[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تکاپوی فارس در اتوبان توسعه، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به گفته استاندار فارس، سفر ریاست‌جمهور به استان فارس پرخیر و برکت بوده است. محمدهادی ایمانیه ظهر سه‌شنبه بیست ‌و دوم اسفند در نشست خبری با خبرنگاران که پیرامون مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهور به استان برگزار شد، خاطرنشان کرد: برای ۱۶۰ مصوبه استان بالغ بر ۲۷هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرد و مبلغ ۱۰هزار میلیارد تومان وام و تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها به مؤسسات اقتصادی تعیین شد.
 اجرایی‌شدن بیش از 85 درصد از مصوبات سفر اول
وی افزود: در سفر دوم آیت‌الله رئیسی و اعضای هیئت دولت که در مهر سال‌ جاری صورت گرفت، مصوبات حوزه به حوزه از سوی دولت به استان ابلاغ شد. استاندار فارس از اجرایی شدن بیش از 85 درصد از مصوبات سفر اول ریاست‌جمهوری به فارس خبر داد و گفت: کارخانه کاغذسازی زاگرس مراحل نهایی فاز اول را طی می‌کند و امید است به زودی فعال شود. مسائل مربوط به کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز هم تا حدودی حل شده است. زمینی هم در منطقه ویژه پیش‌بینی شده که به زودی ساخت کارخانه جدید نرگس شیراز آغاز شود. ایمانیه عنوان کرد: تکمیل باند وم فیروزآباد- جم، احداث باند دوم جهرم- لار- بندرعباس، خط آهن اقلید- یزد، بزرگ‌راه تنگ خیاره- لپویی، تکمیل بیمارستان 313 تختخوابی خاتم‌الانبیاء(ص)، سد نرگسی، سد کوار، تالار مرکزی شیراز، موزه منطقه‌ای، آب‌رسانی به فارس از دو ناحیه و… هم از جمله پروژه‌هایی است که در سال آینده عملیات اجرایی آنها تداوم خواهد یافت. او بیان داشت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه فاضلاب بلوار اتحاد در منطقه هفت شهرداری شیراز وجود داشت، برای اولین بار در مصوبات دولت برای رفع این مشکل از یک محله نام برده شد. ایمانیه خاطرنشان کرد: تعداد ۱۲۵ مصوبه مربوط به هر وزارتخانه است و تعدادی مربوط به دستگاه‌های اجرایی همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و سازمان‌هایی است که مستقیماً زیر نظر دولت هستند و مصوبات هر یک به صورت تفکیکی تعیین شده است.
 تکمیل پروژه‌ها با بودجه‌های متمم
وی تأکید کرد: استان فارس در سفر دوم رئیس‌جمهور، بیش از سه برابر مصوبات سفر اول از نظر ریالی تحقق داشته است؛ این در حالی است که برای اجرای پروژه‌ها، بودجه متمم اضافه می‌شود. استاندار فارس ادامه داد: در سال‌جاری در موضوع برگزاری انتخابات با وجود تصوری که دشمنان نظام و انقلاب بر مشارکت نداشتن مردم داشتند، اما بر اساس آماری که دولت دوشنبه شب اعلام کرد، درصد مشارکت مردم استان فارس در انتخابات ۴۳.۷ درصد بود.
ایمانیه در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه اقتصادی استان اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان طی ۱۰ ماه گذشته ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد و از ۲۸۰ شرکت به ۳۵۰ شرکت رسید. وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به مساحت فعلی پارک علم و فناوری شیراز که در حال حاضر ۲۰ هکتار است، مصوب شد تا افق هزار هکتار به فضای پارک اضافه شود و در اولین اقدام انجام شده برای تحقق این موضوع، ۲۰۵ هکتار مصوب و به این فضا اضافه خواهد شد.
 تمرکز بر دانش‌بنیان است
استاندار فارس همچنین در این نشست از تخصیص یک قطعه زمین به مساحت ۵۰ هکتار در منطقه شهرک صنعتی شیراز ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زیرساخت‌های یک شهرک تولید صنایع‌دستی برای اولین بار در کشور در شیراز خبر داد. استاندار فارس اضافه کرد: فاز اول کارخانه قند ممسنی هم به اتمام رسیده و بانک آمادگی دارد که تسهیلات بیشتری به این کارخانه اختصاص دهد و امید است پس از 10 سال تعطیلی به سرانجام برسد. ایمانیه با اشاره به حوزه اشتغال و اینکه در این حوزه ۱۱۶ درصد سهمیه استان محقق شده است، تأکید کرد: این میزان بیش از تعیین سهمیه اعلام شده بود و می‌توان گفت فارس رتبه اول را در میان استان‌های با بیش از ۵۰هزار وظیفه برای اشتغال در کشور دارد. وی در خصوص تأمین منابع مالی و نگرانی‌هایی که پیرو این حوزه وجود داشت، ادامه داد: میزان وام‌هایی که بانک‌ها نسبت به منابع استان باید ارائه می‌دادند، بسیار کم بود و فارس در این حوزه در رتبه‌های آخر قرار داشت؛ اما با تلاش صورت گرفته و برگزاری جلسات با رؤسای بانک‌های کشوری، مقرر شد تسهیلات جدید اضافه شود.
 تعیین تکلیف کارخانه‌های فارس
ایمانیه همچنین در خصوص تعیین تکلیف کارخانه‌های فارس اضافه کرد: با بانک ملی، تجارت و شرکت اپراتوری آسیاتک در خصوص سامان‌دهی وضعیت کارخانه آی‌تی‌آی توافق‌های لازم انجام شده است. استاندار فارس خاطرنشان کرد: طی سه ماه گذشته استان فارس در حوزه منابع و مصارف در رتبه ششم قرار گرفت. 
این در حالی است که در گذشته در این حوزه فارس در رتبه بیست‌و نهم قرار داشت. ایمانیه با اشاره به برخی از دستاوردها و کسب رتبه‌های برتر استان در سال جاری افزود: فارس در سال‌ جاری رتبه اول در شاخص سامان‌دهی اتباع غیرایرانی در شهرک‌های صنعتی، رتبه اول آموزش عوامل اجرایی نانوایی‌ها، خوشه برتر کشور در گیاهان دارویی، رتبه برتر کشور در صدور مجوز مشاغل خانگی، رتبه برتر در تعداد پرداخت‌های طرح‌های تسهیلات مشاغل خانگی، رتبه برتر کشور در ثبت درخواست صدور ملی مجوزها، رتبه دوم در تعداد شهرک‌های صنعتی واگذار شده، رتبه دوم کشور در طرح‌های صنعتی و رتبه دوم در مدیریت آرد و نان، رتبه دوم در بهره‌برداری از مرکز خدمات کسب‌وکار شهرک‌های صنعتی، رتبه سوم کشور در انعقاد قرار داد در شهرک‌های صنعتی و رتبه سوم در تولید جو، گندم و غلات و رتبه چهارم کشور را در نرخ متوسط رشد سالیانه را کسب کرد. وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه عمرانی تصریح کرد: افتتاح قطعه یک تا شش آزادراه شیراز- اصفهان، اتمام خط دوم آب‌رسانی به شیراز از سد درودزن، احداث ۲۷۰ کیلومتر بزرگ‌راه و راه اصلی، احداث ۱۸۰ کیلومتر راه روستایی و بهسازی ۶۵۰ کیلومتر راه روستایی، افتتاح بیمارستان‌های شهرستان‌های فسا و رستم از جمله پروژه‌های شاخص در حوزه عمرانی در استان فارس است.
 آمادگی فارس برای نوروز باستانی
استاندار فارس در پایان با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن عید نوروز اقدامات و برنامه‌ریزی بسیاری در حوزه گردشگری در اماکن گردشگری و تاریخی شهر شیراز و استان فارس صورت گرفته است، تأکید کرد: از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، سامان‌دهی مجموعه‌های حافظیه، سعدیه، تخت‌جمشید و پاسارگاد در حال انجام است و تا پایان سال ‌جاری، زیباسازی و فضاسازی بسیار خوبی را در اماکن گردشگری استان و شهر شیراز شاهد خواهیم بود. استاندار فارس به اجرای طرح یک‌هزار فروشگاه توزیع کالا‌های سلولزی همانند دستمال کاغذی، مواد شوینده و…در استان هم اشاره کرد و گفت: تاکنون 811 مورد آن راه‌اندازی شده و به هرکدام از مؤسساتی که وارد این طرح شوند، به شکل ویژه تسهیلات اختصاص داده 
می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی