[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

سایه گرانی بر سر نوبرانه‌ها، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

وقتی پای نوبرانه‌های خوش‌آب‌ورنگ بهاری به بازار میوه باز می‌شود، مرزی برای قیمت وجود ندارد؛ میوه‌هایی که به صورت اندک وارد بازار شده‌اند و برخی از آنها در همان آغاز فصل قیمت نجومی دارند.
در این میان قیمت چغاله‌بادام در آستانه فروردین به کیلویی بیش از سه‌میلیون تومان هم رسیده بود و حالا که حدود بیش از 2 هفته از بهار می‌گذرد، قیمتش به حدود 400هزار تومان رسیده که باز هم برای میوه قیمت بالایی است.
گوجه‌سبز و توت‌فرنگی هم نوبرانه‌هایی هستند که قیمتشان بالاست و در حال حاضر قیمت هر کیلو توت‌فرنگی بیش از 250هزار تومان است؛ قیمت‌هایی که با تورم و افزایش قیمت اقلام ضروری مانند برنج، گوشت، حبوبات و... بسیاری را از خوردن نه‌تنها میوه نوبرانه، بلکه خوردن میوه‌ای مثل موز که قیمتش هر کیلو 90 تا 100هزار تومان است، محروم کرده است.
 
 گشتی در شهر
گذری در بلوار پاسداران شیراز برای پرسیدن نظر مردم در خصوص نوبرانه‌ها می‌کنیم:
خانم جوانی که برای خرید میوه و سبزی به یک میوه‌فروشی آمده است و خود را ندا معرفی می‌کند، در خصوص قیمت نوبرانه‌ها می‌گوید: وقتی پیاز سفید در مرز 40هزار تومان است و یک قلم ضروری برای آشپزی به شمار می‌رود، نوبت به نوبرانه‌ای مثل چغاله‌بادام نمی‌رسد.
او ادامه می‌دهد: خرید گوشت و برنج و حبوبات هم اولویت بیشتری دارد و حالا که مثلاً قیمت چغاله‌بادام از 3میلیون به 400هزار تومان رسیده که همچنان قیمت بالایی است، همین رقم را به خرید مرغ یا گوشت اختصاص می‌دهم؛ چون هزینه‌ها و مخارج آن‌قدر بالاست که نوبت به نوبرانه نمی‌رسد.
رضا نیز که در همین میوه‌فروشی مشغول خرید کردن است، می‌گوید: خیلی از خانواده‌ها ابتدای هر فصلی مثل بهار اصلاً طعم نوبرانه را نمی‌چشند و قدرت خرید آن را ندارند و شاید بعد که مدتی گذشت و عرضه بیشتر و قیمت کمتر شد، آنها را خریداری می‌کنند.
او درمورد توت‌فرنگی هم که قیمتش از 250هزار تومان شروع می‌شود، بیان می‌کند: خب 250هزار تومان هم در شرایطی که تهیه اقلام خوراکی ضروری، ارجحیت خانواده‌هاست، قیمت کمی نیست و بسیاری از مردم از خرید میوه نوبرانه صرف‌نظر می‌کنند.
یکی از فروشندگان میوه نیز گرانی نوبرانه‌ها را طبیعی عنوان می‌کند و می‌گوید: در هر فصلی میوه نوبرانه آن فصل که می‌آید گران است و ربطی به امسال و سال‌‌های قبل ندارد و همیشه این موضوع سرآغاز شروع هر فصل برای میوه‌ها بوده است.
اکبرآقا ادامه می‌دهد: ما هم از واسطه‌گران می‌خریم. البته باغدار چندان گران نمی‌فروشد، اما واسطه تا آن را به دست فروشنده برساند چندین برابر سود می‌برد. وی اضافه می‌کند: قیمت میوه درجه‌بندی دارد و ضمن اینکه بنا به مناطق شهری قیمت‌ها متفاوت عرضه می‌شود، قیمت بالای نوبرانه طبیعی است و این تنها مختص ایران نیست؛ بلکه در دیگر کشورها نیز شاهد عرضه نوبرانه‌ها با قیمت بالا هستیم. البته هر میوه نوبرانه‌ای در ابتدای فصل دارای قیمت بالایی است که در مدت کوتاهی قیمت آن شکسته می‌شود. به گفته او، نوبرانه‌های بهاری از جمله چغاله‌بادام، ملون و طالبی از اواخر اسفندماه سال گذشته به بازار عرضه شده و حالا روزبه‌روز بر تعداد عرضه‌کنندگان این نوبرانه‌ها افزوده می‌شود؛ در حال حاضر چغاله‌بادام از گران‌ترین محصولات عرضه‌شده در میوه‌فروشی‌های سطح شهر است.

 برداشت زودهنگام نوبرانه‌های بهاری اتفاق خوبی نیست
اما از منظر دیگر اگر بخواهیم به برداشت میوه‌های نوبرانه نگاه کنیم، از نظر کارشناسان برداشت زودهنگام نوبرانه‌های بهاری اتفاق خوبی نیست و این موضوع نه از نظر علمی و ارزش غذایی برای مصرف‌کنندگان و نه به لحاظ اقتصادی برای تولیدکنندگان درست نیست. ضرر اقتصادی این ماجرا آنجاست که به فرض یک کیلو چغاله‌بادام یا گوجه‌سبز که اکنون عرضه می‌شود، اگر در زمان مناسب برداشت شود، حداقل چند ده برابر محصول نهایی خواهد داد که ارزش غذایی بالایی هم دارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی