[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مساجد دروازه مدینه فاضله هستند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
هم‌زمان با فرا رسیدن سالروز تأسیس کانون‌های مساجد کشور «گردهمایی اصحاب، مدیران کانون‌های فرهنگی هنری و فعالان مساجد استان فارس» برگزار شد. این مراسم با حضور استاندار فارس، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، ائمه جماعات فارس، اصحاب مساجد، مدیران کانون‌ها و مسئولان استانی و شهری با همراهی اصحاب رسانه در حرم مطهر حضرت سید علاالدین‌حسین(ع) شیراز برگزار شد.
محلات مسجدمحور شوند
استاندار فارس در این مراسم بیان کرد: در بسیاری از ساعات شبانه‌روز، مسجد تعطیل است و در بعضی مناطق مساجد ناتمام وجود دارد یا حتی برخی مناطق بدون مسجد هستند. محمدهادی ایمانیه گفت: خانه عالم باید کنار خانه خدا باشد تا روحانی مسجد بتواند به فعالیت‌های مسجد کمک کند؛ لذا باید همت کنیم تا ساعات حضور در مساجد را افزایش دهیم. رئیس شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان فارس اضافه کرد: اگر حضور در مسجد فعال باشد، مردم با همت خودشان و با شور و نشاط به فعالیت می‌پردازد؛ همچنین تعداد رتبه‌بندی مساجد باید براساس جوانانی که جذب می‌شود قرار داده شود. ایمانیه با بیان این که همت ربطی به ثروت ندارد، چه بسا ثروتمندی که همت ندارد، افزود: خوش‌سلیقگی و انگیزه و تلاش باعث می‌شود یک محله، مسجدمحور شود و وقتی این اتفاق بیفتد مشکلات کمتر شده و به مدینه فاضله نزدیک می‌شویم.
تقویت کارکردهای تربیتی در مساجد
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، می‌کوشیم تا فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی با رویکرد و هدف تربیتی به مساجد باز گردند. مهدی مقدم در گردهمایی اصحاب، مدیران کانون‌های فرهنگی هنری و فعالان مساجد فارس اظهار کرد: هنرهای مختلف از معماری و تذهیب تا خوشنویسی، نمایش و موسیقی در نوع عالی آن که در قرآن و اذان جلوه می‌کند از مسجد و با مسجد بوده و هست و باید بکوشیم بار دیگر هنر به مساجد برگردد. وی ادامه داد: این اتفاق باید با همت و برنامه‌ریزی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رقم بخورد.معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تأکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد باید تربیت‌محور باشد؛ در اینجا تئاتر برای تئاتر و سرود برای سرود معنایی ندارد، بلکه باید هدف راهبردی آن وضوح تربیتی باشد. مقدم اذعان کرد: براساس آمار عجیبی که به تازگی ارائه شد، تعداد مؤسسه‌های قرآنی بیرون از مساجد از فعالیت‌های قرآنی داخل مسجد بیشتر است و این یعنی حتی قرآن را نیز از مسجد بیرون برده‌ایم که این باید اصلاح شود و فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی هنری به مسجد بیاید. وی گفت: مراجعه و رجوع ما به مسجد بحثی تاکتیکی نیست که اکنون و براساس شرایط حساس کنونی برای رونق گرفتن مساجد دنبال شود، بلکه از اساس مساجد باید این‌گونه باشد.معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور اظهار کرد: کنش‌ها و شأن اجتماعی و ساحت اجتماعی همه ما در مسجد رقم می‌خورد.مقدم اعلام کرد: ثبت کانون‌های نخبه‌پرور مساجد نیز با همکاری بنیاد ملی نخبگان دنبال می‌شود و تفاهم‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.
مساجد محل گفت‌وگو هستند
مدیر مؤسسه مسجد در ادامه این گردهمایی با بیان اینکه مسجد تنها برای اقامه نماز نیست، گفت: مسجد جای رفیق‌یابی، گفت‌وگو، مذاکره و انتقال علم و معرفت است. حجت‌الاسلام تقی قرائتی با اشاره به جایگاه رفیع مسجد در اسلام اظهار کرد: مسجد جایی است که پیامبر(ص) خادم آن و قرآن، اول بر آن نازل شده است، باید جایگاه مسجد را بشناسیم و اهمیت تنفس در فضای مسجد را بدانیم. وی افزود: امروز دنیای مهارت و تخصص است و باید در زمینه جذب گروه‌های سنی مختلف به مسجد نیز با تخصص عمل کرد و سنجید که اشکال کار کجا بوده است. قرائتی اضافه کرد: مسجد نیازمند مدیر نیست، بلکه نیازمند خادم است، باید وقت گذاشت و به آن خدمت کرد؛ امروز می‌توانیم شمار بالایی از منکرها و بدعت‌ها را برشماریم که به فضای مسجد راه‌ یافته و باید اصلاح و تطهیر شود. وی گفت: هر کسی می‌تواند باید در مسجد یک خدمت ارائه کند و مساجد محل ارائه خدمت باشد نه اینکه تنها از آن استفاده کنیم.رئیس مؤسسه مسجد یادآور شد: مسئولان انقلابی و شهدای کشور برخاسته از مسجد هستند و همواره در سیل‌ها و زلزله‌ها خدمات مسجدی زودتر از امدادی‌ها به کمک مردم رسیده است. قرائتی با اشاره به جایگاه بانوان در جامعه و خانواده تأکید کرد: به حضور بانوان در مساجد توجه کنید.
رئیس مؤسسه مسجد گفت: حضور مردم در مساجد کشور از مهرماه امسال تاکنون روند افزایشی داشته است. وی افزود: اما در حالی که ماه مبارک رمضان گذشته جمعیت مردم مساجد دنیا بیش از سه برابر شده، این میزان در ایران به حدود ۲ برابر رسیده که باید این اختلاف با مهارت و تخصص بررسی شود.قرائتی گفت: براساس آمارها، ۸۰ درصد بیماری‌های جسمی ریشه روحی دارد و مسجد بهترین بیمارستان امراض روحی است. رئیس مؤسسه مسجد اظهار کرد: رونق مسجد بیش از یک پاسگاه امنیت ایجاد می‌کند و اگر مسجد نسازیم و به آن نپردازیم باید کانون اصلاح و تربیت و زندان و مراکز قضایی بسازیم.
او پیشنهاد کرد: باید انتخاب رشته و همسر از داخل مسجد شکل گیرد و مسجد فضایی برای گفت‌وگو و خدمت باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی