[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۳۴
  • دوره جدید

طرح زوج‌وفرد، درخیابان‌های شیراز، روزنامه شیراز نوین

گروه خبر- محمد شبیری

 فرمانده انتظامی استان فارس با اشاره به كاهش 19درصدی جانباختگان حوادث مربوط به موتورسیكلت سواران در سال 95 نسبت به سال قبل، گفت: امیدواریم با اقدامات مناسب و تعامل لازم با سایر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه، گام‌های مؤثری در كاهش سوانح و حوادث ترافیكی برداشته شود.
به گزارش خبرنگار شیراز نوین، سردار احمدعلی گودرزی روز گذشته در هفتمین سمینار کاهش بار حوادث ترافیکی با تأكید بر لزوم فرهنگ‌سازی بیشتر برای استفاده مناسب و صحیح از موتورسیكلت به عنوان یك وسیله حمل و نقل، گفت: 35درصد از جانباختگان حوادث ترافیكی در سطح استان مربوط به راكبان موتورسیكلت است. وی با بیان اینکه 27 درصد از راكبان موتورسیكلتی كه در حوادث ترافیكی جان باخته‌اند مربوط به شیراز است افزود: امسال در شیراز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 19درصد و در فارس 73درصد حجم اعمال قانون پلیس راهور افزایش یافته است. در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتقاد از عرضه موتورسیکلت‌های غیر استاندارد با قیمت پایین گفت: برخی ازکارخانجات تولید موتورسیکلت این محصول را با پرداخت روزانه یک هزار تومان در اختیار جوانان می‌گذارند که به مثابه یک شوخی مرگبار است. دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: بر اساس آمارهای موجود، متأسفانه بالاترین آمار تصادفات مربوط به موتورسواران است، 50 درصد مجروحان حوادث رانندگی و 30 درصد تلفات هم در این حوزه ثبت شده است.
وی اظهار کرد: 60 درصد از افرادی که با موتور تصادف کرده‌اند از کلاه ایمنی استفاده نکرده اند که منجر به ضربه مغزی و فوت می‌شود. فرمانده انتظامی استان فارس با بیان اینکه جامعه ما در استفاده از تجهیزات پایش تصادفات دارای عقب ماندگی تاریخی است گفت: شهری مانند منچستر که بسیار کوچکتر از مراکز شهرستان‌های فارس است 6 هزار دوربین پایش تصادفات دارد اما شهری مانند مرودشت در استان فارس حتی یک دوربین هم ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در استان فارس تنها 10 درصد موتور سواران کلاه ایمنی دارند و 90 درصد کلاه ندارند گفت: 98 درصد از افرادی که با موتور تصادف کرده‌اند کلاه ایمنی نداشته اند. وی در ادامه از دست دادن جوانان در سن مولد و کار و تلاش را بزرگترین صدمه به جامعه بر اثر تصادفات رانندگی دانست و گفت : بیشتر جوانان موتورسوار در سن 18 تا 24 سال تصادف کرده‌اند، این‌ها گروه مولد جامعه هستند، از دست دادن این گروه فاجعه است، این همه کارخانه موتورسیکلت، محصول با قیمت پایین عرضه می‌کند، این بیشتر شبیه یک شوخی مرگبار است که با روزانه یک هزار تومان فردی بتواند موتورسیکلت خریداری کند.
وی ادامه داد: در جامعه ما موتور‌های بی کیفیت و بدون استاندارد تولید و عرضه و رها می‌شوند و همه سازمان‌ها را درگیر می‌کنند که این کار خلاف را کنترل کنند.
ایمانیه با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید اجازه تولید موتورسیکلت‌های غیر استاندارد را بدهد گفت: در برخی از کشورها فقط چهار یا پنج کارخانه تولید موتور وجود دارد اما در کشور ما 200 کارخانه وجود دارد که بیشتر آنها، موتورسیکلت غیراستاندارد تولید می‌کنند.
وی بر لزوم تعیین حداکثر سرعت برای موتور سواران تأکید کرد و گفت: حداکثر سرعت باید 30 کیلومتر تعیین شود. در شهرهای بزرگ باید این محدودیت سرعت تصویب شود، در داخل شهرها نباید موتور بیشتر از این سرعت حرکت کند، تولید موتورهای گازی و برقی هم همراه با کلاه ایمنی و برخورد با متخلفان می‌تواند راهکار مناسبی دراین زمینه باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ورود موتورسوار بدون کلاه ایمنی به سازمان‌ها ممنوع است، این مصوبه شورای سلامت است و همگان باید به آن پایبند باشند. معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این مراسم به زوج و فرد کردن خیابان‌های شیراز اشاره داشت و نیز گفت: برای کاهش تلفات انسانی ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها باید محدودیت سرعت برای آنها در نظر گرفت و همچنین زوج و فرد کردن تردد و اجرای طرح ترافیک برای این وسایل نقلیه در تهران الزامی است. محمود صفارزاده افزود: هم اینک افزون بر 40 هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران توقیف است و هیچ فردی برای بازپس گیری آنها مراجعه نمی کند. وی ادامه داد: شهر تهران با معضل موتورسواران روبه رو است و قیمت برخی از موتور سیکلت‌ها به حدی پایین است و به حدی خرید یک دستگاه از این وسیله نقلیه راحت شده که برای متخلفان صرفه اقتصادی ندارد که با پرداخت جرایم موتورسیکلت‌های توقیفی را آزاد کنند. معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وابسته به وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: تقاضا برای دریافت موتور در جامعه ما اکنون 10 درصد است در حالی که این تقاضا باید به سه درصد کاهش یابد. وی بیان کرد: کاهش 7درصدی استفاده از موتور باید با جایگزینی استفاده از مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی جبران شود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی