[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

ناترازی برقی ، روزنامه شیراز نوین


کشورمان ایران در حوزه برق با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تولید و مصرف دست و پنجه نرم می‌کند؛ تا آنجا که تأمین برق صنایع به یک بحران بزرگ برای کشور تبدیل شده است. هرچند دولتمردان تأکید دارند که صنایع بزرگ باید از نیروگاه‌های بزرگ و خودساخته برخوردار باشند، اما این تقاضا از مدیران صنایع بزرگ و کوچک باعث افزایش شدید هزینه‌های تولید و رشد تورم در کشور خواهد شد. 
در هر صورت صاحبان صنایع بزرگ و کوچک ناچار هستند این ضعف عمده را بپذیرند و در اقدامی به ایجاد نیروگاه‌های تولید تن بدهند و مطابق برنامه تا ۱۰هزار مگاوات نیروگاه توسط آنان احداث شود. از طرفی تجدیدپذیرها این روزها در بورس تولید برق قرار دارند و می‌توان از انرژی باد و خورشید بهره گرفت تا در مناطق مختلف کشور بر اساس اقلیم هر منطقه از خورشید و باد تأمین انرژی نمود و در ضمن آن مازاد تولید برق خود را به نیروگاه‌های دولتی بفروشند یا از قوانین خاص معافیت در سایر بخش‌ها برخوردار شوند.
در صورتی که صاحبان صنایع این مهم را جدی بگیرند، به طور قطع ماجرای مصرف خانگی و البته کشاورزی تا حدودی حل خواهد شد. این در شرایطی است که دولت‌های گذشته با توجه به اعمال سیاست‌های خود نسبت به کشورهای صنعتی مواضع خاصی داشته‌اند و از نعمت سرمایه‌گذاری‌های کلان در این بخش، کشور را محروم نموده‌اند. در شرایط فعلی صنعت برق کشورمان نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه ۷ تا ۸میلیارد دلار است. این در حالی است که در حال حاضر با رشد ۴ تا ۵ درصدی مصرف برق مواجه هستیم. این میزان رشد مصرف در ایران در شرایطی است که در کشورهای پیشرفته رقم رشد مصرف تنها یک درصد است و برخی کشورها صنایع انرژی‌بر را به دلیل مباحث سرمایه‌گذاری، آلایندگی و تأمین سوخت از حوزه داخل سرزمین خارج کرده‌اند.
از طرفی سالانه ۳۵۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود و در سال گذشته این افزایش مصرف ۴۰۰۰ مگاوات بوده که برای پاسخ به این میزان تقاضا باید ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه نصب شود و برای این منظور باید پنج‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد. از این روست که باید دست نیاز به سوی سرمایه‌گذاران خارجی دراز نمود؛ چراکه دولت با این اوصاف مندرج در بودجه سالانه قادر به تأمین نیازهای مالی پروژهای نیروگاهی نخواهد بود. 
در این راستا رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در سفری به ترکیه و دیدار با همتای خود درمورد بحث مهم نیروگاهی و نیز تبادل برق تولید شده رایزنی نموده است و حالا وزیر انرژی ترکیه با سفر به ایران بر ضرورت تسریع در این مبادله تجاری صنعتی تأکید داشته است.
با نگاهی گذرا به این سفر رؤسای جمهور ایران و ترکیه رقم ۳۰میلیارد دلار را به عنوان هدف مبادلات اقتصادی دو کشور در نظر گرفته‌اند و همان‌طور که می‌دانیم، یکی از راه‌های مهم تحقق این هدف توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی است که بر سایر حوزه‌های تجاری مقدم است.
از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی که امکان توسعه همکاری‌ها میان ایران و ترکیه در آن وجود دارد، حوزه انرژی به خصوص انرژی برق است که در سفر اخیر ابراهیم رئیسی به ترکیه بر آن تأکید شده است.
از ویژگی‌های مهم صنعت برق ایران تفاوت قابل توجه میان ظرفیت تولید و مصرف در دو فصل زمستان و تابستان است که همین موضوع زمینه را برای تبادل برق با کشور ترکیه به عنوان یکی از همسایه‌های راهبردی کشور توجیه‌پذیر می‌کند.
ترکیه اکنون یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ برق در منطقه است و علاوه بر آن از امکان انتقال انرژی به اروپا نیز برخوردار است که این موضوع زمینه برای تبادل انرژی میان دو کشور را به لحاظ اقتصادی به‌شدت توجیه‌پذیر می‌کند.
اگر چه بر اساس تصور سنتی، گاز و نفت مهم‌ترین زمینه برای توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی است، اما با توجه به پیشرفت‌های خوب ایران و ترکیه در صنعت برق، امروزه این حوزه نیز از ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش همکاری‌های دوجانبه برخوردار است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی