سوم
همه سبزی‌ها (کلم، هویج، فلفل دلمه، لوبیا سبز) را به شکل خیلی ریز خرد کنید. می‌توانید برای این کار از غذاساز استفاده کنید.
مرحله چهارم
کف تابه‌ای را چرب کنید و روی شعله بگذارید تا داغ شود. سیر را رنده کنید و 2-3دقیقه در تابه تفت بدهید. پیازچه را هم که از قبل خرد کرده‌اید اضافه کنید و 10-15ثانیه دیگر تفت بدهید (ساقه پیازچه را هم خرد کنید اما آن را برای بعد کنار بگذارید.).
مرحله پنجم
حال همه سبزی‌های خرد شده را اضافه کنید. اگر تابه شما ضخیم است شعله را زیاد کنید. 2-3دقیقه سبزی‌ها را تفت بدهید.
مرحله ششم
نمک، فلفل و سس سویا را اضافه و مخلوط کنید. 2-3دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید. شعله را خاموش کنید و ساقه پیازچه خرد شده را با مواد مخلوط نمایید. بگذارید سبزی‌ها خنک شوند.
مرحله هفتم
خمیر را دو تکه کنید و هر تکه را به صورت لوله‌ای باز کنید. سپس با چاقو هرکدام را 6-7تکه کنید.
مرحله هشتم
هر تکه از خمیر را به صورت توپی دربیاورید و روی آنها را با دستمال مرطوب بپوشانید. یکی از توپ‌های خمیری را بردارید و روی سطح آردپاشی شده با وردنه به شکل دایره‌ای کوچک باز کنید (قطر دایره حدود 7-8سانتی‌متر). سعی کنید مرکز دایره ضخمیم‌تر و اطرافش نازک باشد.
با انگشت دور تا دور دایره خمیری را خیس کنید (این مرحله هم اختیاری است).
مرحله نهم
یکی دو قاشق از سبزی‌ها را وسط خمیر بریزید.
حال یک گوشه از خمیر را بلند کنید و شروع به چین دادن کنید.
این کار را ادامه دهید تا خمیر به شکل بقچه دربیاید. با فشار انگشت سر بقچه را ببندید، طوری که اثری از سبزی‌های داخل آن دیده نشود.
اگر این کار برایتان سخت بود می‌توانید مثل پیراشکی، دایره را از وسط تا کنید و لبه‌ها را به هم بچسبانید.
مرحله دهم
کف تابه بخارپز را چرب کنید. بقچه‌های سبزی‌ها را داخل آن بچینید.
5-6دقیقه بخارپز کنید تا خمیر کمی حالت شفاف پیدا کند و با دست زدن، به دست نچسبد. زمان پخت بسته به ضخامت خمیر می‌تواند کمی متغیر باشد. 

 

نکته‌ها
بیش از حد موموس‌ها را نپزید، چون در این صورت خمیر سفت می‌شود.
موموس را معمولاً همراه با سس تند سرو می‌کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی