[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۱۴
  • دوره جدید

رسالت نظام تعلیم و تربیت، آموزش تفکر است، روزنامه شیراز نوین

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: مبنای کار آموزش و پرورش تفکر است و بیشترین عنصری که باید به آن توجه شود همین امر است.
به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، عبدالرسول احمدی جمع معلمان شرکت کننده در دومین کارگاه ملی آموزش علوم با رویکرد کاوشگری که در مجتمع آموزشی علوم پزشکی شیراز برگزار شد گفت: رسالت ما آموزش تفکر، کاوشگری و تحقیق است و رسالتی بیش از این نباید برای آموزش و پرورش قائل شد.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، مبنای کار آموزش و پرورش تفکر است و بیشترین عنصری که باید به آن توجه شود همین امر است. وی با انتقاد از اساس قرار گرفتن محتواهای بی‌روح و خشک در کار آموزش و پرورش گفت:  لازم است این رویکرد تغییر کند و برای دستیابی به این مهم، باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرد و تعامل در این زمینه با حضور اساتید برجسته حوزه آموزش و پرورش و نقد و بررسی کتب درسی و محتوای آموزشی همراه با ارائه طرح‌های سازنده، می‌تواند اثرگذار باشد. احمدی با اشاره به سابقه درخشان و موقعیت آموزش و پرورش فارس در زمینه اقدام‌پژوهی در کشور گفت: فارس قطب اقدام‌پژوهی کشور است و این حرکت جدید با رویکرد کاوشگری نیز نوید آینده‌ای روشن در مسیر حرکت برای دستیابی به اهداف آموزش و پرورش است. رئیس دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه این کار از یک سال و نیم قبل با همت گروهی از همکاران شکل گرفته است گفت: اولین نشست به میزبانی دانشگاه اصفهان شکل گرفت و به تدریج دارد هویت خود را پیدا می کند.
امانی با بیان اینکه «امکانات آموزش و پرورش به لحاظ مادی در طیف گسترده‌ای عرضه می‌شود» گفت: این امکانات به گونه‌ای است که ممکن است در جایی مدرسه از مقدار کمی امکانات برخوردار باشد و در جای دیگر پیشرفته‌ترین امکانات به دانش‌آموزان ارائه گردد که حتی ممکن است برخی از این امکانات حتی در هیچ فضای دانشگاهی نیز وجود نداشته باشد، اما این طیف عظیم اگرچه در امکانات با هم متفاوت هستند، در پداگوژی و استراتژی با هم اشتراک دارند و این نکته‌ای بسیار مهم و اساسی است. وی با بیان اینکه «آموزش علوم با شیوه کاوشگری کاری است که روی این نوع تفکر بنیاد گذاشته شده است» گفت: در رویکردهای انتخابی فرض بر این است که دانشی وجود دارد و این دانش را باید به دانش‌آموزان منتقل کنیم. در این نوع نگاه، همه چشم‌ها به معلم و هنر معلم دوخته شده که چگونه انتقال می‌دهند. امانی یادآور شد: در این فرایند، اصل بر این است که دانش‌آموزان خودشان کاوش کنند و تولید علم و مفهوم نمایند و این کار را در قالب یک فرایند جدی مشارکت‌جویانه و خلاقانه با صبر و حوصله پیش ببرند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی