[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تنها راه مربیگری برای این بنده خدا خرید تیم بود، روزنامه شیراز نوین

سرمربی تیم فوتبال پارس جنوبی با ادبیات تندی درباره یکی از پرحاشیه‌ترین مسابقات فصل فوتبال ایران صحبت کرده و موضع تندی در قبال سعید اخباری سرمربی تیم حریف گرفته است. 
به گزارش ورزش‌سه، یکی از دیدارهای تعیین‌کننده و البته پرحاشیه رقابت‌های لیگ دسته اول مصاف پارس جنوبی جم و چادرملوی اردکان در ورزشگاه تختی جم بود که در پایان با نتیجه 2 بر یک به سود شاگردان سعید اخباری به اتمام رسید.
این در حالی بود که امید روانخواه، سرمربی جمی‌ها در نشست خبری پس از پایان مسابقه از ریختن شدن یک مایع مشکوک در دروازه تیمش حرف زد. این صحبت‌های روانخواه خیلی سریع با بیانیه باشگاه اردکانی مواجه شد و آنها با جملات تندی به سرمربی پارس جنوبی حمله کردند.
به همین بهانه گفت‌وگویی با امید روانخواه داشتیم. در این گفت‌وگو روانخواه یک بار دیگر ادعای خود مبنی بر ریخته شدن مایع روی خط یکی از دروازه‌ها را از دید یک فرد دیگر تکرار کرده و بر آن تأکید می‌کند و از اینکه مسائل این‌چنینی در فوتبال ایران وجود دارد، ابراز تأسف کرد.
این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:
*ارزشمندترین مسئله نتیجه گرفتن نیست
با تمام احترامی که برای مردم یزد و باشگاه فوتبال چادرملو اردکان قائل هستم و همین‌طور شناختی که نسبت به مدیرعامل باشگاه دارم و می‌دانم آدم درستی است، ولی باید بدانند که نتیجه گرفتن در فوتبال آن‌قدر هم ارزشمند نیست که آدم تمام مسائل و اخلاقیات را زیر پا بگذارد. دوست ندارم مدیرعامل تیم فکر کند وقتی تیمش نتیجه می‌گیرد، همه‌چیز همان نتیجه گرفتن است و صدرنشین بودن ارزشمندترین دستاورد است. واقعاً این نیست؛ این ارزشمندترین مسئله نیست.
*من مشکلی با چادرملو ندارم
مسائلی هست که در فوتبال اروپا ناهنجاری محسوب می‌شود و بابت آن جریمه‌های سنگین برقرار می‌شود. اما متأسفانه در فوتبال ما این ناهنجاری‌ها تبدیل به هنجار شده و گاهی دیده می‌شود که خیلی ساده از کنار آنها گذشته می‌شود. من نه مشکلی با باشگاه چادرملو دارم و نه مدیرعامل و نه هیچ کس دیگری. من مشکلم این است که آدم‌هایی که به فوتبال می‌آیند و به‌عنوان سرمربی فعالیت می‌کنند، اگر فوتبالیست نبوده‌اند و فوتبال را با تمام ابعادش تجربه نکرده‌اند، باید از نظر سطح دانش در سطح بالایی داشته باشند و از نظر شخصیتی جایگاه خیلی خوبی در فوتبال داشته باشند.
*کسی که فوتبالیست نبوده باید برای مربیگری از فیلترهای خاص عبور کند
یعنی اگر زمانی فوتبالیستی با 100 بازی ملی و 10، 15 سابقه لیگ برتر یک لحظه اشتباهی مرتکب می‌شود و نتواند خودش را در آن شرایط کنترل کند، در محیط فوتبال بزرگ شده و شاید پذیرش این اشتباه برای مردم راحت‌تر باشد. اما مربی‌ که سابقه فوتبال هیچ و حتی یک بغل پای ساده را هم نمی‌تواند به بازیکنانش آموزش بدهد، آن مربی باید از نظر شخصیتی خیلی قوی باشد. آن مربی باید از نظر دانش در سطح بالایی باشد. این حرف‌هایی است که قبلاً هم زده‌ام و براساس یک اصولی مطرح شده و بحثی نبوده که کسی بخواهد روی آن نظر مخالفی داشته باشد. در همه جای دنیا هم همین است و می‎‌گویند مربی‌ که فوتبالیست بزرگی نبوده، حتماً باید دانش و شخصیت بالایی داشته باشد و از فیلترهای خاصی عبور کرده باشد.
*جدیت نبوده و یک سری آدم‌ها وارد فوتبال شده‌اند
شما اگر همین الآن بخواهید دوره مربیگری شرکت کنید، مدرسان خوش‌نامی که برای آموزش هستند، وقتی مخاطب آنها فوتبالیست نیست و سابقه لیگ برتر ندارد، خیلی بیشتر به او سخت می‌گیرند تا فردی که فقط به خاطر علاقه‌مندی به فوتبال می‌خواهد مربیگری کند. به هر حال این فیلتر و جدیت وجود نداشته و یک سری آدم‌ها وارد فوتبال شده‌اند و مربیگری می‌کنند؛ متأسفانه به خاطر تجربه نکردن فوتبال در سطح بالا برای رسیدن به آرزوهایشان که برای خیلی از فوتبالیست‌ها مثل ما خاطره است، دست به هر کاری می‌زنند، از جمله مربی تیمی که آخرین بازی تیم ما با آنها بوده است. نوع رفتارشان در تلویزیون، نوع مربیگری او و ... همه این‌ها بیانگر این قضیه است.
*فردی زیرکانه مایعی را روی خط دروازه ریخته است
روی بحث جادوگری صحبت کردم و الآن هم می‌گویم؛ گفتم من ندیدم ولی دیده‌اند که یک نفر به صورت زیرکانه در محوطه 18 قدم و روی خط دروازه‌ای که بازیکن ما توپ را از 6 قدم به بیرون زد و صحنه‌اش هم موجود است، آبی ریخته است. ما این را گفتیم و هزار بار دیگر هم می‌گوییم؛ چیز عجیبی است. من یک چیز را از راوی شنیدم و گفتم. بحث این است که ما به این مسائل اعتقادی نداریم و دنبالش هم نمی‌رویم، اما شما می‌توانید این مسئله را کتمان کنید و بگویید کسی دنبالش نمی‌رود؟!
*مسائل فنی با نیروی ماورای طبیعی درست می‌شوند؟! 
همه می‌دانیم که فوتبال ما سال‌هاست درگیر این مسائل هست. من می‌گویم اگر من مربی وقتم را روی این مسائل بگذارم، پس پیشرفت فوتبال، بازیکن سازی، ایجاد موقعیت پایدار و سایر مسائل فنی کجای فوتبال قرار می‌گیرد. آیا همه این مسائل را نیروی ماورای طبیعه می‌توانند درست کنند؟! شما بروید بازی‌های همین تیم را در بیاورید و ببینید در کل فصل در چند مسابقه برنده شده و واقعاً در آن مسابقات در رقم زدن آمارهای تأثیرگذار در فوتبال حقش برد بوده است؛ مثلاً توانسته در جریان مسابقه بیشتر از حریف موقعیت ایجاد کند، کمتر موقعیت بدهد؛ در تمام فیلم‌هایی که از این تیم آنالیز کردیم، تمام گل‌ها با خلاقیت فردی بود؛ یعنی می‌توانم بگویم 70 درصد گل‌هایشان با خلاقیت فردی بوده و در اکثر مسابقات موقعیت‌های حریف بیشتر از موقعیت این تیم بوده است؛ از جمله بازی با تیم ملی.
*داوری‌ها هم به نفع تیم ایشان بوده است! 
برای همین است که حرف می‌زنیم. این شواهد را که کنار هم می‌گذاریم و بعد می‌بینیم داوری‌ها هم اشتباهاتش بیشتر به نفع تیم او بوده است. این حرف من نیست و شما با 15 مربی لیگ دسته اول صحبت کنید؛ شما بروید این کار را بکنید. مثلاً آقای رجب‌زاده که نسبت به مسائل داوری بارها در مصاحبه‌های خودشان اعتراض داشته‌اند. اصلاً زشت است که بخواهم وی(مهدی رجب‌زاده سرمربی فجر شهید سپاسی شیراز) را با مربی چادرملو مقایسه کنم. او هافبک بوده و جزو بهترین گلزن‌های تاریخ لیگ برتر بوده. بیشترین سابقه را در لیگ برتر دارد و ... 
آقای رجب‌زاده حتی اگر فقط فوتبال خودش را به مهاجمان و هافبک‌هایشان نشان بدهد، به فوتبال کمک کرده. آقای رجب‌زاده برای خودش خط قرمزهایی دارد و برای موفقیت دست به هر کاری نمی‌زند، چون موفقیت در فوتبال برایش خاطره است. حالا اگر توانست با فجر شهید سپاسی به لیگ برتر صعود که کارنامه پربار او پربارتر هم می‌شود، اما اگر نشود هم زندگی‌اش تمام نمی‌شود. ولی آدم‌های این‌چنینی باید نظارت‌های بیشتری توسط فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و کانون مربیان باشد که این آدم‌ها برای موفقیت دست به هر کاری نزنند؛ واقعاً ارزش ندارد.
*ماشین‌سازی با او از نیم‌فصل سقوطش مشخص شد 
برگردیم به سابقه فوتبالی. شما بروید از تمام آدم‎‌هایی که وی(سعید اخباری) با آنها کار کرده بپرسید. از نظر اخلاق و معرفت. بعد وی در لیگ برتر در ماشین‌سازی طوری نتیجه گرفت که همه‌چیز مشخص است. ماشین‌سازی تیمی بود که از نیم‌فصل سقوطش مشخص شده بود. از آن طرف سایپا می‌توانست با یک مساوی بماند. بعد سایپا که با آن امکانات از لیگ برتر سقوط کرده بود و بازیکن‌های لیگ برتری‌اش را داشت، من شخصاً تیم را در رتبه پانزدهم جدول رده‌بندی از وی(سعید اخباری) گرفتم و با نتایج خوب به رتبه هفتم آمدیم و باز هم همین آدم و روابطی که دارد باعث شد که آنجا کارشکنی ایجاد شود.
*تنها راه مربیگری برای این بنده خدا خرید تیم بود
در هر صورت تیم چادرملو شانس صعود به لیگ برتر دارد و اگر صعود هم بکند و 10 بار هم به این سبک بخواهد صعود کند، ارزشی در کار مربیگری وی وجود ندارد. مربیگری را مردم با چشم می‌بینند؛ می‌بینند شما چه بازیکنانی را به فوتبال معرفی می‌کنید. تعداد پاس، ایجاد موقعیت، نوع فوتبال و ... را می‌بینند. همین الآن تیم‌های پرهوادار ما یک روز بازی را می‌برند، ولی بد بازی می‌کنند و صدای هواداران‌ آنها در می‌آید. شما هم باید خوب بازی کنی و هم نتیجه بگیری. در هر صورت با نتایجی که این بنده خدا گرفته بود، تنها راه مربیگری خرید تیم بود.
*اصلاً صعود کردی، کارنامه‌‎‌‌ات در لیگ برتر مشخص است
شما بروید ببینید به چه شکلی تیم خریداری شده و وی چه قراردادی بست. کدام مربی در لیگ دسته اول فسخ قراردادش 10 میلیارد تومان است؟! کدام مربی در لیگ یک قراردادش پارسال 2 میلیارد تومان بوده است؟! واقعاً اگر مبلغ عجیب فسخ قرارداد 10 میلیاردی نبود، آیا هنوز سرمربی چادرملو بود. در واقع تنها راه مربیگری وی این بوده که خودش تیم بخرد، در هیئت‌مدیره لابی کند، خودش قرارداد ببندد و خودش هم فسخ قرارداد بگذارد؛ آن‌هم فسخ قرارداد 10 میلیاردی. واقعاً کدام مربی در لیگ یک فسخ 10 میلیاردی دارد؟! فرگوسن هم اگر به لیگ یک بیاید، مبلغ 10 میلیاردی فسخ قرارداد ندارد! مگر می‌شود که شما خودت بروی تیم بخری و خودت هم قراردادت را بکنی 2 میلیارد؟! چند بازیکن یزدی و بومی در آن تیم بازی می‌کنند؟! فرافکنی که نباید بکنیم. البته خیلی تیم‌ها هم شرایط فعلی را داشته‌اند، اما در ادامه... اصلاً شما صعود کردید، کارنامه شما که در لیگ برتر مشخص است!
*حداقل برای موفقیت دست به هر کاری نزنید
من هم دوره‌های خودم را می‌بینم و واقعاً ناراحت می‌شوم. شما می‌بینید بازیکن داریم با 70،80 بازی ملی، بازیکن داریم با 10،15 سال سابقه بازی در لیگ برتر؛ این‌ها در خانه نشسته‌اند و الآن تیم ندارند مربیگری کنند. آخرین بار با ایمان مبعلی صحبت می‌کردم؛ بازیکنی با 70 ، 80 بازی ملی و یکی از بهترین هافبک‌های فوتبال ما به من می‌گفت امید در سال‌هایی که ایران بودم حتی یک نفر برای مربیگری به من پیشنهاد نداد. وقتی چنین آدم‌هایی در چرخه اول مربیگری ما نیستند و به‌جای آنها چنین آدم‌هایی کار می‌کنند و با تیم خریدن و این مسائل وارد فوتبال می‌شوند، حداقل برای موفقیت دست به هر کاری نزنند! من حرفم این بوده است. چه الآن و چه هزار سال دیگر و چه در هر محکمه‌ای.
*این آقا حد خوش و بش با نیمکت حریف را بلد نیست! 
حرفم این است؛ آدم‌هایی هم هستند که الآن مربیگری می‌کنند و سابقه فوتبالی ندارند، اما وقتی آنها را می‌بینی سر تا پا در مقابل پیشکسوتان فوتبال احترام هستند. در طول مسابقه می‌بینی که کوچکترین بی‌احترامی نمی‌کنند. این آقا(سعید اخباری) حتی بلد نیست که در شروع مسابقه با نیمکت حریف و همکارانش خوش و بش کند. بازی رفت که در یزد مقابل این تیم برگزاری کردیم، از نیمکت آنها هیچ‌کس جز فراز فاطمی برای دست دادن با ما نیامد. این عرف فوتبال است؛ با این‌حال وقتی آنها در خانه ما بودند، همه نیمکت ما و خودم به احترام فراز فاطمی به استقبال آنها رفتیم و با آنها دست دادیم. الآن هم می‌گویم 100 سال دیگر هم فراز فاطمی‌نامی روی نیمکت تیم آنها باشد، من انجام وظیفه می‌کنم و به سمت آنها می‌روم و خوشامد می‌گویم.
*چرا اشتباهات داوری برای تیم‌های پولدار نیست؟!
خدایی خیلی زشت و خنده‌دار است که شما این رفتار را ببینی و ببینی که برای موفقیت هر کار می‌کنند. شما بازی ما را ببینید؛ ببینید بازی‌ که جلو بوده‌ایم داور مسابقه در دقیقه 87 چه پنالتی‌ای می‌گیرد! 
از این اشتباهات داوری برای ما در طول فصل خیلی زیاد بوده است. چرا این اشتباهات فقط باید برای ما باشد؟! چرا یک بار هم اشتباهات داوری نباید برای تیمی باشد که پول خرج می‌کند؟! شما بروید با 15 مربی لیگ‌یکی صحبت کنید و اگر حرف‌های من را تأیید نکردند، من دور فوتبال را خط می‌کشم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی