[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

واکنش سریع در امداد هوایی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

نوروز همان‌طور که فصل سفر و گردش و دیدن جاذبه‌های بهاری است، می‌تواند با مخاطراتی همچون بیماری، سوانح و... همراه شود و در این میان خدمات‌رسانی مجموعه سلامت و کادر درمان به مردم و مسافران اهمیت ویژه‌ای دارد.
مراکز درمانی استان فارس که تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هستند، در ایام نوروز 1403 با تلاش شبانه‌روزی به ارائه خدمات پرداخته‌اند که شرح آن را در ادامه از زبان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز می‌خوانیم:
دکتر سید وحید حسینی ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه سلامت استان فارس در ایام نوروز 1403 گفت: یکی از محورهای مهم ارائه خدمات مجموعه سلامت، مربوط به حوزه درمان و خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محسوب می‌شود و با تلاش همه‌جانبه مجموعه سلامت استان، از 29 اسفند 1402 تا سیزدهم فروردین 1403، به 161هزار و 634 مراجعه‌کننده به بخش اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان، ارائه خدمت شده است.
وی با اشاره به عمل‌های جراحی انجام شده در این ایام نیز اعلام کرد: سه‌هزار و 944 مورد عمل جراحی در این ایام داشته‌ایم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بیش از 41هزار بازرسی بهداشتی از نیمه اسفند تاکنون هم به انجام رسیده است و همکاران پرتلاش مجموعه بهداشت در مجموعه بهداشت محیط، فعالیت‌های خود را از پانزدهم اسفند 1402 آغاز کرده و تا بیست و پنجم فروردین نیز این طرح بازرسی ادامه دارد.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار، از پانزدهم اسفند تا سیزدهم فروردین، 41هزار و 674 بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، مکان‌های عمومی، مراکز بین‌راهی و سامانه‌های آب‌رسانی استان فارس انجام شده که با معدوم‌سازی بیش از 45هزار و 630 کیلوگرم/ لیتر مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی همراه بوده است.
دکتر حسینی افزود: با فعالیت دیگر همکاران مجموعه بهداشت استان نیز در طول فعالیت ستاد سلامت نوروزی از بیست و نهم اسفند تا سیزدهم فروردین، 99هزار و 211 مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت، از خدمات این مراکز بهره‌مند شده‌اند.
او پیگیری سلامت 19 مادر باردار نیازمند مراقبت ویژه و ارجاع به بیمارستان‌ها را از دیگر خدمات مجموعه بهداشت استان فارس در ایام فعالیت ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برشمرد.
حضور امدادگران اورژانس فارس در بیش از 13هزار مأموریت امدادی
حسینی همچنین با اشاره به انجام مأموریت‌های امدادی از 25 اسفند 1402 اظهار کرد: مجموعه اورژانس استان فارس در این ایام با عنوان طرح سلامت نوروزی حضور فعال داشته و در بازه زمانی یادشده، 13هزار و 512 مأموریت امدادی به همت امدادگران اورژانس فارس انجام شد که از این تعداد دوهزار و 192 مأموریت مربوط به سوانح ترافیکی شهری و جاده‌ای و مابقی نیز مربوط به حوادث غیرترافیکی بوده است.
او افزود: 10 پرواز بالگرد اورژانس فارس در بازه زمانی یادشده داشتیم که پنج مورد مربوط به حوادث ترافیکی و پنج مورد نیز مربوط به حوادث غیرترافیکی بوده است.
به گفته دکتر حسینی، آمار مصدومان حوادث ترافیکی که با حضور امدادگران این مرکز خدمات دریافت کرده‌اند، از بیست و پنجم اسفند 1402 تا سیزدهم فروردین، دوهزار و 658 مورد بود که از این تعداد، دوهزار و 22 مصدوم بستری شده و مابقی به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین اعلام کرد: آمار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن 119 مورد و موارد مراجعه به کمپ‌های نوروزی اورژانس 392 مورد بود.
انجام حدود هزار بازدید نظارتی کارشناسان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ایام نوروز هم از دیگر مواردی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آن اشاره کرد و گفت: با فعالیت‌های مجموعه غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ایام نوروز 990 بازدید نظارتی در حوزه غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، قاچاق کالای سلامت‌محور، فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در سطح استان از بیست و نهم اسفند سال 1402 تا سیزدهم فروردین به انجام رسید.
حسینی همچنین آمار مراجعه به میز خدمت معاونت غذا و دارو در این ایام را نیز هزار و 83 مورد اعلام کرد.
ارائه خدمات سلامت‌محور در 243 مرکز خدمات جامع سلامت
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از مراجعه نزدیک به 100هزار نفر به مراکز خدمات جامع سلامت در ایام نوروز 1403 خبر داد و گفت: 99هزار و 211 نفر به مراکز خدمات جامع سلامت زیرمجموعه دانشگاه در سطح استان، از بیست و نهم اسفند سال گذشته تا سیزدهم فروردین سال 1403 مراجعه کردند.
دکتر عباس رضاییان‌زاده ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروز، 243 مرکز خدمات جامع سلامت زیرمجموعه دانشگاه در سطح استان به مراجعان، خدمات سلامت‌محور ارائه کردند.
وی همچنین با بیان اینکه شاخص مرگ مادران در اثر عوارض بارداری و زایمان، یکی از مهم‌ترین شاخص‌‎های توسعه در جامعه به شمار می‌آید، عنوان کرد: یکی از اولویت‌های مهم حوزه سلامت، مراقبت از مادران باردار است و از بیست و نهم اسفند سال گذشته تا سیزدهم فروردین سال جدید، 2هزار و 816 مورد ارجاع رسیدگی به مادران باردار توسط رابط سلامت مادران انجام شده و 19 مادر نیازمند مراقبت‌های ویژه نیز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعزام شدند.
ارائه خدمات اقامتی و رفاهی به بیش از 7هزار نفر در نوروز
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم از ارائه خدمات اقامتی و رفاهی به 7376 نفر در تعطیلات نوروزی سال 1403 خبر داد.
دکتر سید ابوالفضل هاشمی اصل با اشاره به فعالیت مراکز اقامتی و رفاهی دانشگاه از ابتدای ایام تعطیلات نوروز 1403 گفت: در راستای رفاه حال تمامی کارکنان مجموعه دانشگاه و قدردانی از تلاش‌های آنان، این معاونت با بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و امکانات موجود، تمام تلاش خود را برای فراهم کردن تسهیلات اقامتی و رفاهی در ایام نوروز سال 1403 به کار گرفت.
وی ادامه داد: در همین راستا به همت مدیریت امور پشتیبانی و رفاهی و اداره رفاه دانشگاه، در تعطیلات آغاز سال 1403، به هفت‌هزار و 376 نفر در مراکز اقامتی و رفاهی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارائه خدمت شده که این آمار نسبت به سال گذشته، افزایش بیش از دو برابر را داشته است. هاشمی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این ایام از خدمات مراکز اقامتی و رفاهی واقع در شهر مقدس مشهد، رامسر و جزیره‌های کیش و قشم بهره‌مند شده و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مجتمع رفاهی، فرهنگی و آموزشی ولایت و مهمان‌سرای مرکز بهداشت شهدای انقلاب، پذیرای مهمانان نوروزی از دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز بوده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی