[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سرپرست اداره‌کل هماهنگی امور گردشگری استانداری فارس: صنایع‌دستی شناسنامه فرهنگی است، روزنامه شیراز نوین

سرپرست اداره‌کل هماهنگی امور گردشگری استانداری فارس با اشاره به نام‌گذاری سال به نام جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر معظم انقلاب، حمایت از تولیدات صنایع‌دستی را یکی از بازرترین جلوه‌های تحقق شعار دانست؛ چراکه این حوزه درآمدزا، اشتغال‌آفرین و ارزآور است.
محمدعلی مصلحی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب هرساله به منظور رفع مشکلات اقتصادی و ارتقای سطح معیشتی مردم، نام‌گذاری سال‌ها را عمدتاً با محتوای تولید و اقتصاد برمی‌گزینند تا به متولیان اقتصادی، مردم و همه اقشار متذکر شوند مسئله اقتصاد و رونق تولید داخلی و ملی امری حیاتی است.
وی، نقش مردم را در تحقق جهش تولید بی‌‌بدیل و حیاتی توصیف کرد و افزود: از آنجا که مقام معظم رهبری در همه سنوات توجهی ویژه به اقشار مختلف مردم و نقش آنان در نجات کشور از بحران‌های اقتصادی داشتند، برای اینکه بتوانیم اقتصادی پویا داشته باشیم، باید تولید رونق زیادی داشته باشد و مردم اصلی‌ترین پایه‌های تحقق آن هستند. مشارکت مردم در امور مختلف اقتصادی، تولیدی، ایجاد اشتغال و… بسیار مهم است. شعار سال کاملاً حجت را در امر تولید تمام کرده و ضروری است تا با وارد کردن مردم در امور اقتصادی کشور، به رونق اشتغال و اقتصاد در منطقه کمک کنیم.
سرپرست اداره‌کل هماهنگی امور گردشگری استانداری فارس، در این رهگذر نقش تولیدکنندگان در عرصه صنایع‌دستی را یادآور شد و گفت: صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین و پررونق‌ترین بخش‌های فرهنگی و اقتصادی در سطح جهان است. هر کشوری دارای صنایع‌دستی خاص خود است که به عنوان شناسنامه فرهنگی ملت‌ها، تأثیر بسزایی در جذب گردشگران و توسعه اقتصادی کشورها دارد.
وی بیان کرد: علاوه بر معرفی هویت و فرهنگ یک کشور، مهم‌ترین نقشی که صنایع‌دستی برعهده دارند، اهمیت آنها در رشد اقتصاد است. رشد صنایع‌دستی و صادرات آن به کشورهای دیگر، باعث آشنایی ملل مختلف با پیشینه تاریخی یک کشور می‌شود و بازده اقتصادی فراوانی را برای آنها به وجود می‌آورد. بسیاری از کشورها با آگاهی از اهمیت صنایع‌دستی، بسیاری از برنامه‌های اقتصادی خود را بر پایه این صنعت پایه‌گذاری می‌کنند.
سرپرست اداره‌کل هماهنگی امور گردشگری استانداری فارس افزود: در تدوین چنین برنامه‌هایی نقش هنرمندان صنایع‌دستی به عنوان تولیدکنندگان داخلی مطرح است که با هنر و صنعت خود می‌توانند رونق خوبی برای اقتصاد کشور به‌خصوص در مباحث صادرات این صنایع داشته باشند. از این ‌رو تولیدات صنایع‌دستی با توجه به خاستگاه کاملاً مردمی آن، بدون تردید یکی از بارزترین جلوه‌های تحقق شعار سال، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم است که باید توسعه این حوزه درآمدزا، اشتغال‌آفرین و ارزآور موردتوجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
مصلحی‌فر اظهار کرد: هنرمندان صنایع‌دستی برای رونق کسب و کارشان نیاز به حمایت مردم و همچنین مسئولان دارند. مسئولان می‌توانند با تسهیل کسب و کار آنان و همچنین ایجاد بازارهای فروش، در این زمینه یاریگر باشند و مردم هم با خرید از محصولات آنان در این زمینه نقش ایفا کنند.
وی در عین حال برخی از درخواست‌های هنرمندان صنایع‌دستی را یادآور شد و گفت: گاهی اوقات می‌شنویم که مردم کمتر به سمت خرید صنایع‌دستی می‌روند و علت این مسئله هم قیمت نسبتاً بالای ملزومات اولیه صنایع‌دستی است که موجب می‌شود این صنایع با نرخ بالاتری به فروش برسند که با برنامه‌ریزی دقیق این چالش برطرف خواهد شد و صنایع‌دستی به عنوان یک مقوله کاربردی دوباره به سبد خانوار بازگردانده می‌شود.
مصلحی‌فر ادامه داد: در تحقق این امر می‌توان اقدامات مختلفی را انجام داد؛ به عنوان مثال بن‌های خرید صنایع‌دستی به عنوان مشوق از سوی مسئولان در اختیار گروه‌های هدف مختلفی قرار داده شود. یا اینکه ادارات مختلف می‌توانند برای خرید هدایا از صنایع‌دستی استفاده کنند. زمانی می‌توانیم مشارکت مردم را در این حوزه ارتقا دهیم که آنها در این حوزه سرمایه‌گذاری اعتماد بیشتری را کسب کرده و امیدوار به بهبود فرایندها و همچنین از بین رفتن موانع پیش رو 
باشند.
سرپرست اداره‌کل هماهنگی امور گردشگری استانداری فارس تأکید کرد: علی‌رغم اینکه ایران همواره در صنعت گردشگری و صنایع‌دستی پیشرو بوده است و همیشه آثار صنایع‌دستی ایران در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی به‌عنوان نمونه‌های برجسته هنری مورد توجه قرار می‌گیرند، معتقدم هنوز صنایع‌‌دستی کشورمان تا رسیدن به جایگاه واقعی خود راه درازی در پیش دارد. نباید این نکته را فراموش کنیم که صنایع‌‌دستی به ‌عنوان یکی از عوامل ترغیب‌کننده گردشگری، جذابیت زیادی برای گردشگران خارجی دارد و تبلیغ و ترویج این صنایع، توسعه صنعت گردشگری کشور را نیز تسهیل می‌کند.
وی در پایان گفت: امید است با رشد و توسعه صنایع‌دستی گام‌های مؤثری در جهت ایجاد فرصت‌های ‏شغلی برداشته تا این صنعت جایگاه واقعی خود را از جهات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ‏اشتغال‌زایی پیدا کند و موجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود. از این‌رو در معاونت گردشگری استانداری فارس به عنوان یک دستگاه هماهنگ‌کننده امور از هیچ حمایتی از هنرمندان دریغ نمی‌کنیم و پذیرای راهکارهای پیشنهادی این عزیزان برای جهش تولید در مباحث صنایع‌دستی و کمک به صادرات آنان خواهیم بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی