[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی تاریخ کشور، روزنامه شیراز نوین


وزیر نفت پس از امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی تاریخ کشور به ارزش ۲۰میلیارد دلار برای فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با انتقاد از کم‌کاری دولت گذشته در توسعه این پروژه گفت: می‌توانستیم در ۸ سال پیش شاهد اجرای این پروژه باشیم که به شکر خدا این تصمیم در این دولت گرفته شد.
به گزارش ایرنا، وزیر نفت با تأکید بر اینکه تحریم‌ها و خراب‌کاری‌ها نتوانست مانع رشد و پیشرفت صنعت نفت شود، گفت: با وجود تحریم‌ها به هرکجا که اراده کنیم نفت صادر می‌کنیم و با اقدام جهادی مشکلات را رفع کردیم. جواد اوجی در مراسم امضای قراردادهای اجرای طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با پیمانکاران ایرانی، اظهار کرد: اکثر ذخایر گازی کشور در پارس جنوبی قرار دارد و خوراک پالایشگاه، پتروشیمی و حتی تولید بنزین کشور نیز به پارس جنوبی وابسته است. وی افزود: می‌توانستیم در ۸ سال پیش شاهد اجرای این پروژه باشیم، اما برای اجرای این پروژه نیاز به تصمیم‌گیری بود که به شکر خدا این تصمیم در این دولت گرفته شد. وزیر نفت گفت: تولید گاز از پارس جنوبی به صورت میانگین برابر با ۷۰۷میلیون مترمکعب است و این تولید به معنای افت فشار 
است.
اوجی بیان کرد: خوشبختانه قبل از اینکه افت فشار در مخازن گاز رخ دهد، جلوی آن را گرفتیم و سبب افزایش ظرفیت برداشت تا ۹۰ TCF شدیم که سبب ایجاد عایدی ۹۰۰میلیارد دلاری برای کشور خواهد شد. وی ادامه داد: توسعه میدان آزادگان نیز در دستور کار قرار گرفته که با حضور رئیس‌جمهور عملیاتی خواهد شد و ما در این کار فازهای مرزی را در اولویت قرار داده‌ایم. وزیر نفت اعلام کرد: ذخیره سوخت خود را در سال جاری به یک‌میلیارد لیتر و ذخیره گاز را نیز به ۳میلیارد مترمکعب افزایش دادیم. اوجی گفت: با وجود سنگین‌ترین تحریم‌ها به هرکجا که اراده کنیم نفت صادر می‌کنیم و موفقیت‌های دولت سبب شد که دشمن روی این صنعت تأکید کند؛ چنانچه در ۴ خط شبکه سراسری گاز اقدام خراب‌کارانه انجام دادند، اما با اقدام جهادی توانستیم این مشکلات را رفع کنیم.وی تأکید کرد: نه تحریم‌ها توانست مانع کار و پیشرفت ما شود و نه خراب‌کاری‌ها و اکنون شاهد افزایش رشد اقتصادی طبق آمار بانک مرکزی هستیم. به گزارش ایرنا، قرارداد اجرایی طرح فشارافزایی میدان گازی پارس‌جنوبی امروز با ۴ شرکت ایرانی پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مپنا امضا شد. میزان سرمایه‌گذاری در این طرح، ۲۰میلیارد دلار بوده که ۹۰تریلیون فوت مکعب گاز و ۲میلیارد بشکه میعانات گازی به تولید کشور اضافه می‌کند که ارزش آن ۹۰۰میلیارد دلار است. در طرح فشارافزایی، منطقه خلیج ‌فارس به ۷ هاب تقسیم می‌شود و هر هاب دارای ۴ سکو و مجموعاً ۲۸ سکو می‌باشد. از این تعداد ۱۴ سکو مختص فشارافزایی است که ۴ توربو کمپرسور ۳۰ مگاواتی روی هریک از آنها مستقر می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی