[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۲۶
  • دوره جدید

همه فواید تخم‌مرغ، روزنامه شیراز نوین

بعضی وقت‌ها اسم تخم‌مرغ را به بدی شنیده‌ایم، به دلیل کلسترولش و به دلیل اینکه مانند بادام‌زمینی، ماهی، آجیل، شیر و سویا، حساسیت‌زاست. اما از طرفی ما با یک ماده‌ غذایی باارزش روبرو هستیم که حاوی ۱۳ویتامین و کانی مختلف است، پروتئین باکیفیت و زودهضم و چربی سالم اشباع نشده دارد و با وجود اینکه کالری‌اش کمتر از ۱۰۰واحد است، آنتی‌اکسیدان هم هست!
ارزش غذایی تخم‌مرغ
یک تخم‌مرغ کامل و بزرگ ۵۵گرمی، بدون پوسته‌اش حاوی ۶گرم پروتئین است. البته این پروتئین، ۳گرمش در زرده و ۳گرم دیگرش هم درون سفیده‌ تخم‌مرغ جای گرفته است!
اطلات غذایی دیگر یک تخم‌مرغ بزرگ بدون پوسته از این قرار است: ۸۰کالری انرژی دارد، ۶گرم چربی، ۲۷۴میلی‌گرم کلسترول در زرده‌اش، ۱گرم کربوهیدرات، ۲۸میلی‌گرم کلسیم، ۹۰میلی‌گرم فسفر، ۱گرم آهن، ۶۵میلی‌گرم پتاسیم، ۶۹میلی‌گرم سدیم، ۵۵میلی‌گرم زینک، ۲۶۰واحد ویتامین آ، ۰.۰۴میلی‌گرم تیامین، ۰.۱۵میلی‌گرم ریبوفلاوین، مقدار ناچیزی نیاسین و ۲۴میلی‌گرم اسید فولیک.
پروتئین تخم‌مرغ
هر تخم‌مرغ بزرگ حاوی ۶.۳گرم پروتئین کامل است. پروتئین کامل، پروتئینی است که پروفایل متعادلی از تمام آمینو اسیدهایی که در رژیم غذایی‌تان به آنها نیاز دارید، در آن وجود داشته باشد. مواد مغذی که از پروتئین تخم‌مرغ به دست می‌آیند، از ساختن بلوک‌های مورد نیاز برای تولید پروتئین‌های جدید تا ساخت سلول‌ها و بافت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک تخم‌مرغ، ۱۲درصد پروتئین مورد نیاز روزانه‌ یک فرد ۶۰کیلویی و ۹درصد پروتئین مورد نیاز یک فرد ۸۰کیلویی را تأمین می‌کند.
مزایای تخم‌مرغ
تخم‌مرغ یک منبع باارزش پروتئین و البته جزو یکی از مواد اولیه‌ ارزان برای پخت و پز است. تخم‌مرغ کمک می‌کند به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و شما را به سمت وزن سالم هدایت می‌کند. زرده‌ تخم‌مرغ منبع خوبی از کولین است که برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی لازم است. لوتئین و آنتی اکسیدان زآگزانتین درون زرده هم با افزایش سن، از شل شدن عضلات پیشگیری می‌کند.
بحث و جدل‌ها
مردم همیشه اطلاعات ضد و نقیضی درباره‌ اینکه چه بخورند و چه نخورند تا از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنند، می‌خوانند. به همین دلیل، خیلی‌ها به دلیل وجود کلسترول درون تخم‌مرغ، از آن دوری می‌کنند. انجمن قلب آمریکا مصرف چهار تخم‌مرغ در هفته را تأیید کرده است و برخی از تحقیقات هم حاکی از آن‌اند که مصرف یک تخم‌مرغ در روز، هیچ آسیبی به سلامت افراد نخواهد زد. با این وجود، بعضی‌ها به وجود کلسترول در برنامه‌ غذایی‌شان حساسیت دارند که انجمن قلب آمریکا در این شرایط، توصیه به محدود کردن مصرف کلسترول می‌کند.
ملاحظات و خطرات
افرادی که رژیم سخت کم کلسترول دارند، باید مصرف زرده‌ تخم‌مرغ را محدود کنند. خیلی از فروشگاه‌ها جاگزین‌هایی بدون چربی و بدون کلسترول برای تخم‌مرغ دارند که اتفاقاً از تخم‌مرغ هم درست شده‌اند. به یاد داشته باشید که کنترل مصرف چربی‌های اشباع شده، به نسبت محدود کردن کلسترول‌های غذایی، خیلی بیشتر در کاهش کلسترول خون مؤثراند.
برای جلوگیری از مسمویت غذایی، از تخم‌مرغ‌های تمیز با پوسته‌ سالم استفاده کنید. آن‌قدر تخم‌مرغ را بپزید تا سفیده‌اش سفت شده و زرده‌اش کمی خودش را بگیرد. حتی تخم‌مرغ‌های پاستوریزه را هم نباید خام بخورید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی