[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۴۳
  • دوره جدید

ابرقهرمانان در مسلخ گیشه، روزنامه شیراز نوین

   داستان ابرقهرمان ها
در قسمت قبلی سوپرمن دیدیم که یک ژنرال وفادار ارتش در مترو شهر گاتهام توسط مرد کرپتونی کشته می‌شود. این مقام بلندپایه از دوستان نزدیک بتمن است و کشته شدن او مسبب برافروخته شدن آتش نفرت و انتقام میان دو ابرقهرمان می‌شود. آنها بارها و بارها در سکانس مختلف فیلم به ضرب و جرح یکدیگر می‌پردازند و با استفاده از اسلحه‌های مختلف و قدرت‌های فرازمینی به یکدیگر صدمه می‌زنند. در این میان کاراکتر جوکر به عنوان دشمن قدیمی بتمن به فیلم وارد می‌شود. او جسد ژنرال ارتش را از زیر آوارهای مترو بیرون می‌کشد و با سنگ هایی که از تریپتون به همراه سوپرمن آمده، ترکیب می‌کند. حاصل این تغییرات ژنتیکی به یک هیولای اهریمنی تبدیل می‌شود که تنها با سلاح‌های خاص از پا در می‌آید. در اینجاست که با اتحاد قهرمانان بازنشسته، عدالت طلوع می‌کند و بتمن و سوپرمن در گستره شهر گاتهام به پیکار هیولا می‌روند. با گذشت دقایقی از نبرد آنها با یکدیگر، کاراکتر جنگجویی افسانه‌ای از ناکجاآباد به فیلم تزریق می‌شود و هر سه آنها درصدد بازگشت امنیت به گاتهام برمی‌آیند. 
             نقد فیلم 
«بتمن علیه سوپرمن» همه مشخصات یک فیلم و مضحک را داراست. با گذشت یک ساعت از فیلم درمی‌یابید که خبری از مقدمه به منظور آماده سازی ذهن مخاطب نیست و نویسندگان یکراست به سراغ بطن فیلم رفته‌اند. پس از عبور از این اشتباه، تماشاگر با سیلی از اتفاقات بی‌ربط مواجه می‌شود. بتمن و سوپرمن از هر فرصتی برای مصدوم کردن یکدیگر استفاده می‌کنند و شدت ضربات آنقدر قوی است که دیوارهای بتونی را  از هم فرو می‌پاشد. اما ابرقهرمان‌های ضدضربه قصه، خون از بینی‌شان جاری نمی شود و خراشی بر پیکرشان نمی‌افتد. در حقیقت به فیلمنامه نویس توصیه شده است که تا جای امکان بر تعدد سکانس‌های زد و خورد در فیلم اضافه کند و در این میان وجود ارتباط منطقی و داستانی فیمابین آنها از هیچ درجه اهمیتی برخوردار نیست. با نزدیک شدن به سی دقیقه پایانی فیلم، یک هیولای کریه المنظر در مقابل سوپراستارهای فانتزی قرار می‌گیرد. ظاهراً اصل ضدضربه بودن و خدشه ناپذیری در میان کاراکترهای خوب و بد قصه به طور مساوی تقسیم شده است. چرا که میزان ضربات وارد شده به هیولا نیز هیچ تأثیری بر رفتار و پیکره او نداشته و تنها بر شدت هیاهویش می‌افزاید. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که «بتمن علیه سوپرمن» در گام اول به تمامی قواعد منطقی در جهان طبیعی پشت کرده و در معیارهای فیلمنامه نویسی نیز از آداب و سنت‌هایی که برای آن تعریف شده پیروی نمی کند. از سوی دیگر همه کاراکترهای قصه دارای میمیک خشک و منجمدی هستند و تماشاگر با مشاهده آنها دچار کسالت و یأس فلسفی می‌شود. از دیدگاه سخت افزاری هم «بتمن علیه سوپرمن» چنگی به دل نمی زند. جایگاه دوربین در این اثر اکشن آن قدر ثابت و بی‌تحرک است که تماشاگر به ناچار در برخی از سکانس‌ها جایش را عوض می‌کند تا از زاویه‌ای متفاوت به داستان نگاه کند. تنها موردی که می‌توان به آن اتکا کرد، مبحث جلوه‌های ویژه است. تصاویر ساختگی در این اثر تفاوتی با مناظر پیرامون ندارند و تشخیص واقعی نبودن آن‌ها دشوار است. گروه جلوه ویژه با چنان تبحری سکانس‌های تعقیب و گریز و رویارویی قهرمان‌های قصه را پایه ریزی کرده‌اند که تماشاگر را به تحسین وا می‌دارد. از سوی دیگر تصاویر تخریب گاتهام با ظرافت پیچیده‌ای توسط کارگردان پایه ریزی شده است و از نقاط قوت واپسین ساخته اسنایدر به حساب می‌آید. 
            ذبح ابرقهرمان 
تا قبل از «طلوع عدالت» کاراکترهای بتمن و سوپرمن به عنوان ابرقهرمان‌های قدیمی دارای جایگاه و منزلت باشکوهی بودند. آنها از نسل اول قهرمانان فاقد پیشینه تاریخی در هالیوود به حساب می‌آیند. نسلی از شخصیت‌های فانتزی که توسط مردم آن دوران به خوبی پذیرفته شده و مقبولیتشان تا به حال ادامه یافته است. اما مارول در اقدامی جنون آمیز تصمیم گرفت تا آنها را در مقابل هم قرار دهد و ابهتشان را در هم بکشند. قراردادن شخصیت‌های صیقل یافته‌ای در یک اثر واحد سینمایی به معنای در نظر گرفتن جایگاه نقش دوم برای آنهاست و مسلماً تبعات خوبی برای آنها به دنبال نخواهد داشت. این در حالی است که در این گونه آثار معمولاً ابرقهرمان‌ها به عنوان یکه تاز میدان مطرح می‌شوند و تمامی توجهات پیرامون بر آنها متمرکز می‌شود. اما اشتباه وارد کردن دو کاراکتر پرفروش در یک اثر،  آن هم در مقابل هم برای مارول، گران تمام خواهد شد و مقدمات کمرنگ شدن آنها را به دنبال خواهد داشت. البته این پروژه بیش از این در «انتقام جویان» با موفقیت اجرا شده بود. اما تفاوت «انتقام جویان» با «طلوع عدالت» این است که در فیلم اول گروهی از نوکاراکترها، بدون پیشینه قبلی با یکدیگر به نبرد می‌پردازند و لطافت‌های کمیک به منظور اجتناب از خشونت‌های داستانی در آن گنجانده شده است. اما در فیلم دوم با سوپراستارهای قدیمی روبه رو هستیم که هر یک از آنها دارای قدمت و ابهت بالفطره خود هستند و نمی توان به سادگی از آنها گذشت؛ البته در «طلوع عدالت» خبری از دستمایه‌های طنز نیست و داستان در جدی ترین شیوه ممکن روایت می‌شود. 
          آقای کارگردان 
زاک اسنایدر یک کارگردان فانتزی‌باز است که علاقه زیادی به مجموعه فیلم‌های تخیلی دارد. وی در سال 2004 فعالیت خود را با یک اثر ضعیف با نام «طلوع مرگ» آغاز کرد و نتوانست نظر مساعد منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. پس از آن تصمیم گرفت تا به استفاده افراطی از جلوه‌های ویژه رو آورد. وی به خوبی می‌دانست که در هزاره سوم میلادی خیل عظیمی از علاقه‌مندان پرده نقره‌ای به ساختارشکنی‌های بصری روی آورده اند و فعالیت در این زمینه می تواند با استقبال و گیشه‌های شلوغ روبه‌رو شود. پس از آن قسمت‌های اول و دوم یک اثر که دچار تحریف تاریخی شده بود را کارگردانی کرد و همانند گذشته با نقدهای منفی زیادی پیرامون «300» روبه‌رو شد. وی در زمره کارگردانانی قرار می‌گیرد که تمام تفکراتش را پیرامون سینمای تجاری قدرتمند قرار می‌دهد و برای ارزش گذاری منتقدان اهمیتی قائل نیست. در همین راستا وی قرارداد یک‌طرفه‌ای را با کمپانی فیلمسازی برادران وارنر به مدت 8 سال امضاء نموده و موظف است تا طبق نظارت و تصمیم گیری این شرکت بزرگ به فعالیت بپردازد. پروژه بعدی برادران وارنر برای اسنایدر مجموعه آثار لیگ عدالت است که از روی یک بازی کامپیوتری با همین عنوان ساخته می‌شود. 
پس از فیلم بدساخت و ناامیدکننده «طلوع عدالت» می‌توان انتظار داشت که کاراکتر این دو ابرقهرمان توسط منتقدان به صلابه کشیده شود و احترامی که پیش از این برایشان وجود داشت، خدشه دار گردد. هر چند نظر دوستداران خردسال و نوجوان این گونه آثار با منتقدان وجه تمایز زیادی دارد و میزان فروش 900 میلیون دلاری فیلم گواهی بر این ادعاست. منتقدان برای «طلوع عدالت» نمره ضعیف 5/5 از مجموع ده امتیاز را در نظر گرفتند و تماشاگران که قشر اعظم آن را کودکان تشکیل می‌دادند به اختصاص 5/7 امتیاز رسیدند. «طلوع عدالت» محصول سال 2016 برادران وارنر است و علی‌رغم گیشه‌های موفق هنوز خبری از قسمت دوم آن به گوش نمی‌رسد.  

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی